ik heb een vraagje: Als je de egr klep van een 1.8tdci vervangt moet deze dan worden ingelezen met behulp van de computer of mag je deze gewoon plaatsen zonder een probleem? Ben ik eigenlijk beter dat ik de egr klep afsluit of is het beter een nieuwe te plaatsen? en hoe sluit je zo een egr klep het beste af?
Ik heb zo een flauw vermoeden dat de egr klep in het kort haar geest gaat geven want als ik hem start hoor ik bij de egr klep een metaal geluid dat gepaard gaat met zuigende tonen. En als ik rond de 2000 tr/min zit schokt hij soms vooral koud.
De wagen heeft 120000 km gereden.
Zijn er dingen waar ik moet op letten bij het vervangen van de egr klep?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR-klep kan je zo vervangen zonder dat deze moet worden ingelezen. Denk er wel aan dat je de egr-klep niet apart kan krijgen maar dat je de complete inlaatcollector moet vervangen.
EGR-klep kan je makkelijk afsluiten door een metalen plaatje te plaatsen tussen de egr-klep en de leiding die vanaf de uitlaat op de klep toekomt. Normaal zit daar een dichting tussen. Die haal je ertussenuit en je maakt een nieuw metalen plaatje in de vorm van de dichting. dat plaats je terug en de egr is uitgeschakeld.
Controleer ook eens de bedrading van de stekker die bovenop de klep zit. Deze draden durven al eens afbreken net voor of in de stekker zelf.
Bedankt voor de reactie nu kan ik er aan beginnen in de hoop dat de schokken ermee verholpen zijn.
Maar ik denk er toch sterk aan om de egr klep gewoon uit te schakelen.
Hoe dik moet dat metalen plaatje zijn? want het wordt toch wel heel warm!!
Heeft dit geen invloed voor de roettest op de controle?
Bedankt voor de reactie je bent een grote hulp!
18 jaar
heeft idd invloed op de roettest, maar dan wel een positieve. Door het afsluiten van de egr zal de motor minder gaan roken. Dit is vooral te merken bij wagens die veel stationair draaien en/of lage toeren draaien. Dit komt omdat de egr bij een diesel vooral werkt op stationair .
Wat de dikte van dat plaatje betreft. Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt. Wij gebruiken metaalplaat die we ook gebruiken voor carrosserieherstellingen.
Kan je de EGR ook afpluggen bij een Mondeo 2,0 TDCI zonder dat de ECU fouten doorgeeft?
bij een 2.0 tdci nog niet geprobeerd omdat we bij die motoren (nog) niet zo'n problemen hebben met roken. Zit er een sensor bovenop de egr-klep dan zal het wel lukken, denk ik. Is die sensor er niet dan wordt de werking van de egr gecontroleerd via de maf-sensor en die kan wel dedecteren dat de egr is afgesloten. Maar of die dan ook nog eens het lampje van de motorregeling zal aansturen weet ik niet. Zal ook wel afhangen aan welke emissienorm de motor voldoet.
Het betreft een 12/2002 Mondeo, euro 3!
seg yoshi ik heb eens gekeken en bij mijn wagen zit vanboven op de egr klep geen kabel. ik denk dat je tdci met de tddi hebt verward. kan dat? Kan ik bij een 1,8 tdci van 115pk ook de egr klep gewoon afsluiten of moet deze helemaal vervangen worden? bedankt voor de reactie.
18 jaar
tddi en tdci motoren van de focus zijn hetzelfde van opbouw. Enkel het brandstofsysteem is anders. Bij een 115pk focus moet het dus ook kunnen.
Yoshi, kun je me ook vertellen of dit mogelijk is bij een 2.0 TDDI 2001, en of dit effect heeft op het nu aanwezige inhouden ("ademnood") bij wegrijden vanuit stilstand bij wat hogere buitentemperaturen ( > 22 à 23 graden) ?
18 jaar
Ik denk dat het inhouden er niet is als de airco afstaat, zo is het toch bij mijn Mondeo
Het inhouden is inderdaad wat minder als de airco uit staat, maar nog wel duidelijk aanwezig t.o.v. lagere buitentemperaturen, zoals herfst/winter/voorjaar!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar