Ford Focus: Focus 1.8 TDCI druk op koelsysteem, geen circulatie. Koppakking

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDCI 85 KW

Beste mensen,

Ik heb sinds twee weken problemen met mijn ford focus 1.8 TDCI. Toen ik naar de garage ging voor het verwisselen van de gloeibougies zagen we dat de koelvloeistof reservoir leeg was. Al snel konden we de lekkage vinden. Het was bij de thermostaathuis. De thermostaat is vernieuwd en er werd siliconekit opgesmeerd. Na het navullen van de koelvloeistof en de motor warm gedraaid was, bleef de radiateur koud aanvoelen. Met het idee dat de radiateur verstopt zou zijn, is dat ook vervangen. De vloeistof weer op peil gekregen en ik had geen last van lekkage. Ik heb erna ieder keer moeten controleren of er lekkage was. Soms leek de koelvloeistof peil hoger te liggen dan wat er daadwerkelijk was gevuld bij de garage. 2 dagen kon ik goed mee rijden en daarna begon de auto weer raar te doen. Nadat ik de verwarming een tijdje op koud had staan, werdt het niet meer warm toen ik hem weer op warm ging zetten. Ook sloeg de temperatuurmeter omhoog met het rijden en bij stationair ging de temperatuur zakken. De fan draait op volle toeren, maar het lijkt erop dat de voorkant (radiateur) koud blijft. Ik ben weer met de auto naar de garage gegaan en er zat behoorlijk lucht in het koelsysteem en we moesten iets van 2 liter bijgaan vullen. Het rare is dat de peil hoog was toen ik naar de garage ging en bij het ontluchten de koelvloeistof zakte. Er werdt weer gekeken rondom de motor of er een lekkage was, maar er was niets te zien. De slangen die op de koelvloeistof reservoir aangesloten zijn, werden gecontroleerd. De slang die van de motor afkomt, brengt ook luchtbelletjes mee. De dunne slang die van/naar de radiateur gaat, bleef maar koud. Ik heb de auto erna nog eens geprobeerd en alleen bij de warmstestand van verwarming stijgt de temperatuur niet verder op. Zodra ik de auto een tijd op koude verwarming zet, krijg ik het moeilijk of helemaal niet meer op warm en dan kunnen we weer gaan ontluchten. De diagnose is gesteld op lekke koppakking. Maar de auto rookt niet, geen water bij olie of andersom te zien.
Ik heb ook last van trillinde stuur en pedaal als ik moet gaan remmen. De trillingen zijn divers, waarbij het soms nauwelijks te merken is en soms enorm trilt. Zou dit echt de koppaking zijn of ik las ook bijvoorbeeld dat het ook mogelijk door een defecte warmtewisselaar of defecte waterpomp kan zijn

Doctor78

Geplaatst door Doctor78 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Fordrat (0) PRO, 11 jaar geleden

waterpomp defect

Doctor78 (0), 11 jaar geleden

Bedankt Fordrat voor je reactie.

Ik vergat nog erbij te schrijven. Het is nu zo dat de verwarming ook heel traag overschakelt. Dus als ik hem op koudste stand heb staan (2 minuut ofzo) en zet ik het daarna op de warmste stand, duurt het minimaal een minuut dat het begint op te warmen en na 2 a 3 minuten is het goed heet.

Doctor78 (0), 11 jaar geleden

Inmiddels is de auto gemaakt! Het lag aan de koppakking. De waterpomp was haast nieuw en ook getest, maar die bleek goed te zijn.
Ik heb in de artikel iets over de trilling geschreven. Nadat de koppakking vervangen is, trilt de auto veel minder. Ik had ook het vermoeden dat de trilling niet alleen aan de banden/velgen/schijven lag en dat bleek ook zo te zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.