Hallo, ik heb een tijdje en fors fiesta met een probleem waar ik niet meer uit kom...
Toen ik de fiesta (1300 Endura) kocht had deze ontzettend veel roest in het koelsysteem, omdat er gewoon kraanwater in zat. De leidingen zaten gewoon verstopt. dit dus gespoeld en vervangen voor koelvloeistof. Hierna bleek de koppakking lek te zijn, deze ook vervangen en die is nu prima.
Sinds het vervangen van de koppakking gaat de fan niet meer aan.... Dit is 2 weken geleden gedaan door mij. Even een opsomming van wat er gedaan is;
Temperatuursensor vervangen.
Thermostaat nagekeken.
Kachelkraan gangbaar gemaakt.
Relais voor hoge en lage snelheid doorgemeten.
Wat nu dus het vreemde is dat de temperatuur gewoon netjes in het middelen blijft staan in de auto, maar de koelvloeistof gewoon gaat koken doordat de fan niet aan slaat en dus het reservoir uitspuit. Wanneer je de stekker voor de temperatuursensor doorverbind slaat de fan wel aan.
Kunnen jullie me hierbij verder helpen? Ik ben echt ten einde raad en snap er niks meer van.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppakking is op de juiste wijze vervangen/gemonteerd ?
De radiateur wordt wel warm ?
Thermostaat nagekeken , hoe ?
Koppakking volgens de boekjes gedaan. Juiste aanhaalmoment, nadraaien en nieuwe kopbouten gebruikt.
Radiateur word gewoon warm, kachel ook.
Thermostaat had ik gedemonteerd en in een pannetje water gedaan laten koken en toen ging hij open ;)
8 jaar
Als hij pas open gaat , als het water kookt is dit te laat.
Thermostaat dient vrij in het water te hangen , dus niet op de bodem te liggen.
Een staaftemperatuurmeter met voldoende bereik in het pannetje erbij , dan dient bij 75-80 graden de thermostaat al langzaam open te gaan.
Dit is globaal op het moment dat er dampbellen ontstaan op de bodem van pannetje en het water begint te zingen.
Dank voor deze uitleg, hij begon inderdaad te openen toen er belletjes op de bodem kwamen. De themostaat lag toen inderdaad op de bodem ;) ook heb ik nog een nieuwe thermostaat liggen van de brezan. De oude opent op 88 graden staat er op, de nieuwe op 92 graden. Vandaar dat ik de oude er weer in had gedaan... De nieuwe toch maar weer proberen? Sinds ik de koppakking vervangen heb heb ik de nieuwe er niet meer in gehad.
Toch vreemd dat de temperatuurmeter op het instrumentenpaneel niet over de helft heen komt, terwijl het water wel kookt...
8 jaar
Systeem is goed ontlucht ?
Toen hij gespoeld was, afgevuld via het resevoir daarna gestart, bijgevuld tot max en wachten tot de fan aanslaat, wat hij dus niet doet. Daarna sta je met een kokende motor en spuit alles eruit....
Niets verkeerds gedaan toch?
8 jaar
Thermostaat zit er goed in , ik zou toch eens kijken of er geen lucht blijft zitten.
Dat van het lucht lijkt mij ook het meest voor de hand liggend, hoe kom je er achter of er nog eventueel lucht in zit?
Bedankt voor je reacties, word helemaal gek van die auto
8 jaar
Als je hem warm draaid , heb je dan de dop wel op het tankje, met de dop er af spuit het koelwater er zo wie zo uit , de lucht die achter de thermostaat zit komt dan met geweld vrij als de thermostaat open gaat.
Vroeger zat er een klein gaatje i de thermostaat flens , dan ontlucht hij al vanzelf.
Je kunt aan de waterslangen voelen of er koelvloeistof in zit.
Ik had elke keer de dop eraf. Dit omdat mij dat verteld werd door 3 verschillende mensen. Koelvloeistof blijft ook netjes op pijl tot het gaat koken, dan spuit (kookt) het eruit...
In de flens van mijn thermostaat zit een piepklein gaatje met een ijzer dingetje erin. Een klein los stopje zeg maar.
8 jaar
Draai hem eens warm met de dop er op.
Het is een zelfontluchtend systeem , controleer of er koelvloeistof of lucht uit het dunne ontluchtingsslangetje komt als de motor loopt.
Haal desnoods dit slangetje los en kijk of je er doorheen kunt blazen.
Als dit slangetje verstopt zit ontlucht hij ook niet.
Hallo, vanmorgen maar even verschillende testjes gedaan...
Ik had de auto opgekrikt aan 1 kant zodat het lucht naar de hoogste plaats zou gaan, ook had ik van een colafles de bodem afgehaald en die in het koelvloeistofreservoir gedraaid en afgevuld zodat er continu druk op het systeem zou staan. (Tip van de buurman)
Wat mij opviel is dat er alsmaar minuscuul lucht uit de ontluchtingsslang bleef komen, en gezien het hele systeem onder water stond moet dit op een gegeven moment ophouden lijkt mij.
Wat ik nu dus denk is dat hij lucht lekt langs de temperatuursensor waardoor hij een verkeerde waarde aangeeft.
Zou dit de pakking van het inlaatspruitstuk kunnen zijn? (Deze heb ik stom genoeg niet vervangen) Of moet ik dan echt gaan denken aan een scheurtje in het blok?
8 jaar
Al dat ontluchten, doe je het met verwarmingskraan dicht of open? Die moet iig helemaal open voor doorstroming kvs.
8 jaar
Lucht lekken langs de sensor kun je uit sluiten.
Als het inlaatspruitstuk water gekoeld is , komt er water in je cilinder , maar geen lucht in je koelsysteem , in alle gevallen is de druk in het koelsysteem hoger.
Blijft hij nog steeds aan de kook gaan dan ?
Dat er lucht komt , mits minimaal is vrij normaal.
Als je de sensor voorzichtig los draaid , komt er dan koelvloeistof uit lekken vlak voordat hij helemaal los is ?
Sorry voor de late reactie, verwarmingskraan was uiteraard open bij ontluchten.
Met de dop erop ging hij (nog) niet aan de kook. Fan slaat nog steeds niet aan.
Bij het uitdraaien van de sensor komt er idd kvs uit gelopen.
Heb nu de oliedop schoon gemaakt waar nog sludge zat van de lekke koppakking. Even in de gaten houden of het terugkomt en dan lijkt het me een duidelijke zaak...
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar