Bij de stuurkolom zitten er een groep pijpjes in een cylinder (van de stuurbekrachtiging), en daarop zit dan weer een plaatje zodat de pijpjes er niet uit kunnen.
Nu neem ik aan dat om die pijpjes een O-ring zit (deze manier van bevestigen heb ik ook gezien bij de airco van mijn Dodge bus). Anyway, op dat punt lekt bij mijn Escort, en niet zo'n beetje ook. Niet als ie stilstaat (geen druk), maar zodra ie gestart is dan loopt het eruit in straaltjes.
Ik gok dan dat die O-ringen zijn aangetast of verdroogd over de jaren en die zal ik dan moeten vervangen. Ik moet sowieso ook de axiaalkogels vervangen (daar zit het precies boven), dus het subframe moet er toch onderuit.
Kan iemand bevestigen dat die pijpjes lekdicht horen te zijn door O-ringen? En als dat dan klopt, moet ik hier speciale O-ringen voor hebben? De Ford dealer heeft geen idee en/of kan het niet vinden.
De O-ringen die ik nodig had voor de airco in een ander voertuig moesten speciale zijn voor de hoge druk en de extreme temperaturen, dus het lijkt me niet raar mocht dat bij de stuurbekrachting van deze Escort ook zo zjjn...
Maar mogelijk kan ik gewoon een zakje normale ringen halen en werkt dat ook prima (daar hoop ik op dan).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zitten O ringen in , als de o ring niet defect is , dan even goed kijken of de leiding niet gescheurd is net achter de kraag.
O ringen dienen oliebestendig tezijn.
Lijkt me stug dat de dealer ze niet kan vinden , beter zoeken zou ik tegen ze zeggen.
De leiding(en) zijn te demonteren en dus ook te vervangen. Ik denk dat dealer wel losse afdichtingsringen kan leveren, via het magazijn. Wel kan het zijn dat ze niet in voorraad zijn. Een speciale bestelling kan wat kosten meebrengen??, en die staan waarschijnlijk niet in verhouding met de officiele prijs van de ringen..Als de leidingen nooit losgeest zijn lijkt het mij onlochisch dat de ringen de oorzaak van de lekkage zijn. Dus eerst diagnose stellen. Na demontage zijn er eigenlijk altijd nieuwe afdichtingen nodig.
Goed, ik ga het volgende week dan allemaal eerst eens loshalen en kijken wat er aan de hand is. Het lijkt wel echt langs de pijpjes naar buiten te komen.
Die leidingen kan ik neem ik aan gewoon onder hoge luchtdruk zetten om de kijken of er wat lekt? Hoeveel bar staat er normaal ongeveer op?
11 jaar
Het beste is op de auto testen. schoon en droog maken. ff starten. en goed kijken.. desnoods pomp met de hand in de goeie richting draaien. eventueel herhalen nadat de omgeving met bv talkpoeder is bewolkt..
Wat kan er zoal lekken???
leiding is gescheurd,
Pomphuis is gescheurd,
leiding zit niet vast. en daardoor lekt de afdichting
Hmm, dat wordt lastig denk ik. Alle vloeistoffen gaan er eerst uit omdat de thermostaat en een sensor vervangen moeten worden etc. etc.
Ook zit er inderdaad aan de rechterkant het terugvoerpijpje niet goed vast aan het reservoir en daar lekt het ook met bakken uit. De motor zelf lekt geen enkele olie (kurkdroog), maar rechts zit het hele blok onder een dikke laag olie, de dynamo, de oliepomp etc. Dat moet er allemaal ff uit en een beetje schoongemaakt worden.
Maar ik vermoed echt dat die andere lekkage door verdroogde O-ringen is, of anders een breuk in het pijpje binnenin die cylinder maar boven de O-ring. Als ik namelijk alles eromheen een beetje schoonveeg dan zie ik duidelijk de olie uit die cylinder langs de pijpjes opwellen.
11 jaar
zit het stuur rechts???
[quote=cor van jaarsveld]zit het stuur rechts???[/quote]
Nee, maar het reservoir wel :)
11 jaar
Mijn advies is nu eerst maar eens de retourleiding naar het reservoir dichtmaken. lijkt me niet zo moeilijk, er staat geen druk op. daarna nog maar eens kijken wat er verder mis is. Niet met een agressief schoonmaak middel aan de gang gaan.. Doekjes(vodden) veroorzaken iun ieder geval geen verdere schade.
Wat is precies de reden om het met doeken schoon te maken?
Zoals ik al zei moet toch het subframe los omdat ik de axiaalkogels moet vervangen. Ook moet ik de achterremcylinders, de thermostaat, de distributieriem en de v-snaar vervangen, dus mijn plan is om alle vloeistoffen eruit te laten lopen en alle slangen/buisjes dan systematisch te checken op slijtage/lekkage en de boel te ontvetten. De hele rechterkant van de motorruimte zit onder een dikke laag olie, dat duurt een eeuwigheid als ik dat met doekjes moet gaan opruimen.
Ik wilde de boel in de ontvetter spuiten en dan redelijk schoon spuiten met water.
11 jaar
Na het schoonmaken met bv ontvetter oid. lopen keerringen van lagers op een droge as, met slijtage(beschadiging) van de afdichting tot gevolg. Ook kan de ontvetter tijdens het behandelen ermee zich gaan mengen met het kleine beetje smeermiddel dat achter de keerringen voor smering van het kogrellager moet zorgen.. In de dynamo kan de ontvetter bv de koolborstel kwaliteit veranderen, met alle gevolgen van dien.. Meestal is de vervuiling met smeerolie minder schadelijk dan het ondeskundig reinigen..,
Ah, dat klinkt erg logisch, dank je voor de uitleg. Dat wordt dan maar poetsen :)
Ik neem aan dat de olie voor de stuurbekrachtiging gewoon smeerolie is? Ik geloof dat Ford dezelfde olie gebruikt voor de stuurbekrachtiging als de automatische versnellingsbak die er in de US normaal op zit.
11 jaar
Ik weet bijna zeker dat ford ATF voorschrijft voor de stuurbekrachtiging. Maar, voor de zekerheid raadpleegden wij altijd het instructieboekje.. En dat is ook nu mijn advies..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar