Hallo,
Ik heb een Ford Focus staan die goed loopt, maar iets of wat hoog stationair loopt en nog veel irritanter; onder in toeren stottert tijdens optrekken.
Foutcode P0171 (system too lean bank1) en P0302 (cylinder 2 misfire detected). Deze foutcodes zijn niet meer teruggekomen na wissen.
Lijkt vrij eenvoudig, checken op valse lucht en losse slangetjes ed.
Alles is luchtdicht, ook de peilstok, carterontluchting en vuldop zijn prima.
Ik heb via de sensorwaarden kunnen zien dat de lambdasonde zijn werk doet, evenals alle andere sensoren, die geen rare afwijkingen geven.
De short term fuel trim is 1.3% en de long term fuel trim slechts een fractie hoger.
Helaas beschik ik niet over een viergasmeter om te kunnen controleren wat het mengsel nu daadwerkelijk doet, maar ik ruik dat de wagen rijk loopt en zie het aan de bougies, allevier donker.
Nu heb ik gezien dat het uitlaatspruitstuk iets lijkt te lekken, en na 10cm de lambdasensor zit ook een klein lekje (zwart op het hitteschild), maar het lijkt mij niet genoeg om de lambda sonde voor de gek te houden... Bovendien stottert de wagen ook als deze koud is.
Ik heb ook geprobeerd de ecu te dwingen in een zo primitief mogelijke closed loop te laten draaien, dus lamdasonde, luchtmassameter, nokkenassensor, stationairregeling en inlaatluchttemperatuur af te koppelen, maar het probleem blijft.
Distributieriem lijkt in prima conditie en staat op een mooie spanning, en volgens de klant niet pas vervangen.
Ik heb de ontsteking voor zover mogelijk gecontroleerd met de welbekende plantenspuit, maar de kabels en bougies lijken goed...
De beste man heeft mij op het hart gedrukt zo min mogelijk kosten te maken, dus ik wil niet meteen het uitlaatspruitstuk en de ontsteking gaan vernieuwen, maar mijn ideeen zijn nu een beetje op...
Bij wie gaat het lampje branden die bij mij nog even uit blijft?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook foutcodes tijdens laatste rit uitgelezen? En eventueel data uitlezen tijdens proefrit, dan kun je zien bij welke cilinder het mis gaat. Ik heb bij ford namelijk al meer meegemaakt dat het erg lang duurt voordat bepaalde foutcodes terugkeren terwijl ze toch actueel zijn. Mij lijkt het namelijk gewoon een ontstekingsprobleem op de 2e cilinder. Misschien kun je even bobine wisselen met een andere auto of een gebruikte.
Heb je al een andere bobine geprobeerd?
Dit is namelijk een veel voorkomend probleem bij dit type motoren
en weet uit ervaring dat ie eerst begint te stotteren om vervolgens op 3 cilinders te gaan lopen
Succes
Geen lekkende vriesstop die de bougies in het water zet?
Sorry voor het late antwoord, het is een drukke week, ik heb even een nieuwe bobine geprobeerd, maar dat geeft geen verschil.
Echter heb ik dus ook eens alle niet noodzakelijke sensoren losgetrokken zodat hij in zijn noodloop moet draaien, maar het probleem blijft ook dan. De ontsteking is het enige noodzakelijke systeem dat geen feedback geeft aan het motormanagement, dus ik heb na overleg met de eigenaar toch nieuwe bougies en kabels besteld, ondanks dat deze er op het oog goed uitzien, inderdaad geen lekkende vriesplug, poreuze contacten of kabels..
Ik hoop dat vervangen verschil gaat geven, maar het is zo raar dat de auto verder prima rijdt, puur alleen onderin tijdens optrekken stottert ie iets en loopt 1150 toeren stationair.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Als je een lekkage in het uitlaatspruitstuk zit vóór de voorste lambdasonde, meet deze daardoor een arm mengsel en gaat dus verrijken. Je moet dat alleen wel een LTFT hebben die heel hoog staat. Maar de foutcode geeft aan dat het mengsel te arm is. Het signaal van de lambdasonde is eenvoudig te meten met een multimeter en kan je al veel informatie geven, ook de lmm is zo te controleren. Misschien toch een kapotte sonde.
Klopt, maar de lambdasonde pendelt prachtig van 0.4 naar 0.8 als de wagen warm is. De LTFT is o.8 %, dat is ook zo vreemd, misschien is het slecht lopen van een te korte duur om echt opgemerkt te kunnen worden door de lambdasonde. Maar het probleem is er ook bij koude start, dan doet de lambdasonde nog niks. er is dan een closed loop. de lmm werkt ook naar behoren, heb deze alleen nog niet met de scope gemeten op zijn werking, maar omdat de lambda zo mooi is heb ik nog niet in die hoek gezocht.
Er is juist in de closed loop mengselaanpassing op basis van de terugkoppeling van de lambdasonde. De sonde moet trouwens wel lager komen dan 0,4V.
Kan je deze auto al via eobd uitlezen ? Kijk dan ook eens in modus 7 van het uitleesapparaat net na de klacht. Daar kunnen dan foutcodes in staan die nog niet definitief gezet zijn omdat het nog niet vaak genoeg is voorgekomen.
Wij hebben aardig wat Fords met Zetec-SE motor lopen. Overslaan bij optrekken is eigenlijk altijd een hoogspanningsstoring.
Bobine, bougiekabels én bougies vervangen. Vonkoverslag over het porcelein van de bougies veroorzaakt namelijk een lekspoortje wat opnieuw tot problemen kan leiden.
De bobine sneuvelt vaak als gevolg van vonkoverslag in de bougiedoppen, soms zie je ook een scheurtje in de behuizing van de bobine.
Tip: Monteer alleen origineel Ford of Bosch , met Bremi en Febi hebben we slechte ervaringen. Te lang doorrijden kan de eindtrap uit de ECU blazen, dan ben je veel duurder uit.
Dank Pouwels, je nam het laatste restje twijfel weg gisteravond, ik heb vandaag bougies en kabels van Bosch gemonteerd en het probleem is verholpen.
Een bobine had ik al eerder gewisseld, omdat ik die retour kon sturen dus dat is niet nodig.
Om te onthouden dus inderdaad, dat deze Zetec motoren een erg gevoelige ontsteking hebben. Er is ook niets te zien aan de bougies, alleen in de doppen van de kabels is een heel licht bruine aanslag te zien.
Bedankt iedereen!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar