Ford Focus: Hevig roken bij optrekken

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDDI Endura DI

Sinds enige tijd rookt onze focus als gek. Je moet nog maar aan het gas komen en de zwarte damp braakt uit de uitlaat. Bij constant toerental rijden is er geen rook meer te zien.
Dealer 1 stelde al voor om de brandstofpomp te vervangen (Bosch VP30) als ik me niet vergis. De totale kostprijs zou zo'n 2000€ inclusief montage en distributieriem zijn.
Er was geen foutcode te vinden in de ECC computer. Ze vermoeden wel dat de vervroeging in de pompcomputer niet meer werkt.

Dealer 2 heeft een proefrit gemaakt met de wagen, een modificatie uitgevoerd aan de rubbers tussen de metalen luchtleidingen en beweerde dat er niets mis was met de motor. Uitlezen gaf geen foutcodes

Vroeger had de wagen ook meer koppel in de lage toeren. Eenmaal je boven de 2000 tr/min komt is er niet zoveel verschil meer als voorheen.
Stationair draait hij onregelmatig als hij goed warm is (net van autobaan of stadsverkeer). Als de motor koud/lauw is, dan is het stationair toerental wel mooi regelmatig.

Iemand een idee, want mijn vertrouwen in de Ford dealers is al lang weg. Zou ik ten rade gaan bij een Bosch dieselspecialist ?
Iemand enig idee wat dat gaat kosten ?

Alvast bedankt !

Compasscard

Geplaatst door Compasscard (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

brandstofpomp zou kunnen, ik denk dat men hier iets over het hoofd ziet. metname de EGR-klep (regelklep blijft hangen) een veel voorkomend probleem niet alleen bij ford, maar komt voor bij alle merken en vooral bij diesels..

paul,

Postie (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je hierbij ook een deel van je vermogen mist, is de roetkat verstopt.
Hier gaat ie hevig van roken (zwart).

christophe (0) PRO, 17 jaar geleden

steek eerst eens een metalen plaatje tussen uw egr klep komt vaker voor kost niets en is zo gebeurd.
zou pas daarna verder zoeken

Compasscard (0), 17 jaar geleden

Alvast bedankt voor de antwoorden.
De EGR werd een tijdje geleden nog uitgekuist. Die zat inderdaad al vol roet.

De auto passeert pas na behandeling met een brandstofcircuitreiniger de opaciteitsproef bij de technische controle.

Kan je zo een roetkatalysator leeg maken of moet die vervangen worden. Zo ja, wat kost zoiets. Naar verluid zijn katalysatoren erg dure dingen.


Mvg,

David

joske (0), 17 jaar geleden

Mijn auto had het zelfde probleem, egr dichtgezet, toen was het probleem opgelost.

cabrioman (0), 17 jaar geleden

Ik heb net dezelfde focus en ook even oud Ik laat hem af en toe eens goed doortrekken in derde(als er geen verkeer is in de buurt) hij blaast dan zijn hele roet naar buiten Mischien moet je eens goed op zijn pedaal duwen bij optrekken de turbo moet af en toe open gaan Dit is mijn gedacht ik ben helemaal gene specialist hoor!! Mijn wagen is nog nooit afgekeurd op uitlaat en er komt soms ferm wat uit!!

Compasscard (0), 17 jaar geleden

Mischien moet je eens goed op zijn pedaal duwen bij optrekken ...


Cabrioman,

Dat doen we al hoor !

Juul,

De egr is al dichtgemaakt met een metalen plaatje.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

en? is het opgelost nu...?

paul,

Compasscard (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]en? is het opgelost nu...?

paul,[/quote]
Paul,

Neen, nog steeds hetzelfde probleem.
Stationair toerental is ook nog steeds onregelmatig als de motor warm is. Raar, de ene dag rookt hij al meer als een andere dag. Je kan er echt geen regelmaat in vinden.

schonenberg (0) PRO, 17 jaar geleden

is de bedrading van de stekker op de ergklep niet gebroken??
dit geeft ook rare storingen

christophe (0) PRO, 17 jaar geleden

de vervroeging op de pomp is gemakkelijk te vervangen. zit onderaan de pomp en gaan 2 draden naartoe. kan op de wagen gebeuren zonder de pomp te demonteren. meestal 2 foutcodes voor en de klacht van de klant minder vermogen en meer dieselklop hoorbaar van de motor

Compasscard (0), 17 jaar geleden

Christophe,

Enig idee wat de vervroeging kost ? Ik vermoed dat het gaat om een electische of pneumatische actuator zoals bij oudere inspuitpompen.
De Ford verdeler "De Rouck" uit Tubize meende dat de computer van de pomp zelf stuk zou zijn.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Het zou alleszins het geklop bij ralenti kunnen verklaren dat zich te pas en te onpas voordoet.
Vermogenverlies merk ik minder op omdat ik nooit het uiterste vraag van de motor.

Ik bezit de cdrom Ford TIS, zal daar eens in kijken waarover je het hebt.

Alvast bedankt allemaal !

michel7713 (0), 17 jaar geleden

Onderwerp Veel zwarte rook uit de uitlaat; vermogensverlies/lagere prestaties

Samenvatting

Wanneer een klant meldt dat er veel zwarte rook uit de uitlaat komt of vermogensverlies/lagere prestaties meldt, wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door de EGR-klep die in geopende stand blijft staan. Om deze storing te verhelpen moet een gewijzigd inlaatspruitstuk/EGR-klep worden gemonteerd.

De gewijzigde EGR-klep - met een bescherming om te voorkomen dat hij in geopende stand blijft staan - wordt sinds 07-03-2002 (productiecode 2S) tijdens de productie toegepast.

Compasscard (0), 17 jaar geleden

[quote=michel7713]Onderwerp Veel zwarte rook uit de uitlaat; vermogensverlies/lagere prestaties

Samenvatting

Wanneer een klant meldt dat er veel zwarte rook uit de uitlaat komt of vermogensverlies/lagere prestaties meldt, wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door de EGR-klep die in geopende stand blijft staan. Om deze storing te verhelpen moet een gewijzigd inlaatspruitstuk/EGR-klep worden gemonteerd.

De gewijzigde EGR-klep - met een bescherming om te voorkomen dat hij in geopende stand blijft staan - wordt sinds 07-03-2002 (productiecode 2S) tijdens de productie toegepast.[/quote]
Beste,

Hebt u enig idee wat deze modificatie gaat kosten ?
De auto heeft namelijk al 140000 km en dan doe je niet meer zo vlug zware kosten.

Alvast bedankt !

Compasscard (0), 16 jaar geleden

Beste;

Ondertussen geeft de pomp de twee foutcodes waar Chrstophe het over had. (limited fuel requested by pump & incorrect pump timing)
Helaas zou ik wel eens graag weten waar men die solenoide voor de vervroeging kan en wil vervangen.
Bosch dieselcenters van Visé en Heist Op Den Berg beschikken alleen maar over de apparatuur om vp30's te testen. Helaas wil men daar niet dat onderdeel vervangen.
Alle andere centers die ik gebeld heb willen alleen een nieuwe pomp verkopen.

Ik heb al een ander topic geopend. Indien er nog reacties zijn, graag dan in het nieuwe

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

mischien de ford dealer ? wij hebben dit gedeelte moetten vervangen op de ford cursus om te voorkomen dat er veel en dure pompen vervangen werden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.