Hallo,
Gister kwam ik tot de ontdekking dat linksvoor mijn spiraalveer die om de schokdemper heen zit gebroken was.
Nu heb ik mijn auto opgekrikt, voorband er vanaf gehaald en de spanning is al van de spiraalveer af aangezien die gebroken is.
Nu probeerde ik onder de motorkap de bout van de schokdemper los te draaien, alleen deze bout blijft meedraaien dus ik denk dat ik die onderaan ergens vast moet pakken.
Ook ben ik benieuwd wat ik nu precies bij de band los moet maken zodat de schokdemper er onderuit gehaald kan worden en dat ik dan vervolgens met verenspanners de nieuwe spiraalveer erom heen kan zetten.
Heeft iemand misschien tips of een stappenplan?
Met vriendelijke groet,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waar de schokbreker bij het fuseelichaam komt , zit hij bevestigd , deze bevestiging los maken , , eventueel aanwezig reactiestangetje van de stabilisator los nemen.
Zit er in de kopsekant van de zuigerstang niet een inbus opening om de zuigersteng vast te houden ?
Moer krijg je trouwens het beste los met een luchtsleutel.
Schroefdraad goed schoon maken en flink in de kruipolie.
Als je dr schroefveer vervangt , controleer dan meteen het taatslager bovenaan de schokbreker of deze nog goed is.
Het klopt inderdaad dat er daarboven een imbusopening zit, jammergenoeg heb ik geen luchtsleutel, zal het ook lukken als ik er een imbus in doe en dan met een steeksleutel de moer probeer los te draaien?
En bij de band moet ik de schokdemper dus op 2 plaatsen los halen? Onderaan een moer en halverwege de schokdemper een kleinere moer?
Als ik dus op alle 3 die plaatsen de schokdemper los heb kan ik hem er onderuit halen?
Bedankt voor je reactie alvast!
9 jaar
Onderaan de moer /bout die door het fuseelichaam zit en het moertje van kogelgewricht van de reactie stang .
Moer van de zuigerstang met een ringsleutel en inbus in de zuigerstang en dan hoop ik dat hij niet te vast zit.
En laat je veer even bij een garage vervangen of je moet een goede veer spanner hebben
[url=http://postimg.org/image/4ot41ncxl/][img]http://s4.postimg.org/4ot41ncxl/20141213...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/joklfppnt/][img]http://s28.postimg.org/joklfppnt/2014121...[/img][/url]
Klopt het dus dat deze 2 rood omcirkcelde bouten losgedraait moeten worden?
Ik ben hier nu al een tijdje mee bezig met een ratel en doppenset maar er komt echt totaal geen beweging in. Ik heb ze nu een paar keren ingespoten met wd40, maar misschien doe ik iets verkeerd?
9 jaar
Ja je bent goed bezig, maar inderdaad ze kunnen goed vastzitten, goed gereedschap en evt warm stoken
De onderste bout er niet dom uit slaan , zorg eerst dat hij wil draaien , dan in de gleuf aan de achterkant een kleine beitel of oude schroevendraaien slaan , zodat er wat ruimte komt om de veerpoot uit het fuseelichaam te krijgen , kan vast geroest zitten.
1992 ik lees dat je eerst probeer de scokbreker aan de bovenzijde los te nemen .
Dat zou ik voor het laatst bewaren.
Handig is het om bij de remklauw te beginnen . Losnemen en ophangen! Vervolgens de bout bovenaan het fuseestuk er uit en een dikke schroevendraaier in de zaagsnede aanbrengen.
Die stabilisator stang aan EEN zijde losnemen . Vaak zit aan de hoeskant twee vlakjes om er een steeksleutel om heen te steken .
Dit is ook de enige keer dat een steeksleutel bruikbaar is!! Die sleutels apart houden en zo weinig mogelijk gebruiken .
Omdat je de klemkracht van het fuseestuk hebt weggenomen schuift deze zo met licht geweld van de veerpoot af .
Nu als laatste de borgmoer van de schokbreker los nemen.
De veer zelf is een verhaal apart ...........Laat dit doen om schade aan jezelf te voorkomen.
Succes.
Allereerst bedankt voor alle reacties!
Ik ben inderdaad gestopt met van bovenaf werken maar onderaan bezig geweest.
Maar er blijft gewoon geen beweging in zitten zeker bij de bout van de schokdember in het fuseestuk en tevens ook bij de bout waarmee de stabilisatorstang is bevestigd. Ik heb nu meerdere malen wd40 laten intrekken en zachtjes lopen tikken met een hamer om het miss meer los te krijgen. Zonder resultaat jammergenoeg.
Ik ga morgen even opzoek naar een gasbrander waarmee ik het kan verhitten maar betwijfel of dat nou werkelijk waar gaat helpen om die bouten los te krijgen..
9 jaar
Tja , monteur zijn is niet altijd even makkelijk , juiste gereedschap is ook niet geheel onbelangrijk.
Met een gewoon gasbrandertje ga je het niet redden , minimaal een lasset nodig , moertje snel rood stoken , af koelen met water en hij komt gegarandeerd los.
Moertje van de reactiestang zou ik niet warm stoken , kun je daarna een nieuw stangetje halen.
Tikken met 2 hamers , 1 tegen de ene kant van de moer , met de andere aan de andere kant meppen .
Als je met een brander begint is dat stangetje daarna toch waardeloos ,dus doorslijpen of zagen die handel en zo duur is dat niet.
Groet.
Uiteindelijk toch gelukt met de ratel moest net iets meer kracht zetten, vervolgens alles afgemaakt met een luchtcompressor in een garage voor de veiligheid.
Probleem opgelost!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar