Hopelijk hebben jullie kenners tips voor mijn probleem, ik zit met de handen in het haar!
Rond nieuwjaar liet ik beide voorste remschijven + remblokken vervangen wegens hevig getril bij hard afremmen aan hogere snelheden. Ik ging er van uit dat de remschijven krom waren, dus nieuwe brembo's moesten dé oplossing zijn.
Kort na vervanging stelde ik echter vast dat mijn focus zachtjes wiebelt wanneer ik afrem bij snelheden van 50km/u tot stilstand, dus bij zachtjes afremmen naar verkeerslichten bvb. Ook hard remmen op snelwegen blijft trillingen veroorzaken. Opnieuw naar een andere dealer met voldoende meetapparatuur: slag uitgemeten, remmen ontlucht en 130 betalen...
Nu, het gewiebel is duidelijk veel beter (!), maar niet weg! Ik ondervind er voorlopig niet echt nadeel van, maar het stoort mij enorm nu ik er op let! Het lijkt mij ook niet zo veilig, mijn remmen moeten perfect werken!
Wat zou volgens jullie de oorzaak kunnen zijn? Het gewiebel komt duidelijk van de voorzijde van mijn wagen.
Bij de dealer wordt ik scheef bekeken als ik het probleem uitleg, het gewiebel is ook moeilijk te voelen (en te onderscheiden van een oneffen wegdek) als je als dealer amper kort met de wagen rijdt...maar het is er wel!
Wat kan ik doen zonder nog honderden euro's kwijt te zijn?
Alvast enorm bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer de wielen eens van voor naar achter te wisselen
bedankt voor de tip, ik probeer het deze week eens met een uitgebreide test, ik hou je op de hoogte!
12 jaar
Als de nieuwe remschijven gemonteerd worden, moet de wielnaaf goed schoon gemaakt worden zodat de schijf mooi vlak aanligt.
(dus geen roest of zo ertussen.)
Wiebelen kan ook komen door een band die niet rond is; Hoogteslag.
Controleer dus ook de banden en wissel de wielen eens van voor en achter...
bedankt voor de tip, blij dat mijn probleem hier wel aandacht krijgt!
De voorbanden zijn zo'n kleine 20.000km vervangen, dus ik dacht niet direct dat deze de oorzaak zouden zijn.
Bij het traag afremmen voelt het wel aan alsof er een "ei" op één van de banden staat, dus dat deze niet mooi rond zijn. Maar bij snelheden van 50+ voel ik dit niet, enkel hevig getril als ik hard moet remmen bij bvb. 120 km/u....ik weet dus niet of dit beide veroorzaakt kan worden door een slechte band? Ik had controle gevraagd bij de dealer, maar die zal dit waarschijnlijk niet gedaan hebben...
Maar deze week ga ik langs bij de bandencentrale voor het wisselen van de banden en hierbij de controle van de wielnaaf, ik hou jullie op de hoogte!
12 jaar
even updaten: controle bij de bandencentrale leerde dat mijn achterbanden slecht afgesleten zijn, het zou eveneens oud rubber zijn die dringend vervangen moet worden. Dit gebeurt volgende week (de vervanging zat er toch aan te komen), samen met het uitbalanceren van de relatief nieuwe voorbanden.
Bij het uitleggen van mijn probleem dachten ze eveneens aan de schokdempers van mijn wagen, dus het blijft afwachten of nieuwe achterbanden zal helpen!
Aangezien mijn auto heviger trilt bij remmen als deze zwaarder geladen is (meerdere passagiers en/of bagage), denk ik toch eerder aan een oorzaak rond de voorzijde van mijn wagen.
Alle ideeën zijn welkom, ik hou jullie op de hoogte!
12 jaar
de nieuwe banden dus wel voor plaatsen!
dit weekend 2 nieuwe banden laten plaatsen + alle banden gedemonteerd en gebalanceerd. Geen opmerkingen bij de controle van de banden, die waren perfect.
Maar het wiebelen blijft...op een mooi vlak stukje weg blijft de voorzijde heel zachtjes schommelen bij het afremmen, precies of er ei op een voorband zit (maar dit is niet zo).
Wat zou dit toch kunnen zijn? Schokdempers? Iemand tips?
12 jaar
monteer nieuwe draagarmen waarschijnlijk probleem dan opgelost
sucses
bedankt voor de tip, heb je enig idee wat dat moet kosten ongeveer?
edit: Is het mogelijk om slijtage/defecten aan de draagarmen te zien als de auto omhoog staat? Ik wil nl. niet eerst alles vervangen voordat het probleem opgelost geraakt :s
12 jaar
kost +- 130 euro perstuk , je kunt het zien aan de achterste rubbers die hangen er allemaal door bij 9 van de 10 focussen van die leeftijd
sucses
bedankt fordrat, ik probeer volgende week een afspraak te regelen om de draagarmen te bekijken, ik hou u op de hoogte!
12 jaar
alleen de rubbers vervangen als ze stuk zijn.
draagarmen zelf gaan nooit stuk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar