Goeiendag,
We krijgen hier een ford focus 1.6i-16V Futura binnen met 35.000 km van 2004. De carterdruk is waarschijnlijk om de een of andere reden wat aan de hoge kant want de luchtfilterbak ligt vol olie. Wordt aangevoerd via de carterontluchtingslang van het kleppendeksel. heeft iemand dit al 'ns meegemaakt?
We hebben de motor al soorgespoeld met motorflush van Forte.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zit er niet te veel olie in de motor?
hoe zit het met de copressie van de alle vier zuigers heeft de beste man eens met te weinig olie gereden of idd olie hoeveelheid
Goeiendag,
Bedankt voor de reacties, nee er zit niet teveel olie in t systeem, en nee de beste man heeft zeer waarschijnlijk niet met te weinig olie gereden. De compressie was bij alle 4 cilinders gelijk ,nl. 11 bar.
elke keer lekker bijgevuld met dikke "bouwmarkt"olie ?
17 jaar
ja, lekker zo dun als water, orginele Ford 5W30 olie, dus daar ligt t niet aan.
Dat de luchtfilterbak vol met olie zit, kan toch ook te wijten zijn aan 1 keer een te hoog oliepeil ?
Het kan dus zo zijn dat je nu een probleem zoekt dat er niet (meer) is. Carterontluchting schoonmaken en verder laten rijden, en het aankijken is misschien nu de beste oplossing.
Hebben we in eerste instantie ook gedaan, klant kwam echter na enkele dagen terug met de klacht dat de auto olie lekte. Wat bleek; de olie liep uit de luchtfilterbak over de versnellingsbak naar beneden. De olie blaast gewoon door de carterventilatie naar de luchtfilterbak. En wanneer daar maar genoeg doorheen blaast loopt de olie op laatst de luchtfilterbak uit. Wanneer je nu de carterventilatie los pakt, blaast hij daar gewoon lucht/olie naar buiten. Evenzo bij de peilstok.
Dan zou je misschien moeten denken aan vastzittende / kapotte zuigerveren. Een compressietest (eerst droog, later met olie op de zuigers) zal misschien meer duidelijkheid brengen.
11 bar op 4 cil van een auto die 35.000 gelopen heeft, lijkt me geen reden verder te gaan zoeken in die richting, is dat ding toevallig niet voorzien van een Positieve CarterVentilatie ???????
Na hier nog eens even over te hebben doorgedacht, erachterkomende dat het ding GEEN turbo heeft, geen noemenswaardige extra accesoires zoals een extra compressor of wat dan ook opgebouwd zit, en ook de positieve carterventilatie onwaarschijnlijk is, kom ik maar tot 1 conclusie ( op afstand dan ) dat de uitlaat ( gedeeltelijk ) verstopt moet zitten, zodat er via zuigerveren en/of klepseals teveel druk in het carter kan ontstaan.
Groeten Marcel
sorry, compressiedruk over het hoofd gezien
:-S
We hebben de uitlaat los gehad, maakt geen verschil met de carterdruk.
Misschien een dom antwoord, maar kan het ook aan iets onbenulligs
als een olievuldop,peilstok of sensorposities liggen. Je zou zeggen dat er toch ergens drukopbouw/luchtaanzuiging moet plaatsvinden.
17 jaar
als je zeker bent van zijn ademhaling,zijn compressie en van de juiste hoeveelheid olie,zou ik eerst nog een oliefilter steken,en dan indien niet ok,zijn kleppendeksel erafhalen en kijken waar die drukopbouw vandaan komt...
hou ons op de hoogte!
NIEUWS !
We hebben de motor gedemonteerd, en wat bleek; de bovenste zuigerveren zaten vast. ook enige aanslag op de bovenkant van de zuiger. Nu misschien gaan honen en zuigerveren vernieuwen?
[quote=sjaak10918]Dan zou je misschien moeten denken aan vastzittende / kapotte zuigerveren. Een compressietest (eerst droog, later met olie op de zuigers) zal misschien meer duidelijkheid brengen.[/quote]
en toch had ik het niet meer verwacht na een goede compressiemeting. Ben wel blij dat er wat concreets gevonden is. Kun je verder. Succes Sjaak
hoezo op het verkeerde been gezet, pffffff, dit had ik na de resultaten van de compressiemeting ECHT niet meer verwacht.
succes in elk geval
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar