Ford Ka: Ford Ka; CO te hoog -> geen APK!

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i 60 PK

Beste lezers,

Ik probeer de Ka van mijn vriendin door de APK te krijgen. Er mankeren wat kleine dingetjes aan die ik zelf wel kan verhelpen, behalve 1 probleem: de CO-waarde bij stationair is 6,0! Op toeren is de CO wel binnen de toegestane normen.

Voordat ik als een kip zonder kop allemaal onderdelen ga vervangen zou ik graag willen weten wat nu de meest logische oorzaken zijn, ik hoop hier via Problemcar achter te komen.

Nadere info: auto rijdt verder goed, heeft wel heel erg een onderhoudsbeurt nodig (olie+filter en luchtfilter). Alleen lijkt bij gas los op snelheid dat de gasklep niet goed sluit, want de auto hikt nogal na in plaats van gewoon uit te rijden. Dus ik zal het gasklephuis ook moeten schoonmaken denk ik. Verder klepperen de kleppen wat te overmatig in mijn beleving. Dit is wat ik tijdens het rijden heb gemerkt. LMM is vervangen afgelopen winter, door niet OEM apparaat, ivm niet meer willen optrekken.

Graag jullie kijk op deze zaak! Alvast bedankt.

Groeten, Frans

Frans205

Geplaatst door Frans205 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Compressie is goed?

Als dat goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

Frans205 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie!

Bij het APK-vooronderzoek kwam wel naar voren dat het voorste stuk uitlaat inderdaad lekt op een flens! Compressie zou ik niet weten op dit moment.

Groeten

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Uitlaat lek op de flens (als deze vlak bij de lambdasonde zit) kan dit al veroorzaken.

Frans205 (0), 8 jaar geleden

Dit probleem is opgelost door de olie te vervangen (kennelijk was dit al heel lang niet gedaan, het oliefilter had zelfs oppervlakte roest aan de buitenkant), de uitlaat dicht te smeren en de auto 'op zijn staart getrapt' op de snelweg (auto reed meestal in de stad en nooit daarbuiten). Daarna was het APK toelaatbaar. Bedankt voor het meedenken.

Groet, Frans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.