Beste leden,
ik ben ten einde raad.
Onze fiesta hebben wij nu 10j in bezit (nieuw gekocht). Deze heeft 112k km gelopen en is op een defecte branstofpomp in de eerst 3j betrouwbaar gebleken. Altijd netjes onderhoud gehad.
Wij hebben half december bij onze fiesta de 10j beurt laten uitvoeren waarbij de distr riem, multiriem en alle vloeistoffen zijn vervangen.
100km na deze beurt auto geparkeerd in parkeergarage en aan het einde van de dag wilde hij niet meer starten en/of liep erg slecht. Auto is afgesleept en de garage had een nokkenassensor vervangen. Daarna liep hij weer goed en hebben we de auto opgehaald.
Vervolgens na 20km begon hij in noodloop te lopen en ter nauwernood eindbestemming gehaald.
Stindsdien zijn we de auto een paar weken kwijt geweest. Garage heeft m uitgebreid getest en zei hij is goed (wat connectors schoongemaakt en wat getest).
Echter zodra wij hem weer hebben doet hij raar.
Na een stukje rijden staat hij vol met errors en heb in 2 dagen al 2x gehad dat lampjes knipperen en het scherm aangeeft dat er iets met de startonderbreker is (terwijl hij loopt).
Als ik m uitlees met een app en bt dongle --> zie ik vaak U0001 error (canbus speed?)
Ik heb nog wat stukjes gereden en de app bleef nu vrij van codes. Forscan echter stond weer vol met nieuwe meldingen...
Enig error die steeds terugkomt nadat de auto is gestart is:
===IPC DTC U300F:00-08===
Code: U300F - Ignition Input Accessory
Status (-08):
- Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC
Module: Instrument Panel Control Module
Ik snap er nix van, ik heb nog een hele waslijst aan meldingen voorbij zien komen verschillende keren.
De accu is 2j oud en er is geen verband tussen korte stukjes en lange stukken rijden dus die verdenk ik eigenlijk niet.
Ik zie wel een link met het onderhoud want voorheen nooit een elektrisch probleem gehad.
Iemand nog tips? Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Goed omschreven klacht.
Canbus speed kan ik even ook niet plaatsen...of ik moet vriendje google gaan raadplegen..
Maar ik mis de details zoals de lijst(en) met foutcodes....om je evt. een richting op te sturen qua testen. De klassieke probleemoplosser "nokassensor vervangen"...gaat niet altijd op.
De foutcode U300F die jij weergeeft, zou ik wel evt. kunnen plaatsen...maar dan moet ik stroomschema's hebben en live data.
Staat de distributie wel op tijd ?
Dat vraag ik me idd ook sterk af.
Tsja hoe kom ik er achter of de timing goed staat?
Opzich loopt ie ok. ook verbruik is niet hoger dan normaal.
Vandaag nog wat extra moeite gestoken.
We zijn net nog 2x een 8km wezen rijden. Tijdens het rijden niets gezien of gemerkt.
Bij thuiskomst weer aan forscan gehangen en er stond 1 error in (die niet actief was, maar dus wel geweest)
IPC B10EA:00:48 error --> Positive temperature coefficient heater.
Deze heb ik gewist, ik start de motor even een paar seconden (was nog warm) en zet m weer uit:
IPC U300F:00-0C ignition input accessory
DTC Maturing - intermittent at time of request
Ik snap er helemaal nix van en weet ook niet waar ik moet beginnen.
9 maanden
Timing Laten doen ....met een oscilloscoop icm pressure transducer....kom je er zo achter...(hangt beetje af van trainings niveau garage)
het lijkt of je contact voltage (welke gebruikt wordt om te zeggen tegen modules: je moet aangaan niet wordt waargenomen....(althans zo interpreteer ik die code)
Wil je verder redeneren, zul je het toch echt moet laten optreden. Foutcodes dan niet verwijderen!
contact voltage in relatie tot de modules IPC....
Sorry voor mijn late reactie.
Ik moet zeggen dat hij afgelopen ruime week geen storing meer heeft gegeven. Heb er langere stukken mee gereden en de BT dongle leest geen fouten meer. Ook dat knipperen is niet meer voorgekomen.
Ik heb de forscan er niet meer aan gehangen maar vind het eigenlijk wel best. Er is nix meer te zien/merken (ook verbruik en gasreactie is zoals vanouds) en ik hoef niet naar issues te gaan zoeken als ik ze niet heb natuurlijk.
Bedankt voor jullie reacties, mocht er nog een update komen laat ik dat vanzelfsprekend weten :)
9 maanden
Ik schat in dat je ergens een half doorgesleten draad in een kabelboom hebt, een stekkerverbinding die slecht contact maakt (m.n. de Canbus draad) of een slechte massaverbinding ergens.
Ik denk meer in de richting van een communicatieprobleem (gezien de vele foutcodes van verschillende aard, die nu "ineens" verdwenen zijn) dan in een motorprobleem.
9 maanden
afloop: problemen hebben zich niet meer vertoond en auto is verkocht.
8 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Fiesta of stel zelf een nieuwe vraag.
9 maanden