Sinds een paar weken heeft mijn ford fiesta 1.3 bj 2004 kmstand 170.000 een onverklaarbaar koelvloeistof verlies. Het begon twee weken geleden toen de temperatuur van het koelwater opliep. Gestopt, en geconstateerd dat het nivo van de koelvloeistof te laag stond. Een liter koelvloeistof toegevoegd en daarna rustig doorgereden waarbij de temperatuur netjes op nivo bleef. In de dagen daarna het het koelvloeistof-nivo goed in de gaten gehouden maar per 3/4 dagen was toch wel een aanvulling van een liter noodzakelijk.
Motor start en loopt goed. Temperatuur blijft normaal. Kachel doet het prima. Slangen naar en van de radiateur worden niet hard. Wanneer ik de dop van de olie open is er geen onderdruk maar een lichte overdruk. Geen sludge in de oliedop. Aan de buitenkant van de het blok en de slangenaansluiting niets te zien. Pomp lijkt goed te werken, rondom de pomp ook droog, slangen naar de radiateur worden geleidelijk warm. Fan slaat aan. Thermostaathuis droog en werkt gezien de temperatuur opbouw in de slangen goed. Kleur koelvloeistof normaal.
Via expansievat 1.2 bar druk opgezet maar geen lekkage. Olie nivo stijgt niet en is ook niet waterig. De dop van het expansievat vervangen en het koelvloeistof verbruik lijkt iets minder te worden, maar is er nog steeds.
Opvallend vind ik dat wanneer ik gas geef het bovenste nivo van de koelvloeistof gaat borrelen. Het expansievat kent in mijn ogen een bodem die verbonden is met een dikke slang die richting blok gaat en een hoger platform waar bij mij een dun laagje koelvloeistof achter blijft. Dat platform is verbonden met een dunne slang die uiteindelijk (in de buurt van de thermostaat) weer verbonden is met een dikkere slang. Dat platform gaat borrelen, of er door dat dunnere slangetje wordt geblazen of gezogen is mij niet helemaal duidelijk. Bij stationair toerental gebeurt dat borrelen niet, alleen bij gas geven treedt de borreling op.
Uiteraard kan de koppakking kapot zijn maar wil toch meer zekerheid.
Vragen:
1) Functie dop van de expansietank, is deze ook te testen?
2) Wanneer zou er vloeistof door het dunnere slangetje van het platform moeten stromen?
3) Wat zou een goede test zijn om de oorzaak te achterhalen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt vanalles gaan testen en beredeneren , als hij uitwendig niet lekt , en hij borrelt bij gas geven , en je verliest koelvloeistof , conclusie koppakking lek.
Dan zou ik voor de zekerheid een koppakkingslektest laten doen.
11 jaar
De koppakkinglektest leverde niets op. Sinds gisteren ook nauwelijks meer koelvloeistofverlies. Vanavond ging het (gele) algemene motorstoringslampje branden. Temperatuur blijft in het midden. Maar weer eens verder zoeken.
11 jaar
uit laten lezen
p0420
11 jaar
inmiddels weer 300 kilometer met de auto gereden, geen koelvloeistofverlies! Onbegrijpelijk. Wat wel 2 keer is teruggekomen is de P0420.
11 jaar
Computer vindt de werking van de katalysator niet genoeg meer.
4-gas meting doen om te zien hoe erg het is - kan nog net door de APK komen.
Of lambda sensoren uitlezen. Zie: http://www.picoauto.com/tutorials/cat-ef...
Daar lijkt het wel op maar 2 weken geleden is hij nog glansrijk door de APK gekomen. Het kan toeval zijn maar het lampje gaat aan wanneer de auto omhoog rijdt, viaduct en parkeergarage.
11 jaar
Soms wordt deze foutcode ook gezet als het mengsel Vóór de kat niet goed is.
Als er koelvloeistof de uitlaat is in gegaan is dat niet goed voor de kat en mogelijk ook de lambda-sensor.
Die koppakkinglektest die niets opleverde? Hoe is die uitgevoerd?
Dat foutieve mengsel is ook bij mij opgekomen, bij stationair toerental ook rijkelijk "condens" uit de uitlaat. Ik zie het nog even aan. De test is gedaan door het expansietankje op 1,5 bar te zetten, tijdje laten staan en daarna nog eens onder de bougies gekeken op vocht.
11 jaar
Koelvloeistof testen op aanwezigheid van CO/CO2 (vanwege borrelen) is waarschijnlijk een betere methode.
De gasdruk in de cylinder is vele malen hoger dan de 1,5 bar die er nu gebruikt is.
Oldford, ik heb een iets andere werkwijze bij het afpersen. Ik draai eerst de bougies er uit. Dan druk op het expansietankje. Normaal gesproken mag er nu geen koelvloeistof in de cylinder of anderzijds uit het blok lopen. Na een tijdje start ik de motor een paar slagen en laat iemand anders een stukje karton boven de bougiegaten houden. Wanneer daar vocht in zit dan spat dat wel tegen het karton aan. Uiteraard kan het altijd nog aan de zijkant ontsnappen maar ik heb op deze manier wel een lek naar de cylinder in mijn visie vastgesteld.
Dat verklikkertje in het expansietankje moet ik nog even kijken als ik dat kan krijgen of kan laten doen. Trouwens ik krijg die 0420 steeds slechter weg met mijn simpele analyser.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar