Ford Focus: Ford Focus airco maakt veel lawaai

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Beste lezers,

mischien dat er hier iemand is die mij kan helpen.... alle tips of adviezen zijn welkom!!!

Als ik mijn airco van mijn ford focus uit 2000 in schakel, begint deze meteen met een klapperend/tikkend geluid....(vrij hard)
het geluid komt bij de airco pomp vandaan, de airco word nog wel koud maar het geluid is niet gezond...

een paar weken geleden begon eigenlijk het probleem, als ik met een warme motor en warm weer een stuk had gereden,kreeg ik geen koele lucht meer uit de roosters, de aircopomp draaide nog wel maar ik kreeg geen koele lucht meer, naar wat onderzoek leek het mij dat de luchtspleet opnieuw afgesteld moest worden,maar nu....een paar weken later begint dat geklapper. (ik had trouwens nog niks aan de luchtspleet gedaan)

weet iemand mischien wat dit kan zijn??
zou het de airco koppeling zijn?? of kan hier nog iets anders aan de hand zijn??

ik ben wel een klein beetje technisch en die koppeling krijg ik er wel af,alleen zou het vervelend zijn als ik een nieuwe koppeling haal en blijkt dat dit het probleeem niet is....
en een complete nieuwe pomp erin laten zetten is me nu even qua prijs iets te gek...

alvast bedankt voor uw reactie's!

Ford-michel

Geplaatst door Ford-michel (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij het in- en uit-schakelen zal altijd een tik te horen zijn, het aantal keren dat de koppeling in/uit schakelt is wel van belang, dat kan (door te weinig koudemiddel bijvoorbeeld) veel te snel zijn.

rijd er eens mee langs een specialist, die kan je er wat over vertellen.

Suc6

Ford-michel (0), 12 jaar geleden

ja klopt,bedankt voor je reactie....
het is niet alleen bij het in en uit schakkelen, het is zodra ik hem aan zet....dat de pomp dan gelijk enorm begint te rattelen/tikken/klapperen....
en dat geluid blijft gewoon door gaan,zolang ik de airco aan heb.

ben langs een automonteur geweest en die zegt vervang de hele pomp, die grapjes ken ik wel...
als het alleen de koppeling is wat ik vermoed,dan scheelt me dat wel wat geld.....

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja hij kan waarschijlijk wel horen waar het geluid vandaan komt, ik niet hier vandaan.

Suc6

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote]een paar weken geleden begon eigenlijk het probleem, als ik met een warme motor en warm weer een stuk had gereden,kreeg ik geen koele lucht meer uit de roosters[/quote]
Op dat moment was de vulgraad niet toereikend, had je meteen moeten laten controleren en niet mee door blijven rijden, ook de afstelling van de koppeling had niets uitgehaald ? omdat dit éénvoudig weg niet mogelijk is.

Volgens mijn gegevens is dit een Zetec motor 1.6i, 16V, en die heeft een Denso compressor (continu variabel) die dus altijd mee draait.

Dit blijkt ook uit je omschrijving, dat terwijl de airco niet meer koelde, de compressor wel nog draaide ? en dat zou kunnen kloppen aan de hand van de info die ik heb, want die heeft geen lagedruk beveiliging en blijft door pompen.
De compressor staat op het punt om vast te lopen.

Ford-michel (0), 12 jaar geleden

Dank je Theo,
maar wat denk je??
zou ik alleen de koppeling kunnen vervangen of moet echt de hele compressor vervangen worden???

kombikart (0), 12 jaar geleden

Voor rond de 450 euro heb je alles nieuw incl montage.
Als je van plan bent nog lang met die auto te blijven rijden, zou ik er gewoon een nieuwe opzetten zodat alles weer goed werkt.

Gr Fred

Doktor (0) PRO, 12 jaar geleden

@Theo, de compressor heeft gewoon een koppeling die in en uitschakeld en die afgesteld kan worden, ook zit er een beveiliging tegen te lage druk op deze auto's.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.