auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: Error P0420 ford focus

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Geacht forum,

Nieuw op dit forum.

In juli 2009 is er een nieuwe katalysator onder mijn ford focus 1.6 benzine / 2001 geplaatst. Het ding rammelde aan alle kanten en ik was bang voor verstopping door een losschietend deel. MIL brande al een maand. Nekslag was mogelijk een kapotte bobine. Deze is vervangen incl.kabels en bougies. Enige code was P0420.

Sedert 6 weken (dus 7 maanden later) brandt het lampje weer. Code wederom P0420 (dagtellertruuk). Ik heb verder geen problemen met de focus ondervonden. Loopt goed, geen accelleratieproblemen en met name geen bobine problemen. (Onverbrande benzine door de katalysator etc.)

ECU is uitgelezen door verschillende bedrijven en de MIL uitgezet. Na ongeveer 300 km is het steeds weer foute boel. Adviezen varieerden van vervang lambda1, lambda2, katalysator (zit wat in) of beide lambda's en kat, luchtmassa sensor en meer. Resultaat: enig wantrouwen.

Om kort te gaan maar een diagnose apparaat aangeschaft van Palmer en de lambda's uitgelezen.

Lambda 1 spanning wisselt vrolijk om de nullijn. Lambda 2 wisselt als ie warm is met lambda 1 mee.

M.I. (gesteund door Oldford) is de katalysator defect. Vraag is een beetje waardoor? Auto gebruikt nagenoeg geen olie. (180.000 gelopen) Voor zover ik weet is er geen loodhoudende benzine getankt. Geen geplof uit de uitlaat. Uitlaat is dicht.

Misschien gewoon pech met de katalysator?

Ik heb een plaatje toegevoegd met L1 en L2 gegevens.

Zie onderste grafiek: blauw is lambda1 en wit is lambda2
Interpretatie van de rest (bovenste deel) is allicht zeer welkom.


Groet,

Hein

Geplaatst door

WBever (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als de lambda sensoren goed werken en de 4 gastester laat lambda = 1 zien,dan is de kat overleden.
was de "nieuwe' kat origineel ford of immitatie??
mvg Diko

diko 0
badge

14 jaar

Helaas, de plaatsjes zie ik niet. Maar een wisselende achterste sensor is HET signaal dat de kat overleden is.
Mogelijk omdat dit een slechte imitatie is, die een zeer beperkte levensduur heeft of door externe invloeden.
Koelwater en Olie zijn dingen die een kat niet lust, net als onverbrande benzine.
En inderdaad, na wissen van de foutcode, duurt het een aantal honderden kilometers voor de fout weer terug is, dat is normaal.

oldford 0
badge

14 jaar

Beste diko en oldford,

Dank voor de reaktie.
4 gas test is nog niet gedaan. Kat was nieuw maar niet origineel. Van Spaanse makelij en 289 Euro bij Kwikfit. Ik geef toe niet overdreven duur maar 7 maanden lijkt erg kort geleden.

Plaatje volgt, ik heb wat problemen met linken via imageshack

Diko: wat je zegt "als de lambda sensoren goed werken" het enige dat ik kan zien via scanxl is dat lambda1 snel zijn spanning opbouwt en pendelt rond de nullijn.

Lambda2 doet er na het starten een tijd over om op te klimmen (eerst 0 volt daarna onder en boven de 0.5 volt) opwarmen neem ik aan maar duurt dat een paar minuten? Daarna wisselt de spanning nogal en dan bedoel ik van 0,25 -- 0,8 volt. Hij volgt a.h.w. lambda 1 en wat ik van julie begrijp is dat niet best.

oldford: Koelvloeistof verbruik heb ik nagegaan. In 30.000 km is er vrijwel niets "verbruikt"


Ben vrijdag bij Kwikfit langs geweest. Een filiaal overigens waar ik nog nooit een probleem mee ondervonden heb. Werd uiteindelijk toch wel een beetje een gedoe.

Men gooide het op een defecte lambda2 sensor, overigens zonder de zaak lang uit te lezen. Lambda 2 gaf een spanning van 0 volt in het begin (na aandringen langer gemeten) . Dat is goed werd verteld "hij moet stabiel zijn". Ik begrijp van oldford dat dat goed is mits de spaning hoog is

Na een tijdje pendelde de spanning en dat was volgens hen het bewijs dat lambda2 het begeven had. Volgens mij bewijst het het tegendeel maar graag jullie mening.

Uiteindelijk beklonken dat als ik hard kan maken dat de kat stuk is, ik een nieuwe krijg zonder de voorwaarde: er moet aangetoond worden dat er sprake is van een fabrieksfout.

Graag jullie mening

Groet,

Hein

WBever 0

14 jaar

het beste kan je even bij een autobedrijf een printje laten maken van de (grafische weergave) lambdasignalen en een uitdraai van de 4 gastest.
als de lambdasignalen beide wisselen tussen de 0.2 en 0.8 en de lambdawaarde v d 4 gastest is 1 dan is de kat dood en dan vraag je gewoon je geld terug.
ze zullen waarschijnlijk aanbieden om er gratis een nieuwe kat onder te zetten, maar ik garandeer je dat je over een half jaar weer net zo ver bent als nu.
mvg Diko

diko 0
badge

14 jaar

Hier staan wat serieuze beschrijvingen over dit probleem:
http://amtgarageforum.nl/forums/storage/...
http://www.tegger.com/hondafaq/p0420/B97...
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_9/Ne...
http://www.dtcsearch.com/P0420/

Kortom, 2e lambda moet stabiel en voldoende hoog zijn. Pendelen is kat defect en heel belangrijk lambda sensor heel en perfect werkend.
Het opleidingsniveau in Nederland laat nogal wat te wensen over, vooral de kennis m.b.t. tot katalysatoren en lambda sondes.

7 maanden is nog een aardige levensduur voor een imitatie kat. Er zijn er die nieuw uit de doos al niet werken.

oldford 0
badge

14 jaar

Ik sluit mij na dit gelezen te hebben bij Old Ford aan, katalysator defekt.

Doktor 0
badge

14 jaar

Beste diko, oldford en doctor,

Dank voor de informatie

Ik ga het volgende doen zoals door jullie aangeraden:

4-gas meting laten doen + uitdraai van de lambda sondes.
informatie van oldford doorlezen, zouden meer mensen moeten doen.

Beetje verbaasd over de kwaliteit van imitatie kats. Wat een ellende.

Ik sta inmiddels wat sterker.
Ik laat nog weten hoe dit afloopt.

Groet,

hein

WBever 0

14 jaar

Kijk eerst eens naar de lambdasondes (vooral het achterste signaal) voor dat je een 4-gas test laat doen.
Alleen echt nodig als deze pendelt, anders bewijst het nog niets.
Rijdend uitlezen is het beste, 80km/u in IV of V, dan is de motor (en kat) belast en toerental tussen 1800 en 2400 rpm.
Dat is ook het gebied waar de ecu meet en code P0420 zet.

oldford 0
badge

14 jaar

Beste WBever,

Wij hebben het hele verhaal in dit forum gelezen. Dit loopt niet zoals het hoort.
Als je de kat bij Kwik-Fit hebt aangeschaft en je hebt de bon nog, dan dienen wij één en ander onder garantie, onder bepaalde voorwaarde, voor je uit te zoeken. Zou je ons hierover willen bellen op 0341-47 47 77 of mailen naar webcare@kwik-fit.nl, dan kunnen wij één en ander voor je begeleiden. Alvast hartelijk dank.

Webcare Team

Kijk dat is nou service, ik hoop dat het netjes opgelost word.

Postie 0
badge

14 jaar

Aangenaam verrast moet ik zeggen. Goede zaak dat Kwikfit er een Webcare op nahoudt. Hier gaan we zeker uitkomen.
Zoals eerder gemeld: ik heb nooit slechte ervaringen gehad met betroffen filiaal.
Onder garantie is duidelijk. Onder bepaalde voorwaarden hangt van wat dit inhoudt. Zal wel los lopen. Ik neem met KW contact op en laat weten wat eruit komt.

Groet,

Hein

WBever 0

14 jaar

Zo, het heeft even geduurd maar de klus is geklaard.
Vertraging ligt aan mij, niet aan KwikFit. Zij wilden het binnen een week oplossen.

KF heeft zich aan de afspraken gehouden. Zelfs de kosten van het uitlezen van L1 /L2 + viergasmeting door de Ford dealer zijn spontaan vergoed.
L2 pendelde met L1 mee.
CO was te hoog.

Dank aan Dave Schoonderwal (KwikFit Hoorn) een man die zich ook houdt aan mondelinge afspraken ook al was dat wat de garantie voorwaarden betreft iets teveel in mijn voordeel.

KwikFit klantenservice heeft de afhandeling in de gaten gehouden.

Al met al professioneel, ik kan niet anders zeggen.

Oldford, Diko en Doktor bedankt.

Groet,

Hein

WBever 0

14 jaar

Eind goed, al goed. Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

14 jaar

Beste deskundigen,

Dik 8 maanden later en het is weer zo laat. MIL brandt en Lambda 2 fietst af en toe vrolijk met lambda 1 mee.
APK, (gasmeting) ging net goed na flink gassen.

Auto rijdt goed (houdt niet in). Geen problemen gehad met wat dan ook. Geen olieverbruik etc.
Geen verkeerde brandstof gebruikt voor zover ik weet (euro loodvrij) niet buiten Nederland getankt.

Ik kan me niet voorstellen dat de katalysatoren van KwikFit zo slecht zijn dat ze het na zo'n korte tijd begeven.
Ik weet dat men in de vorige sessie niet zeer te spreken was over KF kat kwaliteit maar 8 maanden? Of ben ik gewoon naief?

Is er iets wat gecontroleerd kan worden voor ik KwikFit wederom ga belagen? Timing distributie??

Dank alvast

Groet,

Hein

WBever 0

13 jaar

Als alle singalen en sensor en voor de rest goed zijn, dan is de kat weer kapot, en kwikfit, breek me de bek niet open.

Monteer eens een orginele kat van Ford

Renaultmonteur(tje) bedankt. Misschien ben ik naief. Ik geloof ook dat de katalysator stuk is. Maar waarom.
Kwaliteit dus volgens jou, wat ik eerder al gemeld heb: ik heb verder geen slechte ervaring met KwikFit.

Groet,

Hein

WBever 0

13 jaar

Mijn voorspelling van 15/03/2010 is dus gewoon uitgekomen.
Kat opnieuw kapot.
ik heb dit al vaak meegemaakt met immitatie katalysatoren.
kan een slecht product zijn, maar mensen moeten ook een keer nadenken, prijs en kwaliteit hebben wel iets met elkaar te maken.
ga eens naar een goed bedrijf, iets duurder betere kwaliteit en dat scheelt een hoop ellende ( en is uiteindelijk meestal nog goedkoper ook).

mvg Diko

diko 0
badge

13 jaar

ja Diko je hebt het inderdaad voorspeld. Is helaas uitgekomen. Ik neem je advies maar ter harte.

Bedankt!

WBever 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.