Ford Mondeo: Ford handleiding geeft verkeerde informatie: gestrand.

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8, 16v

Ik had zaterdag een frustrerende ervaring in Duitsland. Na E10 benzine te hebben getankt en 3 km te hebben gereden begint de motor te sputteren. Ik meteen: oh god, de verkeerde benzine! Na een telefoontje met de anwb blijkt dit niet het geval te kunnen zijn. Wachtend op de adac in de stromende regen, storm en donkerte langs de snelweg met vrouw en kind gaat door mij heen: ik had dat ietsje teveel olie eruit moeten halen, nu is er een sealing kapot; of erger: de distributieriem had bij 90.000 km moeten worden vervangen en nu is het al bijna 93.000 km. De auto is vast total loss!
De adac-man merkt al gauw dat er één cilinder faalt, haalt de desbetreffende bougie naar boven en konstateert dat de electrode-afstand te wijd is. Die had ik op 1.3 mm gesteld (volgens het officiele ford manual), denkend dat ik echt iets zinnigs aan het doen was omdat zij op slechts 1.0 mm stonden. 1.0 mm, dát staat echter ook in het adac manual, zo blijkt. Motor loopt weer, wij allemaal opgelucht.
Ik heb het nog eens nageslagen en het ford manual zegt écht 1.3 mm! Haynes zegt 1.0 mm.
Kennelijk is de duitse E10 benzine niet geschikt voor rijden met een te grote electrode-afstand en de nederlandse Euro 95 wel!

gebakkenpeer

Geplaatst door gebakkenpeer (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1580) PRO, 10 jaar geleden

Ga je de distributieriem ook zelf doen ??

gebakkenpeer (0), 10 jaar geleden

Haha, nee hoor Ferrie! Dat zou toch bewijzen dat ik een slechte sleutelaar ben, die zijn grenzen niet kent.
Don't worry. En bedankt voor je advies betreffende het remmen-topic.

Alleen: dit topic ging toch over foutieve informatie in de handleiding. Niet over de voors en tegens betreffende zelf sleutelen.

kaleido 1 (1580) PRO, 10 jaar geleden

Inderdaad , maar ook in handleidingen , van welke aard dan ook , sluipen wel eens fouten , maar bougies staan in de regel al afgesteld en ik zou gedacht hebben 1.3 is wel erg veel , maar dat komt door mijn monteurs achtergrond.
Maar iemand die zijn beperkingen kent is in de regel op een goede manier bezig , en anders is er altijd nog problemcar.

gebakkenpeer (0), 10 jaar geleden

Ik denk dat ik mijn beperkingen ken maar ben ook erg gelukkig met problemcar.
Wie weet zou ik best zelf die distributieriem kunnen vervangen maar als het mis gaat, gaat het meteen heel erg mis, dus dat risico is het niet waard. Ik las laatst trouwens een verhaal van iemand die zijn kleppentrein moest laten reviseren omdat ze in de garage de verkeerde riem hadden gemonteerd, dus wat dat betreft...

Die bougies zaten al in mijn motor geschroefd voor ik weet niet hoe lang en ik wist dus niet wat de oorspronkelijke afstand was. Ik ga ze in elk geval de komende week vervangen.

Trouwens, ik geniet van het sleutelen en het oplossen van problemen m.b.v. problemcar en andere sites.
Ik ben ermee begonnen met mijn motorfiets omdat ze er in de werkplaats altijd meer kapot aan maakte dan repareerde, maar wel met het prijskaartje eraan. Ik was het zó beu dat ik zelf de steeksleutels ter hand ben gaan nemen. Nu ook dus voor mijn auto. Valt reuze mee.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Duitse E10 is exact hetzelfde als de Nederlandse E10.
Het mag dan een paar cent goedkoper zijn dan Eurosuper 95 octaan, maar je hebt er wel meer van nodig.
Het prijsvoordeel dat je denkt te behalen is er vanwege het hogere verbruik nagenoeg niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.