Ford Focus: Fluitend geluid van turbo

Bouwjaar: 2000

Hallo,

Ik bezit een ford focus clipper tddi 90pk van 2000.

Sinds kort maakt de turbo een hoop herrie bij het optrekken. Het lijkt alsof de turbodruk ontsnapt en het fluit erg hard.
In het begin merkte ik op dat bij hoge toerentallen en stevig doortrekken dit geluid zich manifesteerde. Tegenwoordig doet die het in het hele toerentalbereik (vanaf 1000 rpm). De motor levert ook niet meer hetzelfde vermogen, bij een helling op de autobaan heeft hij moeite om nog 120 km/h te houden.

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn. Het is erg moeilijk om iets te zien achteraan de motor. Ik dacht zelf aan een pakking tussen turbo en inlaatcollector of de waste gate die open blijft staan.
Wordt de waste gate door de ECU van het motormanagement bediend ?


Alvast bedankt,

David

Compasscard

Geplaatst door Compasscard (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik denk dat je kat kapot is,en dus de doorstroming van de uitlaatgassen verhinderd..
Daar krijg je ook dat rare geluid van,dat ''sissen'' bij optrekken,net of er een slang af ligt,van de turbo.

Ik zou dus beginnen met je kat te demonteren,en kijken of het blok er niet los in ligt.


Succes

Niels

MisterE (0), 19 jaar geleden

Klinkt als een turbo slang die er af ligt of gescheurd is.

Compasscard (0), 19 jaar geleden

Hij is vandaag binnen in de garage. Ik heb die auto van een leasing gekocht en wat blijkt, het ventiel van de EGR zat vast en de vorige eigenaar/garagist had het dichtgemaakt met een metalen plaatje tussen collector en EGR zodat de EGR niet meer werkte.
Het fijne weet ik er nog niet van...

Het geluid was dus weg nadat mijn garagist de egr proper heeft gemaakt en dat plaatje heeft verwijderd.

Nu blijkt dat de computer gereset moet worden omdat er nog een foutcode insteekt.

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Zou de EGR weer laten afsluiten, zo,n ding vervuilt je inlaat alleen maar wat juist meer probleman opleverd.

Willem

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 19 jaar geleden

fluitend geluid komtmeestal van een lekkende uitlaatspruitstukpakking.controleer nog maar eens goed of het geluid daadwerkeljk weg is.ik moet willem gelijk geven, de EGR afgestopt laten is vool je portemonee beter..

Niels8175 (0) PRO, 19 jaar geleden

Das weer wat nieuws....haha.

Foutcode's kan je bij dealer laten verwijderen.

Maar igg wat gevonden..:)

Niels

Compasscard (0), 19 jaar geleden

Het probleem stelt zich terug, weliswaar geen fluitend geluid meer, maar de motor levert totaal geen vermogen meer. Ik haal nog net 70 km/h op vlakke weg.

Teneinde raad heb ik eens onder de motorkap gekeken. Bij het ventiel dat de egr bedient kan ik aan de ingang van het ventiel slechts een licht vacuum voelen. Aan de uitgang hetzelfde.
Zou de vacuumpomp kapot kunnen zijn. Het lampje dat een storing weergeeft in het motormanagement gaat niet aan. Bij het inschakelen van het contact brandt het wel -> bijgevolg is de zelftest toch ok.

Iemand een ideetje ?


Bij mijn mitsubishi blijft je vinger echt plakken aan de leiding door het vacuum.

ruudvanmaarseveen (0) PRO, 19 jaar geleden

kat vertopt!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.