Ford Fiesta: Ford Fiesta 1.25i GLX houdt in met koude motor en bij 3500 toere

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.25i Zetec

Mijn Ford Fiesta 1.25i GLX uit 1997 met Zetec motor houdt met een koude motor in bij het wegrijden. Bij 115 km/uur houdt hij ook in, zelfs met warme motor. De motor maakt dan circa 3500 toeren en het inhouden begint na 15 a 20 seconden met dit toerental gereden te hebben. Als ik terugschakel naar een lagere versnelling, zodat de motor met een hoger toerental loopt, dan houdt hij niet meer in. Als je bij 3500 toeren het gas even loslaat en meteen weer gas geeft, dan loopt de motor ook weer even goed.

De geschiedenis van het probleem is als volgt. Het begon met een ander probleem: de motor draaide stationair nog maar met 300 toeren en sloeg dus vaak af. De motor draaide onregelmatig en het brandstofverbruik liep op naar 1:6.

De computer is toen uitgelezen, maar dit leverde geen informatie over storingen op. Vervolgens zijn de volgende onderdelen (die niet uitgelezen kunnen worden) onderzocht:
- De bougies waren door de te grote brandstoftoevoer in slechte staat. Deze zijn allereerst vervangen;
- Vervolgens is de lambdasonde vervangen. Dit maakte geen verschil;
- Luchtmassameter: is doorgemeten en voor de zekerheid vervangen. Leverde geen resultaat op. De oude is weer teruggezet;
- De gaskleppositiesensor is vervangen door een nieuwe. Dit bleek het euvel te verhelpen.

Het benzineverbruik is nu weer normaal (ca. 1:15) en de motor loopt weer netjes. Maar wat kan het probleem met inhouden veroorzaken? Dit deed zich nooit voor voordat de gaskleppositiesensor defect raakte.

G.Smeulders

Geplaatst door G.Smeulders (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

bert9 (0), 15 jaar geleden

heb jij al een oplossing voor je probleem van slecht vertrek bij koude motor en inhouden bij 3500 tr
zit namelijk met zelfde probleem .
ford fiesta 1250 bouwjaar 1997

G.Smeulders (0), 15 jaar geleden

Beste Bert,

Het is mij (en de garage waar ik ben geweest) nog steeds een groot raadsel. Het zou heel fijn zijn als iemand wat licht op de zaak kan werpen.

Groeten,
Gino

bert9 (0), 15 jaar geleden

ik heb al bougies vervangen + maf sensor +luchtregeklep +lamda sonde er zitten ook geen foutcodes in de wagen . maar het vervelend probleem is er wel .

G.Smeulders (0), 15 jaar geleden

Niemand een idee? Ik ben ook zeer geïnteresseerd in contact met een garage die dit probleem herkent.

U kunt zich hier melden om uw diensten aan te bieden. :-)

Vriendelijke groet,
Gino

Postie (0) PRO, 15 jaar geleden

Als dit een van de eersten met de 1,25 motor is zit hier volgens mij egr op.
Sluit deze eens af.
Dan zit er voor op het inlaatspruitstuk een metalen buis, deze volgen tot je de klep tegenkomt en dan de vacuumslang even afdoppen en een proefrit maken.

G.Smeulders (0), 15 jaar geleden

Beste Postie,

Dit is een briljante suggestie. Ik heb het slangetje er afgehaald en aan beide kanten een doppie erop gedrukt. Hij loopt als een zonnetje en houdt niet meer in bij 3500 toeren. :-)

Welke conclusie kan ik hieruit trekken m.b.t het defect?

Groeten,
Gino

Postie (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat de egr klep blijft hangen of klemt.
Denk wel dat je zo kan rijden zonder problemen..
Klep is dus defect.

G.Smeulders (0), 15 jaar geleden

Hij doet het zo prima. Maar levert dat geen problemen op bij de viergasmeting?

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

nee, daar wordt geen NOx bij gemeten, en dat is wat deze klep moet voorkomen.

Afdoppen is het advies. Je zult ook merken dat de wagen soepeler reageert, feller optrekt, en een iets lager brandstofverbruik heeft.

Groeten Marcel

bert9 (0), 15 jaar geleden

hoi gino jij hebt geluk
de mijne heeft geen egr klep dus kan ik die ook niet afsluiten
is er soms nog een trukje ? ik zou het heel tof vinden
gr bert

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Bert. Geef me je kenteken eens ( eventueel even mailen ) dan kan ik even uitzoeken of je inderdaad wel of niet een egr hebt.

Groeten Marcel

G.Smeulders (0), 15 jaar geleden

[quote=hellbat]nee, daar wordt geen NOx bij gemeten, en dat is wat deze klep moet voorkomen.

Afdoppen is het advies. Je zult ook merken dat de wagen soepeler reageert, feller optrekt, en een iets lager brandstofverbruik heeft.

Groeten Marcel[/quote]
Dank je marcel,

Dat is mooi. Dan ga ik er ook geen energie insteken om het te reinigen of vervangen...

De wagen reageert inderdaad wat soepeler.

Dat was een goedkope reparatie. :-)

Groeten,
Gino

bert9 (0), 14 jaar geleden

hoi marcel
hier is het chassisnummer : wf0bxxgajbvc70389
er staat er geen op , maar ik hoop dat jij nog een andere mogelijke oplossing hebt.
gr bert

Postie (0) PRO, 14 jaar geleden

Volgens ford zit hier idd geen egr op.
Dan zou je de auto eens aan de 4-gas tester moeten hangen en kijken of er afwijkende waarden zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.