Ford Granada: Lagers differentieel

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8

Ik heb een Granada 2.8 automaat en ben sinds deze week met hem aan het rijden. Er knotst soms iets in de achteras, als ik tijdens het rijden mijn gas los, of als ik daarna weer gas geef, en soms ook tijdens opschakelen. Vanachter maakt hij ook een licht zingend geluid, vooral bij constante snelheden. Als ik mijn gas een beetje los zodat de motor geen moeite meer moet doen is het weg. Zal wel lagers van het differentieel zijn zeker? Iemand ervaring met dit probleem en is hier zelf aan de beginnen om ze zelf te vervangen?

Bedankt,

Wim

wimsel

Geplaatst door wimsel (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Granada? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Voor dat diff. zit een huis met een as die weer op de pignonas zit geschoven . Haal dat voorste deel los ,ontroest de as en met flink wat grafietvet weer in elkaar .
Voor die zeurende toon zou ik eerst die pignonasmoer wat aandraaien. De as moet voelbaar ZWAAR draaien.
Niet overdrijven natuurlijk.
Als die lagers echt rot zijn is dat geluid er altijd.
Verder zou ik die aandrijfaskoppelingen van nieuw vet voorzien . Kleine moeite en met veel resultaat. Vaak zit er in zo'n koppeling wat opgedroogd vetklontjes.
Vet is in flakons verkrijgbaar.


Succes.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat "zingende" geluid wordt nagenoeg zeker veroorzaakt door de vertanding van het kroon- en pignonwiel. Vele auto's met een achteras hadden daar vroeger last van. Oorzaak is/was meestal een kleine beschadiging ergens op de vertanding aan de trekzijde. Op het moment dat je het gas loslaat, is de druk weg op de vertanding en verdwijnt het bijgeluid. Defecte lagers hoor je altijd, ook bij gas loslaten.
Om dit verhelpen zou je dus het kroon- en pignonwiel moeten vervangen. Op zich niet zo'n probleem maar om dit weer allemaal juist afgestelt te krijgen met shims, is een zeer lastige klus dat zelfs zeer ervaren monteurs zonder micrometers niet lukt.

Edje Raketje (0), 11 jaar geleden

Nog nooit meegemaakt dat een Granada versleten cardanlagers had.
De voorste as in het cardanhuis heeft ook een lager, die heb ik wel een aantal keren vervangen.
Die voorste as zit geborgd met een grote spatveer, dan kan je die as eruit tikken (als de aandrijfas los is).
Het lager van de voorste as kan je dan gemakkelijk controleren.
Soms komt de verbindingsbus mee, de splines schoonmaken en ruim Locktite erop doen.
Maar de splines kunnen ook zo ingeslagen zijn dat vervangen de enige optie is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Granada of stel zelf een nieuwe vraag.