Sinds enige maanden heeft mijn Focus 1.8TDDI uit 2004 (165.000km) behoorlijk vermogensverlies. Hij trekt veel minder goed op. Helling op accelereert hij bv niet in 5 terwijl dat eerder wel goed ging.
Doordat ik daardoor nu vaker wat verder doortrek zie ik ook dat v.a. 3000 tpm hij enorme wolken roet uitstoot. Voel me echt een aso. Vóór dit probleem zag je wel een beetje roet als je een tijdje rustig had gereden en dan een keer doortrok.
Ik kan niet een moment of gebeurtenis aanduiden sinds wanneer het probleem zich voordoet.
Er branden geen lampjes o.i.d. Ik hoor geen rare geluiden.
Auto krijgt elke 15k onderhoud.
Sinds het probleem is de auto - vreemd genoeg - wel door een APK gekomen. Maar vele vertrouwen heb ik niet meer in die garage. Stond viergassentest ipv roetmeting op de factuur nl.... Ik kan me niet voorstellen dat hij door een roetmeting hoort te komen.
Ik neem aan dat als hij in een noodloop draait er wel een lampje brand, en een garage dit had gemerkt.
Ik rij al 10.000 km met dit probleem, iets echt fataals zal het dus niet zijn...
Ik heb ook het idee dat hij iets zuiniger rijdt...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekke buis intercooler? EGR?
Er bleek een aardige scheur in de slang vanaf de intercooler naar de turbo te zitten.
Helaas bleek dat niet het enige probleem. Na gebruik rookmachine werd nog een probleem gevonden met een lek vacuumslangetje.
De intercoolerslang was blijkbaar alleen bij Ford te krijgen dus redelijk duur.
Kosten:
- intercoolerslang 40
- vacuumslang 5
- motorreiniger (blijkbaar nodig omdat door scheur lucht ongefilterd werd aangezogen)
- arbeid 45 min.
Totaal 200 euro.
Auto rijdt weer als vanouds.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar