Beste mensen,
Nog erger is natuurlijk wanneer het niet dicht wil, maar ik zit er toch maar mee. Het gaat om voorportier bestuurderszijde. Het raam aan de passagierskant gaat wel open en dicht, zowel met bestuurders- als met passagiersschakelaar.
Ik heb inmiddels binnenbekleding e.d. losgemaakt.
Hier mijn bevindingen.
1 Als ik de schakelaar bedien, hoor ik bij de venstermotor een relais klikken: klik "aan" en meteen klik "uit", hetzelfde wat je hoort wanneer je een gesloten raam dicht probeert te doen.
Dacht nog even dat ruit vastgekoekt zat, want enkele weken niet gebruikt. Niet het geval.
2 Als ik de veelpolige plug van de motorunit haal, hebben de uiterste polen met de dikke draden 12V spanning. Na veel "klikken" wordt de (zilverkleurige) aandrijfmotor een beetje warm.
3 De aandrijfkabels geïnspecteerd. Is moeilijk te zien, maar zie geen losse, verstrikte of van de geleidingswielen afgelopen kabels.
4 De schakelaar op de werkbank. Met een multimeter uitgedokterd waar de ingangs- en de twee uitgangspolen van de passagiersschakelaar zitten (resp. 3 in en 5 en 6 uit). Tussen de neerwaartse polen ( 3 en 6) meet ik ongeveer 100 Ohm, tussen de opwaartse (3 en 5) nihil.
Als ik zonder schakelaar de bijbehorende contacten in de steker verbind, kan ik het passagiersraam op en neer bewegen.
5 Datzelfde wilde ik ook voor het bestuurdersraam proberen. Ik kan echter in de schakelaar geen polen vinden die bij bedienen van de bestuurdersschakelaar met elkaar in verbinding komen, noch met 100 Ohm, nog met 0 Ohm.
Het begint er op te lijken dat de schakelaar kapot is.
In ieder geval niet het mechanische binnenwerk, want verder openmaken bracht de vier koperen contactjes aan het licht; deze werken naar behoren.
Dus het zal wel in het electronische binnenwerk (ik zie twee weerstandjes -br-zw-zw-zw-br kleurcode, waarover ik 100 Ohm meet, hoewel het me doet denken aan de code voor 10 Ohm) verkeerd zitten.
6 Waarom koop ik dan niet even een nieuwe schakelaar?
Welnu, ik vind het zo vreemd dat wanneer ik met een draadbrug, zoals bij punt 4 beschreven voor het passagiersraam, ik toch geen beweging in het bestuurdersraam krijg.
Dat brengt mij aan het twijfelen, of is de schakelaar intelligenter dan alleen maar een enkelvoudige verbinding realiseren, en deed het passagiersraam het alleen maar bij de gratie van de aanwezigheid van de passagiersschakelaar.
Wel, al met al een heel verhaal geworden. Ik hoop dat er iemand is die zoiets al eerder bij de hand heeft gehad, of die wat meer weet van hoe de ramen zijn geschakeld. Het Duitse boek met o.a. de electrische bedrading, bevat nu net geen schema's over de electrische ramen.
Met vriendelike groet,
Henri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het is inderdaad een heel verhaal geworden maar ik heb zoiets ook gehad met mijn mondeo uit 97'alleen die wou alleen open aan de bijrijders kant maar niet meer dicht maar wel met de bestuurderszijde schakelaar inderdaad ook de schakelaar uit elkaar gehad en kon niets vinden die contact plaatjes toch ff iets opgschuurd en contact spray erin gespoten in elkaar gezet en de schakelaar weer en paar bedienen en ja hoor hij doet het weer al een lange tijd waarschijndelijktoch de weerstand over de plaatjes te hoog...en anders meschien gewoon de motor kapot bijvoorbeeld de spoelen doorgebrand of wat ook kan is dat de staalkabel die de ruit daadwerkelijk beweegt klem zit of geknapt is gewoon de bekleding eraf halen en ff goed kijken moet te maken zijn succes gr.Fred
zou het niet iets te maken kunnen hebben met dat "automatisch openen" apparaat. In mijn mondeo zit namelijk ergens anders in de deur een ding (volgens mij is het een relais ofzo) die regelt dat het raam stopt als het helemaal naar beneden is gegaan... De bedieningsschakelaar is voor het linkerraam ook anders dan voor het rechterraam, volgens mij loopt de hoofdstroom naar de motor om het raam naar beneden te doen namelijk niet door de schakelaar maar door dat relais. De stroom naar de motor om het raam weer omhoog te doen loopt wel gewoon door de schakelaar....
suc6, gr, Bob
19 jaar
Fred en Bob,
Bedankt voor de input. Heb inderdaad de contacten nog een keer schoongemaakt, maar dat hielp niet. Uiteindelijk toch naar garage gebracht. Bleek inderdaad de schakelaar te zijn. Loopt nu weer als vanouds.
Henri
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar