Ik heb een Ford Focus Wagon uit 2003 met een airco en nu heb ik een probleem met deze airco.
Ten eerste moet worden vermeld dat de compressor etc werken en dat de airco is bijgevuld, dit is gecheckt door de garage.
Wat is het probleem?
Als de auto een tijd niet heeft gelopen bv ca 4u heeft stil gestaan en ik ga dan rijden en ik zet de airco aan, dan werkt deze normaal en koelt deze goed.
Op het moment dat ik stil kom te staan bv voor een stoplicht, dan stopt de airco met koelen en wordt deze warm, het lijkt erop dat dan gewoon de buitenlucht na binnen wordt geblazen. Hoef ik niet te stoppen, dan blijft de airco gewoon koelen en werkt deze goed.
Ik heb dit eens bij een garage na laten kijken en die konden niets vinden, ook kreeg ik tips dat het aan de magneet platen lagen, maar deze zijn goed afgesteld. Iemand anders gaf aan dat het de koelvinnen zijn die alleen vol open gaan staan en dat door de rij wind de airco dan blijft werken en bij stil stand de druk te hoog wordt en dan de airco uitgaat.
Echter blijft het probleem nog steeds bestaan en ik heb tot heden toe nog niet echt een passend oplossing voor gevonden, misschien dat iemand iets weet
Alvast bedankt!
Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zou de druksensor is laten doormeten. als deze foutieve waardes doorgeeft slaat je airco af.
succes
Bedankt voor je antwoord, maar waarom blijven de koelvinnen dan vol open staan volgens de garage?
11 jaar
pollenfiter ???
Pollenfilter? Kan dit het probleem zijn? Kunt u mij uitleggen hoe ik dit kan checken
11 jaar
door er hem uit te halen en te vernieuwen
Draaidt je condensorventilator wel , als de airco aanstaat , de ventilator op de radiateur bedoel ik daarmee ?
De pollenfilter is het niet, deze was goed.
Die draait zover ik weet wel rond, want de airco werkt gewoon als je blijft rijden, totdat je stil komt te staan en dan stopt deze met koelen. Laatst heb ik 30km op de snelweg gereden en geen enkel probleem, totdat ik de afslag nam en ik voor het stoplicht moest stoppen, toen was het gedaan.
11 jaar
En mijn vraag al bekeken ? #7
Een pollenfilter veroorzaakt dit inderdaad niet !!!!
De koelvin bij de radiateur moet op de langzame stand gaan draaien op het moment dat de airco wordt ingeschakeld.
Als deze ventilator niet draait zal de druk te hoog worden omdat de condensor de warmte niet kwijt en de airco schakeld zich dan automatisch uit totdat de druk weer laag genoeg is en dit herhaald zich continu.
Op het moment dat je rijd kan de condensor zijn warmte kwijt door de rijwind die er langs gaat en dan zal de airco het inderdaad wel doen.
dus nogmaals controleer of de lage stand koelvin draait bij ingeschakelde airco.
Succes
Dit ga ik controleren, dank je wel voor je antwoord en ik zal het hier posten wat deze doet.
11 jaar
Dat van die ventilator heb ik 19 juni ook al gevraagd , maarja.
O sorry, daar had ik overheen gelezen en niet gezien.
In ieder geval ik heb vandaag gekeken na de ventilator, heb de motor gestart en de airco aangezet op de laagste stand, de ventilator ging draaien, maar het rare is dat deze keihard ging draaien op volle toeren en niet op een langzame stand zoals aangegeven.
11 jaar
Ik heb alles nog eens gelezen , en heb toch een paar vragen.
Dat bijvullen , kan niet als zodanig.
Systeem is leeg gehaald , afgeperst , gevacumeerd en afgevuld op de juiste hoeveelheid.
Ik wil hier maar mee zeggen , dat als er gewoon bijgevuld is , zit er absoluut niet het juiste vulgewicht in , ik vermoed teveel.
Teveel geeft gegarandeerd problemen met je persdruk , tehoog , ventilator zal daardoor in de hoogste stand draaien en uiteindelijk zal de airco stoppen met werken.
Tevens is de druksensor al gecontroleerd zoals jasper voorgesteld heeft ?
Dat heb ik nog niet gedaan om de druk sensor te controleren, kan ik dit zelf doen of moet ik dit laten doen bij een garage?
Ik weet zeker dat er een juiste vul gewicht in zit, de garage heeft dit mij zelf aangegeven dat dit gedaan is of ze moeten hebben gelogen, maar daar ga ik niet van uit.
11 jaar
Ben bij de garage geweest en deze heeft alles gecheckt, de druk sensor is in orde en werkt goed. Ze hebben het systeem afgevuld en daarna getest.
Na het testen bleek de koppeling defect te zijn, deze is versleten, geadviseerd werd om de complete pomp te vervangen.
Helaas is dit een heel duur grapje en is de auto niet meer waard, dus laat ik maar voor wat het is.
Bedankt jullie antwoorden.
11 jaar
Helaas niet gelukt, de koppeling is defect en word geadviseerd om de pomp te vervangen
11 jaar
Wat is er precies defect aan de koppeling ?
Als het een questie is van teveel ruimte tussen de spoel en de plaat , is dit toch gewoon af te stellen , zonder meteen een nieuwe pomp te plaatsen ?
Dit is een bekend probleem.
Koppeling losschroeven, daarachter zit een ringetje.
deze dunnen schuren/sluipen of vervangen voor een dunnere.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar