auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: Escort 1.6 16v 1998 valt uit en start niet meer

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo beste mensen,

Na een ton rijden zonder problemen heb ik nu dan toch een probleem waar ik zelf even niet uit kom.

Maandag 500km. gereden zonder problemen, dinsdagochtend gestart maar even na het starten valt ie uit om vervolgens niet meer aan te willen slaan.

De brandstofpomp gaat niet draaien.
Ik dacht: Via het contact en brandstofrelais wordt de pomp aangestuurd. Aangezien ik een brandstofrelais gewend ben die klik zegt bij het omdraaien van de sleutel en ik dat niet meer hoorde ging ik er van uit dat het aan het relais zou liggen. ook omdat electra meestal van het een op het andere moment stuk gaat.
Nieuw relais besteld bij de dealer maar dat had dus geen zin.

Daarom vandaag een multimeter aan zekering nr.14 gehangen (brandstofpomp) en ik meet in het bovenste stekkertje/ deel waar de zekering er in schuift 12V en bij de onderste 0 (logisch want de 12V wordt doorgegeven met zekering erin, maar ik dacht dat ik zo sluiting kan uitsluiten?)
Dan ben ik de 4 draden naar de brandstofpomp gevolgd en slechts op 1 witte draad meet ik 8,6V de rest allemaal 0.

Helaas kan ik niet even snel 12V aan de pomp hangen om die te testen omdat ik hier geen spullen heb liggen, maar met 1 draad waarop 8,6V staat is het niet gek dat de pomp niet draait lijkt mij. Dus moet het ergens in de aansturing van de pomp zitten, dus toch zekering/ relais/ contact o.i.d. leek mij.

Wat me ook opvalt is dat het knopje waarmee je de auto van benzine naar lpg schakelt en vice versa, niet meer brandt.

Terwijl het voorheen meen ik rood brandde op benzine (bij het starten dus of wanneer je op benzine reed) en groen als hij op lpg reed.

De noodschakelaar heb ik al gecheckt, die zit gewoon ingedrukt/ beneden. Ook de accu is gewoon goed, bij starten zakt de spanning op de klemmen niet onder de 10V. Alle overige elektrische functies werken ook probleemloos.

Het is mij een raadsel wat het probleem is, omdat je normaal gezien zonder benzinepomp/ met lege benzinetank alsnog wel op gas kon starten door het knopje in te drukken, maar nu doet hij dus niets.

Is dat knopje dus wel enkel een knopje of is het tegelijk ook een aansturing van brandstof naar motor toe ongeacht of dat benzine of lpg is? Want in dat geval is het logisch dat hij helemaal niet meer start.

Ik kom er niet meer uit, iemand suggesties?

Geplaatst door

Douwe83 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het signaal voor beide systemen loopt via het bewuste knopje.
Kijk eens of er niet 1 of meerdere zekeringen defect zijn , je zult toch eerst weer voeding op de schakelaar moeten hebben.

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Alle zekeringen zijn goed, zowel aan bestuurderszijde als de 2 bij de uitleesstekker aan passagierszijde (2 stuks van het gassysteem hangen daar) en ook die grote dikke zekeringen die bij de accu hangen in dat zwarte bakje.

Dat knopje is ingebouwd bij het inbouwen van het gassysteem, dus waar zitten de draden van dat knopje normaal gezien aan vast gemaakt? Kan het niet echt goed volgen zonder het halve interieur te moeten strippen...

Douwe83 0

11 jaar

is niet gewoon je startblokeering geactiveert probeer de res sleutel eens

ratdraaier 0

11 jaar

Startblokkering? Zit dat niet alleen op sleutels met een chip erin of bij ingebouwde alarmen e.d.?

Of bedoel je de noodschakelaar? Die zit gewoon ingedrukt, maar heb hem nog niet doorgemeten of doorgelust.(geen idee hoe ik dat moet doen ook...of wat de bedoeling is van het ding...

Is het zo dat zo'n ding de stroom naar de brandstofpomp enkel onderbreekt of zorgt ie er ook voor dat er geen vonk meer uit de bougies komt??

Zojuist heb ik de brandstofpomp doorgelust, die loopt keurig maar aanslaan ho maar. Dus zal wel geen vonk hebben of geen juiste.

Denk dat ik het dus moet zoeken in lambda sensor, ECU of relais die gas en/of benzine systeem aanstuurt. Iemand een idee of suggestie waar ik verder moet zoeken???

Douwe83 0

11 jaar

Klinkt als een kapotte zekeringkast.
Maar heb bij een Escort op LPG al een paar keer een doorgebrande computer meegemaakt.

Edje Raketje 0

11 jaar

Edje Raketje ik denk(en hoop) haast dat je gelijk hebt met je tweede regel!

Na m'n vakantie was ik vandaag weer even met de ford verrot bezig gegaan:

Ik heb geen of lage spanning op de draden die vanuit de benzine ECU zijn doorgelust voor de LPG ECU en LPG relais en vialle kastje en knopje.

Navraag bij de behulpzame LPG man leverde wat dingen op:

- Hij zou gewoon op benzine moeten lopen wanneer ik de 2 zekeringen van het LPG systeem en eventueel de lambda sensor los zou trekken.(al geprobeerd zonder succes)
- Er zou ALTIJD met contact aan even een draaiende benzinepomp te horen moeten zijn, ook in geval dat de LPG ECU defect zou zijn.
- Een defecte LPG ECU weerhoudt de auto niet om wel goed op benzine te kunnen lopen, beide systemen zijn gescheiden en werken los van mekaar. MAAAAARRR een defecte benzine ECU betekent zowel niks op benzine als niks op LPG (Mijn geval dus!)

Omdat deze man ook al aangaf dat een benzine ECU vaker stuk ging bij LPG auto's met een X aantal ton op de teller, is dat wat ik morgen even ga proberen: een ECU uitwisselen.

Laat het wel weten als er nieuws is...

Douwe83 0

11 jaar

Update 6 juli: Anderhalve maand na mijn laatste post waarvan de auto de afgelopen 3 weken ''gemaakt'' leek te zijn en nu sinds vanmorgen weer hetzelfde verhaal. NIKS meer...

Even terugkijken naar de tweede week van juni:

-Een andere ECU geprobeerd, niks.
-Alle relais gecontroleerd op werking.
-Alle stekkers, zekeringen enz. gecheckt in de auto en onder de kap.
-Een andere zekeringenkast geprobeerd, niks.
-Een andere LPG computer eraan gehangen en een slechte stekker vervangen, eerst niks......en toen een paar dagen later opeens nadat ie 5 minuten stilstond met contact aan: KLIK, zoeemmmm begon de benzinepomp te draaien, het lpg/ benzine omschakelknopje had weer een brandend ledje en de auto sloeg ook direct aan bij het omdraaien van de sleutel! OLEEE dacht ik! Gauw naar de APK die al een week of 2 verlopen was. Zo erdoorheen gelukkig en rijden maar weer. De auto liep zowel op lpg als op benzine en heeft in de tussentijd geen kuren gehad.

Tot vandaag dus....opnieuw gebeurde hetzelfde: starten, gelijk weer uitvallen, geen brandend ledje meer op het lpg/benzine schakelknopje en dus ook geen draaiende benzinepomp meer bij contact om en nu heb ik dus wederom een stilstaande auto voor de deur waarvan ik geen idee heb waar ik het nog in moet zoeken.

Na de vorige ''reparatie'' was het ook niet helemaal duidelijk of het nou door die andere lpg computer en die slechte stekker kwam of niet...de auto stond toen gewoon op contact omdat we dingen aan het nameten waren toen ie plotseling weer een teken van leven gaf.

Dus nu wederom gevraagd: wie heeft er enig idee wat er mis mee kan zijn?? Als iemand wil komen helpen tegen vergoeding is het ook prima, ik sta nu op het punt om een andere auto te kopen dus een reparatie is al snel goedkoper! Auto staat in Woerden.

Douwe83 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.