Kent er iemand de oorzaak als er volgende foutcodes uitgelezen werden:
P0149 Incorrect injection timing
P1564 Limited fuel mode is demanded by pump
Volgens de dealer dient de hele VP30 pomp vervangen te worden.
Ik vond op sommige websites terug dat het voldoende was om de solenoide onderaan de pomp te vervangen. Die regelt de vervroeging van de inspuiting.
De dealer sprak van een bedrag rond de 2000 euro zonder plaatsing voor de pomp en nevenonderdelen.
Hij raadde mij eveneens aan om niet met het voertuig te rijden ondanks het feit dat je er wel nog mee kan rijden, helaas met veel minder vermogen en veel lawaai (klinkt als een oude Ford transit motor)
Om toch even wat zekerheid te krijgen heb ik contact opgenomen met een Bosch diesel service center. Daar was het wel wat goedkoper: 1386 euro all-in. De solenoide willen ze niet apart vervangen omdat er ook vaak schade is aan de electronica op de pomp.
Heeft er iemand al ervaring met deze "afzetterij" van Ford & Bosch ?
Toch wel merkwaardig dat er wel heel erg veel problemen zijn met die VP30 pompen.
Alvast bedankt voor de reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vervroegingsklep op pomp wellicht
Gaat PATS er wel goed af ?
Reservesleutel al geprobeerd ?
Nieuw brandstof filter geplaatst ?
Stekker bij de brandstof pomp al eens los gehad en getest op klemmen ?
alles even uitsluiten.
Eur 1200 uitgeven kan altijd nog, alhoewel je de auto waarschijnlijk
nodig zult hebben.
17 jaar
Beste,
Ik ben niet meer in het bezit van een reservesleutel.
De brandstoffilter werd inderdaad nog niet nagekeken, net zo min als de stekker zelf.
De wagen start echter normaal afgezien van het feit dat hij wel wat moeilijker in gang komt.
Ik kan er ook nog 70km/h mee rijden, maar wat voorbijsteken zit er echt wel niet meer in.
Wat mij ook nog zorgen baart is dat als men bij Bosch die pomp laat vervangen, moet die dan niet opnieuw ingeleerd worden bij de Ford ECU ?
Moeten de sleutel(s) ook opnieuw ingeleerd worden vermits de startblokkering in de pomp zit ?
Tweede vraagje, kan ik de pomp foutcodes ook zelf op één of andere manier resetten ?
Kan het kwaad als ik eens een tikje geef tegen dat nukkig vervroegingsventiel met de achterzijde van een schroevendraaier ?
Uit Ford Tis (cdrom bemachtigd via ebay) word je alleszins niet veel wijzer
Jullie zijn allemaal erg bedankt voor de antwoorden!
17 jaar
wat betreft de sleutels , bij de ene pomp moet je 1 sleutel inleren en ik heb er ook al 2 gehad waar er 2 ingeleerd moesten worden , maar kijk ook hier eens http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... dan zie je dat die klep ook los te vervangen is
Beste,
Hij is ondertussen naar een Bosch diesel specialist in Heist-Op-Den-Berg.
Ik heb hem vanavond op de vrachtwagen gezet en hopelijk kunnen ze morgen een diagnose stellen.
Bedankt allemaal
17 jaar
Vervolg van het verhaal:
Pomp is vervangen, wagen rijdt terug maar mist hopeloos veel vermogen. Daarbuiten hebben ze nog de kleppendeksel afgenomen gehad (voor welke reden dan ook). Bij thuiskomst bleken er barsten en licht olieverlies te zijn aan twee van de 3 bouten waarmee het deksel wordt vastgehouden. Na het wegvegen van de olie ontdek ik aan de middenste bout een behoorlijke scheur en aan de linkerbout twee beginnende haarscheuren.
Waarschijnlijk veel te hard aangedraaid. Ook kan ik zien dat ze vloeibare kit hebben gebruikt als dichting tussen kleppendeksel en kop.
De slangenklemmen zijn ook verdraaid en dat kan ik zien aan de slijtage op de plaats waar ze voorheen hebben gezeten.
Iemand nog ideëen buiten het aanstellen van een advocaat.
Alvast bedankt,
David Thijs
17 jaar
Het klep deksel moet er af om de distributie optijd te zetten , de distributie riem loopt n.l. over de brandstofpomp
je zou ze kunnen vragen of ze de lekage's en beschadigingen opwillen lossen , ik verwacht niet dat ze daar moeilijk over zullen doen , dan heb je ze tenminste een kans gegeven om dit optelossen is voor hun ook netter dan dat ze van niets weten en dit via een advocaat horen , als ze het van jou horen zijn ze eerder bereid om je te helpen dan wanneer ze dit via via moetten horen
Beste Alex,
De ervaringen die ik heb met garages is dat ze niet altijd even eerlijk zijn. Hoe kan ik als klant bewijzen dat die barst er voorheen niet was? Niet dus en bijgevolg trekt de garage altijd aan het langste eind.
Natuurlijk neem ik eerst contact op met de garage alvorens een advocaat in te schakelen, dat spreekt toch vanzelf. Maar 't zal zeker niet de eerste en de laatste klant zijn die beschadigingen, die in de werkplaats zijn ontstaan zelf onterecht zal moeten betalen.
Kan een behoorlijke barst invloed hebben op het motormanagement bv, de MAP sensor in de endura DI.
Met al die "black box" regelingen kan je als mechanicus niets meer doen.
[url=http://img521.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img521.imageshack.us/img521/429/6...[/img][/url]
17 jaar
Deze barst heeft niets met de map sensor te maken dat is de Massa Absoluut Pressure(druk) sensor van het inlaat systeem , het is mij ook welleens overkomen dat er iets kapot ging ik heb dit gewoon bij mijn chef gemeld en dit is toen natuurlijk(kostenloos) vervangen , dus vind ik het niet netjes dat ze dit zo terug zetten en wat betreft de vloeibare pakking , het was netter geweest om een nieuwe pakking te monteren deze kost toch eigenlijk niets meer en dit hadden ze door kunnen berekenen en de vloeibare pakking gaat bij deze motoren gegarandeerd lekken dus wat betreft het klepdeksel het enigste wat kan gebeuren is een lekage krijgen
Beste Alex,
Even resumeren:
-Bij hard remmen door een rood licht begint de motor raar te doen, geluid van een oude transit motor en niet meer sneller als 50 a 70 kunnen rijden.
-Naar dealer gereden en foutcodes laten uitlezen. Pomp defect volgens hun. Duur bestek voor vervanging. Foutcodes zijn niet gewist
-Wagen werd met een vrachtwagen overgebracht naar een Bosch diesel specialist
-Nieuwe pomp gemonteerd, nieuwe distributieriem,spanrol en gloeibougies gemonteerd
-Wagen is hersteld en start vlot, helaas heeft hij niet meer de pit die hij daarvoor had. Max 130km/h op autoweg en dan heb ik kilometers nodig om die te bereiken. Bij het oprijden van een helling moet ik quasi plankgas geven en dan sleept de naald langzaam naar 50.
-Bij thuiskomst en grondiger onderzoek of ze wel degelijk alles nieuw hebben geplaatst en na te hebben gecheckt dat er geen losse buisjes en andere
ongeregelheden zijn stel ik vast dat er twee barsten in het kleppendeksel zijn.
Als dat kleppendeksel toch geen oorzaak is van een power tekort, kan het dan wat anders zijn zoals een niet gewiste foutcode, slechte registratie van de pomp in de ford motormanagement computer.
Moet die gaspedaal opnieuw gecalibreerd worden op de nieuwe pomp ?
Bedankt voor al je reacties die je hebt geleverd betreffende dit topic !
David Thijs
Lembeek België
17 jaar
verkeerde pomptiming zou kunnen , verstopte kat zou ook kunnen , het kan ook kunne dat de pomp idd niet goed op het motormm. is ingeleerd , ik zou in jou geval de auto met deze punten nog een keer aanbiedden en verzoekken om dit onder GARANTIE te repareren het probleem is immers nog niet op gelost , en ik vermoed ook dat er door het bedrijf geen of hele korte proefrit gemaakt is als ik een proefrit maak valt mij dit zeer zeker op ,
dus even een lijsje maken met de punten en de auto opnieuw aanbiedden
Bij mijn Ford zijn er in 1 jaar 2 nieuwe pompen geplaatst, 2 maanden geleden weer problemen met de pomp, 2 weken bij de bosch dealer geweest deze heeft er weer nieuwe elektronika in gezet maar zij kunnen er niet achter komen waarom deze elektronika steeds weer kapot gaat, ik heb mijn ford nu dus ook ingerolen op een ander merk.
17 jaar
Ingerolen?
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar