Ford Transit: EGR klep afsluiten?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2200 130pk TDCi

Bij onze Transit is onlangs de EGR klep vervangen omdat er, bij de tweede maal dat wij met een klacht de werplaats bezochten, een foutmelding werd genoteerd. Onze klacht was:
Tijdens optrekken geeft er iets het geluid van een hangen blijvende schakelaar bij ongeveer 2000 t/pmin, soms schokt de auto op dat moment en valt het vermogen (heel even) weg.
Na het vervangen van de klep schoten onverwacht de Turbo-slangen los? En nu rijdt de auto beter als voorheen maar het geluid en de hik zitten er nog steeds in. De eigenaar van een 125pk TDCi stelde dat ook gehad te hebben en dat bij hem bij 40.000km de EGR klep was afgesloten. Daarna was het probleem opgelost. Hij was nu 119.000 km verder en had geen hikje meer gehad, de auto liep nu 1 : 13 (bij mij 1 : 9) en de man was bijzonder tevreden.

Wie weet hiervan het fijne?

maks0016

Geplaatst door maks0016 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Gezien het bouwjaar valt deze nu onder de EOBD-regels. Ik ben bang dat totaal afsluiten zal resulteren in een brandend foutlampje.
Je kunt het proberen met een plaatje met daarin een klein gaatje (begin met 6mm) en als de lamp gaat branden dan het gat iets groter boren.
Foutcode weer wissen en opnieuw proberen. Je zult wel even zoet zijn en mogelijk werkt het absoluut niet.
Overigens verwacht ik niet dat het verbruik door het afsluiten drastisch zal verminderen.

maks0016 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de reactie oldford. En denk je dat het eraf gaan van de Turboslangen iets te maken kan hebben met het defect aan de eerste EGR klep? Zo'n ding kan natuurlijk zo af en toe open blijven staan, met alle vervuiling tot gevolg.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de slangen er af vliegen dan zat of de klem niet goed vast of de druk was véél te hoog.
Brandstofverbruik mag je niet rechtstreeks vergelijken met een motor die anders is.
De werkplaats die je noemt, was dat een dealer?
Kan nooit kwaad om een andere dealer voor een second opinion te bezoeken.

maks0016 (0), 14 jaar geleden

Oldford,
Ik denk dat de druk in de luchtinlaatslang tussen de motor en de Turbo onverwachts te hoog is geweest? En dat zou dan wellicht kunnen komen omdat er vanuit het luchtinlaatkanaal tussen de EGR klep en de cilinder koolresten ontstaan, waardoor de inlaatkleppen vervuilen, zodat daar geen absolute afsluiting meer plaatsvindt en de druk vanuit de cilinder in aanvaring komt met de druk vanaf de Turbo? Dan ontstaan er enorme drukken waardoor zo'n slang losschiet. Nogmaals, ik ben leek op dit gebied, maar kan lezen wat anderen hierover schrijven en proberen dat te beredeneren. Of ben ik gek en snap ik er niets van?

De olie in de motor bleek bij het weer vastzetten van de Turboslangen zodanig vervuild dat de oliepeilbuis vies was en oliepeilen eigenlijk onmogelijk, ook zo iets raars? Volgens de ANWB, die de auto afvoerde naar de dealer, zat er 4 cm teveel olie (met diesel?) in het carter toen de slang eraf schoot. Ford geeft aan dat dat onjuist is omdat door de vervuiling de olie niet goed te peilen was. Er zou te weinig hebben ingezeten omdat de ANWB er twee liter uit had laten lopen?

En dan het roetfilter, ook zoiets! Zou dat het na een kapotte EGR klep nog wel doen, of kan dat nu zodanig vervuild zijn dat het niet meer werkt? Dat zijn dure dingen, toch?

Het bezoeken van een andere dealer (het is dus een off. Ford dealer waar ik inmiddels al 30 jaar kom, die net van eigenaar veranderd is) is wellicht een mogelijkheid, maar volgens mij doet de huidige dealer slechts alsof ze gek zijn, dat zijn ze natuurlijk niet.
Wellicht ga ik naar een gespecialiseerd Diesel renovatiebedrijf om de boel te laten keuren, daar stellen ze een diagnose en daar kan ik dan mee naar Ford. Maar dat is toch te gek na 36.000km?
Ik weet dat in Harderwijk zo'n bedrijf (Diesel Buchli) zit, daar komen de dealers zelf ook met hun problemen als ze er zelf niet uitkomen.

Wat vind jij van mijn beredenatie, het olieprobleem en mijn twijfels omtrent de staat van het roetfilter?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Even van te voren: ik ben geen diesel specialist, meer een elektronica specialist.

1. Vervuiling die door de EGR veroorzaakt wordt is roet en uitlaatgas die vanuit de uitlaat naar de inlaat gaat.
Als de EGR goed sluit dan gaan alle gassen en roet naar het roetfilter.
Als de EGR defect is en niet goed afsluit gaat er minder naar het roetfilter.
Mijn mening: daar gaat het roetfilter niet kapot van.
Overigens, als er wat mee is, dan gaat de foutcodelamp wel branden en zijn er codes m.b.t. het roetfilter.

2. Stel dat er inlaatklep open blijft staan door vervuiling (roetdeeltje tussen klep en zitting):
Dan loopt de motor op een cylinder minder en trekt ie niet goed.
Je krijgt niet een plotselinge gigantische drukpuls, want het grootste gedeelte van het mengsel wordt weggeperst als de zuiger omhoog komt.
Als een klep open staat, staat ie altijd open. Door het weglekken van de druk wordt de druk niet meer behaald waarbij diesel ontbrandt.

3. Als er werkelijk diesel in de olie zit, dan wordt je verhaal over te veel verbruik wel geloofwaardiger.

Zit er nog garantie op? Anders zou een of ander onder een coulance moeten vallen. Dat verklaart nog wel eens waarom een dealer zich van de gekke houdt.
Second opinion bij Buchli of een andere dealer lijkt mij zo gek nog niet.

Rijd je voornamelijk korte stukken?
Wanneer is voor het laatst de olie ververst (km.stand)?

maks0016 (0), 14 jaar geleden

Oldford,

Het maakt mij niet uit waarin je gespecialiseerd bent! Ik ben op zoek naar een andere mening en die vind ik, toch? Ik ben blij met jouw mening, bedankt daarvoor!

En ja! Natuurlijk zit er nog 6 maanden garantie op onze Transit. Natuurlijk snap ik waarom de dealer zich, wellicht, van de gekke houdt. Wellicht zijn zij mij liever kwijt dan rijk, zelfs na 30 jaar. Of rekken en erbij blijven, kan ook!

Ik heb de laatste paar Transit's niet anders dan gerommel. Ik ben met deze in 18 maanden tijd ruim 20 keer ergens voor bij de dealer in de werkplaats geweest? Maar als de boel niet deugt dan kun je niet anders. Het vervangen van de CD speler vergde slechts 7 werkplaatsbezoeken? Het fluiten van de schuifdeur slechts 5, enz, enz. En nu ben ik een aantal malen geweest met de mededeling: Hij gaat kapot! Wat is dat voor geluid bij 2000 t/pm? Hij schokt met optrekken. En vervolgens stond ik?
En nu schokt hij nog steeds. Daar worden beide partijen niet vrolijk van.

De reguliere servicebeurt is geweest bij 26.097km En ja! Ik rijd geen afstanden en zoals bij mijn leeftijd behoort, ik scheur niet echt in 't rond. Ik heb al jaren een Transit om de paardentrailer te kunnen trekken 2000kg en om met de caravan op vakantie te kunnen 2000kg. Dat laatse doen we dit jaar niet want we verwachten niet dat dit met deze Transit gaat lukken? Vanavond vliegen we naar Mallorca. Met spijt blijft de sleurhut deze zomer op stal.

Ik heb in het verleden ooit eerder een 1 jaar oude Transit weggedaan en een ander merk aangeschaft, maar dat is bijzonder kostbaar . Tijden veranderen, dat doe ik niet weer.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Veel korte stukken rijden met de huidige diesels is vragen om problemen (helaas).
Af en toe een keer goed doortrekken als de motor warm is, kan absoluut geen kwaad en dan verdwijnt er een hoop roet uit de uitlaat.
Ik zou ook de service beurten niet op afstand maar op tijd uit voeren. Gewoon elk jaar nieuwe olie erin, ga je niet failliet van en de motor vindt dat lekker.

Heb je proef gereden met een monteur en laten zien/horen wat je bedoelt?
Overigens klachten gemeldt binnen de garantie termijn zijn nog steeds garantie ook als ze na het aflopen daarvan pas gerepareerd worden.

maks0016 (0), 14 jaar geleden

Ja, ik rijd korte stukken. Bij aankoop is niet verteld dat de moderne diesel daar niet tegen kan. Dan had ik er zeker vanaf gezien.
Uiteraard is de eerste beurt na een jaar gegeven. Uiteraard heb ik een aantal malen rondgereden met de daarvoor verantwoordelijke personen.

Ik weet dat klachten, gemeld binnen de garantieperiode onder afhandeling van garantie vallen, maar er moet dan wel aangetoond worden dat de reparatie daadwerkelijk het gevolg is geweest van de eerder gemeldde klacht. Dan is voorkomen beter dan genezen, dus ik zoek naar een "acceptabele" oplossing voordat de garantie is afgelopen. Coulance is iets ....................?

Bedankt voor het meedenken!

Gegroet,
maks0016

dirk2269 (0) PRO, 14 jaar geleden

is er wel een goede egr klep op gezet want er zijn tegenwoordig andere types te krijgen van een andere uitvoerig van de transit die er ook op passen
gr dirk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.