Hi
ik heb per ongeluk tijdje geleden stuurbekrachtigingsolie in koelvloeistof reservoir gegooid. Na 1000/2000 km verder werkte verwarming niet meer dus naar garage geweest en na inspectie zeiden ze dat waarschijnlijk koppakking lek is omdat olie in koelvloeistof reservoir zit. Maar vandaag herinnerde ik me dat ik zelf daar olie in had gedaan omdat ik dacht dat daar de stuurbekrachingsolie in moet. Wat moet ik doen en wat zullen de gevolgen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
goed spoelen, slangen loskoppelen en spoelen, misschien dat er ook wel een middeltje voor is om het sneller te laten gaan, dat je in het koelwater kan doen ?
Om je verwarming te stoppen moet je wel een heleboel olie in het verkeerde gat hebben gegoten.
Normaal komt de olie weer netjes bovendrijven in het expansievat.
Volgende doen..
Dop van expansievat halen,
Onder de auto laagst liggende slang vanaf radiateur loshalen, bak er onder en aftappen de hele handel...(slang achter je rechter voorwiel )
Tuinslang in expansievat hangen en maar doorspoelen...
Als alles schoon lijkt weer vullen met koelvloeistof en laten draaien zonder dop en voldoende op peil houden zodat lucht weg kan.
Nu weer testen of alles werkt....
Niet zo veel werk denk in een half uurtje gepiept mits er niet meer aan de hand is natuurlijk.
Ik zou eerst met een soort vacuümpomp het expansievaatje leeg zuigen alvorens de boel af te tappen. Dan ben je die troep al vast kwijt i.p.v. het nog 'n keer naar binnen te laten lopen.
En olie gaat inderdaad op water drijven en zul je dus niet makkelijk met alleen water uit een tuinslangetje kunnen uitspoelen. Daarvoor zijn in de handel reinigingsmiddelen te krijgen die effectiever zijn dan een waterslang met koud water.
Gaat prima...beetje restolie merk je niks van.
Gooi anders beetje gele dasty in het vaatje en spoel hiermee door.
Niet onnodig kosten maken..., neem aan dat je er geen liters in hebt gemieterd.
Als de kachel niet meer warm wordt, zal de kachelkraan defect zijn. Komt vaker voor. De garage is op het verkeerde been gezet. Het zal wel niet veel kwaad kunnen, maar toch zou ik de olie er uit halen. Olie drijft op water, dus als je steeds het bovenste beetje er uit zuigt zal het probleem opgelost zijn.
Ali ook ik was van mening dat die olie wel boven zou komen drijven , nou vergeet het maar !
Het wordt een brij dat de koeling verstopt , vooral in de radiateuren!!
Er is van tunap een middeltje war zeer goed werkt. Mag geen reklame maken maar je zit gwoon met je handen in het haar.
Zelfs een stoomcleaner werkt niet afdoende.
Twee maal meegemaakt met een rover 1800 (free lander)
Succes.
Ik weet niet hoeveel er bijgevuld is, maar dat zal niet veel zijn lijkt me. Ik heb weleens auto's meegemaakt met een kapotte warmtewisselaar en dat werd idd een grote bende. Heb toen een citroenzuuroplossing gebruikt en meerdere malen gespoeld met warm water en ook nog rondrijden. Was erg lastig te verwijderen idd!
Ik ken de ka als mijn broekzak...er is niet veel watervolume ..
Maar hoe je het ook doet dat spul moet er uit...
Kachelkraantje gaat idd vaak stuk maar vergeet ook de print achter de knoppen niet !
goed spoelen, slangen loskoppelen en spoelen dit 3x gedaan (3 dagen achter elkaar zodat ik stukje mee ging rijden zodat het goed warm wordt en gelijk slangen open). Alles werkt weer.....
9 jaar
Anders eens een dag of 2 een zakje soda met gewoon water in het koelsysteem gooien. Kriig je de meest vervuilde koelsystemen brandschoon mee.
Toch fijn dat het (goedkoop en snel) is opgelost.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar