Mijn Ford Focus, stationcar 1.6 is zeer gevoelig voor spoorvorming. De auto gaat merkbaar opzij, je moet het stuur goed vasthouden. Gek genoeg is dit veel minder bij bijvoorbeeld zijwind, hoewel de auto heel licht aanvoelt. Bandenspanning is voor en achter 2.6 bar. Banden zijn Firestone Firehawk 700 Fuel Saver. profiel voor 4 mm, achter 7mm, maat 185/65-R14, velgen zijn standaard. Wie weet of dit zo hoort (is de Focus gevoelig), of niet, en wat er aan gedaan kan worden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zelfde
Vind de bandenspanning wel erg hoog. In het boekje geven ze duidelijk een lagere aan. 2.2 voor en 2.2 achter bij normale belading.
Denk dat je het daar in moet zoeken.
Moet wel ff zeggen dat wanneer ik mijn winterbanden met de zelfde maat er op heb hij ook wat minder koersvast is als wanneer ik de zomerbanden (215/40/17) er op heb zitten.
Ik zou eens proberen met een iets lagere bandenspanning. Zal ook iets meer comfort geven tijdens het rijden.
18 jaar
Ik heb een Seat Cordoba 1.4 16V uit 2003, waar Firestone Firehawk 700 Fuel Saver banden onder liggen, (maat 195/55-15).
Mijn auto heeft afhankelijk van de bolling van de weg nogal de neiging naar links of naar rechts te trekken.
De uitlijning is goed, dus volgens mij ligt het aan de banden.
Misschien kun je bij een bandenboer eens een setje (winter)banden lenen/huren voor een paar dagen om te kijken of er verschil is in wegligging.
Mijn ervaring met banden is dat een auto met de ene band een rotsvaste wegligging heeft en met de ander band alle kanten op dweilt en dat de standaard van de fabriek geleverde banden nog het beste voldoen.
De Focus werd volgens mij standaard van de fabriek geleverd met Continental Ecocontact CP banden.
Overigens vind ik wel dat de Firestone Firehawk 700 Fuel Saver vrij snel slijt bij een normale rijstijl.
Succes.
18 jaar
Banden zijn van voor-achter verplaatst (door chef-monteur Ford dealer na proefrit), omdat het geslinger bijkans gevaarlijk werd. Banden die nu achter zitten hebben nog maar minimaal profiel. En zowaar: probleem (vrijwel) weg...voor even. Bij beurt + apk niets gevonden, wel aantekening op apk vanwege banden(profiel). Uitlijning laten controleren (niet bij kwikboer maar ook bij dealer): niets gevonden. Ik wil de banden wel laten vervangen door andere (Michelins ?), echter niet als dit ook niet helpt. Heb helaas geen geldboom in de tuin. Dealer kan niet met zekerheid zeggen dat probleem met montage van andere banden verholpen zal zijn. Probleem verziekt behoorlijk rijplezier van de overigens erg fijne Focus.
Overigens zijn de Firestones montage-af-fabriek. De banden die nu achter zitten zijn af-fabriek. Vorige eigenaar heeft één band vernieuwd (en reserveband gebruikt) Profiel voor 7mm, achter 2mm. Wel via-via gehoord dat de combinatie Ford-Firestone niet een heel lekkere is. Zijn ook maar kort als fabrieksmontage geleverd. Bij mijn vorige Focus nooit wegliggingsproblemen (deze had inderdaad de Continental Ecocontact CP), ook niet bij minimaal profiel. Ik hoop voor de zomervakantie een oplossing te hebben.
17 jaar
Bandenspanning is veel te hoog. Hierdoor raak je je sporing geheel kwijt. Anderzijkds heb je ook bandentypes die heel slecht presteren. Probeer eens Michelin exaltos die zijn altijd toonaangevend.
Succes, Ted.
17 jaar
[quote=tedkroon]Bandenspanning is veel te hoog. Hierdoor raak je je sporing geheel kwijt. Anderzijkds heb je ook bandentypes die heel slecht presteren. Probeer eens Michelin exaltos die zijn altijd toonaangevend.
Succes, Ted.[/quote]
niet altijd, de vorige generatie exalto's waren na pakweg 5000 km nog ovaler dan ei.........
overigens in dit geval de nieuwe generatie energie's van michelin ook maar links laten liggen.
daar zijn ook nogal wat problemen mee qua koersvastheid en spoorvorming, en het probleem erger maken schiet je al helemaal niks mee op.
overigens bandenspanning verlagen gaat hij in mijn ogen nog meer dweilen....maar kijk eens naar de profieldiepte, is dit mooi recht afgesleten? bij banden die te hard zijn gaat nl de midden er eerder uit.
is dit niet het geval? zou ik de bandenspanning niet veel lager doen..
tedkroon en arie549: variëren met de bandenspanning heb ik al geprobeerd. Van 1.6 bar tot 3.0 bar. Wordt niet beter, bij weinig spanning wel slechter, dan gaat hij echt als een dweil over de weg. Banden slijten niet scheef of onregelmatig af. Overigens hanteert Vredestein voor de achterbanden van de Focus met Hi-Trac 185/65-R14 3.0 bar aan (voor 2.4). Als ik dit probeer gaat de Focus op een klinkerweg als een stuiterbal over de weg (dan trillen bijvoorbeeld de buitenspiegels zo dat je er niets meer in ziet)
Ik heb voor de derde keer een Focus (eerste twee zijn in overleg weer ingeruild, uitstekend geregeld door de dealer), en iedere keer zijn er vreemde problemen, waar blijkbaar erg moeilijk een antwoord of oplossing op te krijgen is. Als de dealer niet zo'n goede zou zijn, was het voor mij einde Ford. Moedeloos wordt je ervan.
Toch bedankt voor de hulp. Als ik er een oplossing voor vind, laat ik dit uiteraard even weten.
17 jaar
de dealer moet toch wel een setje banden apart hebben en die op jou auto leggen en effe rijden als het goed is weet je dan waar het aan ligt
Ik ben zelf een kritscher rijder en bij mijn 2e Opel heb iik zo'n gelijk probleem aan de hand gehad. Het waren Continentaal banden. Niet te verslijten maar op alle fronten was het een ramp. Geen sporing, geen grip, nerveus aan het stuur enz. Alle mogelijke sporing en wielvluchten uitgetest. Helaas geen resultaat. Eindelijk begonnen ze ook nog vreselijke te cuppen. Gelijk rondom op de Michelins en had direct het gevoel dat ik een nieuwe auto had. Overigens was mijn 3e Opel van hetzelfde type totaal niet kritisch met ze banden of wegligging. Met deze heb ik ook 350 dkm probleemloos gereden.
Dus ja, soms blijft het moeilijk, overigens mijn vrouw heeft een KA en die rijdt fabelachtig goed op Kleber. Alleen zijn deze wel lawaaierig!
veel succes!
Ted.
17 jaar
In overleg met dealer banden + wielen van een andere Focus eronder gehad (Continental): nauwelijks beter. Ook met deze banden gaat de auto als een dweil over de weg (wel minder dan bij de Firestones). Men weet geen oplossing (meer). In vergelijking met andere Focussen is deze erg stug en stoterig, en maakt het onderstel veel lawaai (heftig slaan op putdeksels en drempels)
Ik hoop dat iemand mij hiermee nog helpen kan. Zo niet: gaat hij eruit ,en dan niet weer een Ford. Ondanks de zeer goede dealer (men deed en doet er alles aan), ben ik het beu dat ik drie keer op een rij onoplosbare problemen met een Ford (Focus) heb gehad.
17 jaar
Naar een bandenspecialist geweest: karkas van een van de voorbanden gebroken. Kan dus blijkbaar.
De gok gewaagd en 4 nieuwe banden eronder laten zetten, getwijfeld tussen Michelin en Vredestein. Omdat de Michelins stiller zouden zijn en minder last zouden hebben van "cuppen" Michelin geworden. Eindelijk is het weggedrag nu wel zoals ik verwacht van een Focus. Waarom niet goed met de "leenbanden" van de dealer ?? Geen idee, wist de bandenspecialist ook niet.
De Michelins zijn echt een verademing: auto spoort stabiel en geen krakend en joelend bandenlawaai meer. De hoge prijs waard.
Hoop nu eindelijk eens voor langere tijd van problemen met de Focus verlost te zijn.
Bedankt voor alle hulp !
17 jaar
Wel bij elke beurt de achterwielen met elkaar wisselen.
Anders gaan ze toch ook cuppen.
17 jaar
Even nieuwsgierig, wat voor type michelins zijn er onder gekomen ? Energy o.i.d. ?
ja pieter, daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar....de nieuwe energie's staan nou niet bepaald bekend om hun koersvastheid door het assymeterisch profiel.
Er zijn Michelin Energy E3A maat 185/65R14 86H banden onder gezet. Deze banden werden ook als fabrieksmontage onder dit type Focus gemonteerd. Overigens heeft ook de Vredestein Hi-Trac een assymmetrisch profiel.
Ik ben echter erg tevreden over de Michelins: geen last van spoorvorming, auto ligt erg goed op de weg, en de banden zijn ook nog stil.
17 jaar
hopen dat het goed blijft als de michelin's gaan slijten......het zijn niet de fijnste banden..
Ik ben afgegaan op de deskundigheid van de bandenspecialist, hoewel ik wel begrijp dat zij graag willen verkopen. Op internet (Adac / Anwb / www.reifentest.com ) komen de Michelins er wel bovengemiddeld af, maar goed, dit zegt uiteraard niets over hoe ze zijn na een (flink) aantal km's. Ik ga binnenkort op vakantie, en dan worden er vrij veel km's gemaakt. Ik zal daarna hier aangeven hoe de Michelins zich houden.
17 jaar
[quote=arie549]ja pieter, daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar....de nieuwe energie's staan nou niet bepaald bekend om hun koersvastheid door het assymeterisch profiel.[/quote]
Ik heb inmiddels met mijn 406 op de achteras al meer dan 100.000km's gereden met een set 195/15 Michelin energy banden. Momenteel zit er een op iets minder dan 3 mm en de andere op 3,5mm. Ok doordat ze een paar jaar ouder zijn wat meer geluid, echter geen last van spoorvorming, ben erg tevreden.
Wat heeft het assymetrisch profiel te maken met koersvastheid, ik heb er geen last van n.l.
Rij al 30 jaar consequent Michelins (een keer Conti's geprobeerd en na 100km ingeleverd, herrie dingen) en was altijd tevreden tot voor 3 maanden terug. Vanwege nooit echt tevreden over koersvastheid van mij Opel Zafira en de opmerkingen over Michelin's Energy in dit forum toch maar eens wat anders. Zijn Dunlops SP Fast response geworden (enkel voor). En verhip, sindsdien is die toch echt koersvaster. Michelins gaan misschien, nee zeker weten langer mee en zijn ietsje stiller maar rijplezier is ook wat waard. Heb ook een set winterbanden van Michelin Alpine en die trekken lekker naar rechts, wat je ook verwisseld. Nee, Michelin is niet meer de top.
17 jaar
Ik zou nog even aangeven hoe de Michelins zich zouden houden na een aantal kilometers: ik heb er nu ca 3000 opzitten (op vakantie geweest naar Kroatië met vouwwagen). Blijkt dat de bandenspecialist het toch juist heeft gehad. Auto blijft goed sporen, goede koersvastheid, geen lawaai. Misschien is Michelin niet meer de top (wél qua prijs helaas), echter onder mijn Focus bevallen deze uitstekend. Geen spijt van de aankoop, en zal ze zeker aanraden. Ik heb op aanraden van de bandenspecialist de banden van voor-->achter laten verwisselen (ze hebben ook aangeraden dit bij iedere beurt te (laten) doen, en tevens nagevraagd of het assymmetrisch profiel van invloed zou kunnen zijn op de koersvastheid. Reactie: nou dan zullen bijna alle moderne banden er last van moeten hebben, hij had van deze grond voor gevoeligheid voor spoorvorming nog niet eerder gehoord. Wél door bijvoorbeeld beschadiging.
17 jaar
Belangrijkste is dat je tevreden bent. Ik ben dat ook altijd geweest (30jr) met Michelins (behalve op mijn zafira) maar het is natuurlijk ook de combinatie auto en band. Vroeger zij men altijd op een franse auto een franse band, waarmee ik wik zeggen dat het de combinatie is die telt.
17 jaar
Mijn ervaring met Michelin is ook niet zo geweldig.
Had voorheen Continental PremiumContact en had zeer goede grip zowel droog als nat.
Slijt ook wel ,maar wel grip.
Ik heb nu Michelin PilotPrimacy en wat is dat een wereld van verschil!
Verliest snel zijn grip en bij droog piept ie snel (verlies van grip) en bij nat weer is het helemaal een ramp.
Een Michelin is gemaakt om veel kilometers te maken en dat gaat ten koste van de grip van met name bij nat weer.
Dit blijkt ook telkens weer uit bandentesten (ook van de ADAC).
Daar staat ook dat de Michelin afgewaardeerd is vanwege de eigenschappen met nat weer.
Hetzelfe verhaal geldt ook voor de Energy.
Banden en motorolie zijn zaken waar je nooit over uitgepraat raakt.
Ieder maakt zijn keus vanuit zijn eigen situatie.
Voor mij iig geen Michelin banden meer,ik wil grip.
Grip=slijtage maar dat accepteer ik ook.
Dus vlug de Michelin oprijden maar dat lukt niet want die zijn gemaakt om lang mee te gaan.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Pirelli P7.
Voor mijn bandenmaat althans 195 65 R 15 91 V.
17 jaar
Rij al 5 jaar een focus station. Nooit last gehad van spoorvorming.
Heb al die 5 jaar gereden met Michelin energy E3A banden. Perfect en gaan lang mee.
Wel elke beurt even banden wisselen van voor naar achter om het cuppen tegen te gaan.
Als winterbanden heb ik goodyear ultragrip 7. Ook met deze banden geen last van spoorvorming.
Ik vind een spanning van 2.6 wel hoog.
Ik rij met een spanning van 2.3 en de winterbanden op 2.5.
17 jaar
Ik heb ook steeds meer last van een slechte wegligging bij mijn Focus. Voorbanden zijn zo langzamerhand aan vervanging toe. Heb nu dezelfde problemen als waar dit bericht over gaat. Merkte laatst dat de banden aan de binnenzijde wat meer afgesleten waren dus deze week opnieuw laten uitlijnen. Heeft wel wat invloed op de wegligging maar de problemen blijven. Zal dus toch een keer aan nieuwe voorbanden moeten. Ik denk zelf aan Michelin Pilot Exalto2. Heb daar goede ervaringen mee gehad (in tegensteling tot het oude type Exalto, veel last van cuppen).
17 jaar
De Focus reageert heel gevoelig op stuurbewegingen, het lijkt dat je op ijs rijdt (auto voelt ook heel "licht" aan). Ook met de nieuwe banden (Michelin Energy E3A) is dit zo, althans bij mij. Ik heb kort geleden (vanwege een kleine schade) een leenfocus meegehad, en deze reed stabieler.
Waarom bij de ene Focus wel, en de andere niet? Zeg het maar...
Wel is het bochten of rotondes nemen iedere keer weer leuk, kan iedere Focus rijder beamen, en het spoorvormingsprobleem is met deze banden nauwelijks meer aanwezig. Tegen de tijd dat de Michelins versleten raken (misschien komt dan het spoorvormingsprobleem terug), hoop ik een opvolger te hebben.
17 jaar
Vandaag bijna "van de weg geblazen" na het inhalen van een vrachtwagen op de autosnelweg. Ik bedoel uiteraard niet dat je voelt dat je weer in de volle wind komt: dat snap ik ook wel en is logisch. Ik werd zover opzij geblazen dat ik nog net niet in de middenberm kwam. Passagier geschrokken: "wat doe jij nou".
Is er nu echt niemand van de vele deskundigen hier die weet hoe ik dit gevaarlijke probleem kan (laten) verhelpen?
De Focus reageert wel direct op het stuur, en in bochten geen wegliggingsellende, maar op de rechte weg is het net of de Focus over de weg "zweeft": hij gaat weer dweilend over de weg. Was niet zo bij hagelnieuwe banden, maar nu, na zo'n 5000 km weer in volle glorie terug. Banden zijn praktisch niet afgesleten en zeker niet scheef afgesleten. Je moet het stuur goed met beide handen vasthouden, heel geconcentreerd rijden, steeds corrigeren, niks ontspannen rijden, en niks perfect rijgedrag. Op een stuk weg (asfalt) naar mijn werk is de straat opgebroken geweest en tijdelijk hersteld met klinkers. Op deze weg zowat rodeorijden, zulk heftig geslinger. Wordt schijt- en schijtziek van de Focus-ellende en hoop dat iemand een oplossing weet (behalve dan het kreng verkopen)
17 jaar
Mijn eigen Focus lijkt dezefde klacht te hebben. Wanneer ik met redelijke snelheid een bocht neem, dan is het bij een hobbel in de weg, net alsof mijn achter as stuurt.
Ik heb mij laten vertellen dat de rubberen ophanging van de achteras uitgesleten kan zijn.
Wanneer ik meer weet, laat ik het weten.
17 jaar
@robert: denk dat je toch in de ophanging moet gaan zoeken (rubbers, fusee, dempers etc)
17 jaar
waarom denkt er nooit iemand aan de schokdempers
die bepalen zeer veel van je wegligging
Ga maar een bij een bekend schokbreker merk op de site lezen
, er word echt gemeld dat het fijne na 40000km er af is en het beste de dempers vervangen kunnen worden
40000km vind ik dan wat weinig maar is het niet zo dat we met z'n alle wel meer dan een ton er mee rijden en als ze dan nog niet lekken (want ze worden pas afgekeurt als de demper optisch olie lekt bij de apk) of stuiteren we vrolijk door rijden
Plus dat de dempers ook nog eens verschillend slijten, dus heb op het ene wiel betere weg contact als op de andere na verloop van km
Banden zijn belangrijk maar de dempers zeker net zo dus ook al heb je nieuwe banden en alles laten uitlijnen en zo maar je auto is nog een dwijl laat je dempers eens testen
Dit kan een hoop problemen en ellende oplossen
17 jaar
dus het komt er op neer.....bij iedere bandenwissel ook de schokdempertjes meevervangen.....lariekoek natuurlijk dat het fijne van schokdempers er bij 40dkm al af is...
het is wel zo. een demper slijt gelijkmatig waardoor de bestuurder meestal niet in de gaten heeft dat de dempers op een gegeven moment aan het einde van zijn latijn is..indd...dan gaat de auto dweilen, deinen en fijn dansen.
maar een goede schokdemper moet 1,5 tot 2 ton makkelijk aan kunnen, uitzonderingen daargelaten..
overigens, een demper die iets olielekkage vertoont, en die zijn werk verder prima doet is nog geen apk afkeur..
Ik heb er nu ruim 90.000 km opzitten en voel ook wel dat de auto wat "losser" in de ophanging zit. Dus lijkt me ook dat schokdempers normaal gesproken niet zo snel slijten. Dat er bijv. 1 defect is zou natuurlijk kunnen.
17 jaar
Je hebt niet helemaal goed gelezen Arie
wat ik er mee wil zeggen is dat als je na alles gedaan te hebben en de auto nog niet goed rijdt je eens je dempers moet laten testen want dan kan dat nog een oorzaak zijn, want aan dempers wordt vaak niet gedacht.
Dus niet bij iedere banden wissel
Maar let wel; dat we hier in nederland zeer veel drempels hebben en dat komt de levensduur van je ophanging en dempers zeker niet tengoede.
Ik heb gezien dat dempers bij 60a 70000 totaal op waren, je weet dan ook niet wat je overkomt als er dan een paar nieuwe onder zitten
De auto lijkt wel nieuw
17 jaar
Vandaag is het bevestigd, de reactie stang is de oorzaak. Onderdeel nummer: 1061668. 2x.
De rubberren bussen zijn uitgesleten. Helaas kon dit vandaag niet verholpen worden, dus ik weet nog niet of het dan ook goed is met de wegligging. Schokbrekers zijn altijd wat slap van Ford, daarvoor kan het beste Koni gemonteerd worden. Wanneer de schokdempers stuk zijn, dan is het weggedrag anders dan ik nu beleef. Robert, wanneer de klus geklaart is, schrijf ik meer.
17 jaar
De reactie stangen zijn inmiddels vervangen, en de wegligging is weer zoals het hoort.
Wel zat de bout vastgeroest, waardoor het vervangen iets tegen viel.
Robert, ik denk dat jij dezelfde stangetjes moet gaan vervangen. (1061668 2x . Advies; gebruik nieuwe bouten: 1061673 4x )
We zien je reactie wel, als het zo ver is.
17 jaar
Bij mij waren de banden duidelijk de grootste veroorzaker. Heb nu winterbanden en wegligging is weer zoals het hoort. Zomerbanden waren schuin afgesleten (tijdje geleden dus wel laten uitlijnen). Denk dat ik de reactiestangen toch een keer uit voorzorg vervang.
17 jaar
Nou, ook de reactiestangen laten controleren na de tip van wqjk45 (knap ingewikkeld stangenstelsel: per wiel een langsarm ("control blade") één onderste dwarsarm, en twee bovenste (kortere) dwarsarmen): geen speling, geen uitgesleten bussen enz. Schokdempers gecontroleerd: ook goed.
Wat ik heel vreemd vind (heeft de dealer ook geen verklaring voor) is dat de vorige Focus (precies zelfde type) nergens last van had (ook niet bij versleten banden) en dit kreng wel en dat "alles" ok is. Bijn vorige auto's (Astra, Kadett, Escort, Golf) was het onderstel veel minder ingewikkeld en nooit wegliggingsellende.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar