Ik ben vandaag naar een oldtimer transit wezen kijken, en op zich een leuke auto qua bodywerk, want dat was helemaal hard, maar de motor liep enorm beroerd, en zou ik haast beweren dat die gaar is , want hij stampt enorm, en loopt niet netjes op 4 cillinders en zit er zelfs een flinke tik in. Ik zou dan de kenners willen vragen om eens naar m'n filmpje te kijken en vooral luisteren, en mij zo eventueel iets meer kunnen vertellen.
En als het nodig mocht zijn dat de motor moet worden vervangen, wie weet dan eventueel zo'n blokje te koop staan?
http://www.youtube.com/watch?v=an3nXio0n...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moeilijk te zeggen.
Je hebt het over een 44 jaar oude motor, dus wat verwacht je?
De V4 zat eerder in vele fords zoals de Taunus enz.
Dus je zal na aanschaf moeten gaan verdiepen in deze auto en je bv aansluiten bij een club.
De gemiddelde forddealer heeft er meestal geen kaas van gegeten.
Om een slechte motor zou ik deze wagen niet laten staan...dat is eigenlijk maar bijzaak.
En ach het is een oud stoterstangenblokje dus makkelijk in reparatie en heel leuk voor hobby
Kleppert wel een beetje maar dat deden deze fordmotortjes wel meer. Soort van aangeboren iets.
Eerst maar eens netjes kleppen stellen en ik denk dat dan het grootste probleem wel opgelost is. Paar nieuwe bougies en contactpuntjes er in, ontsteking goed afstellen en dan denk ik dat je deze niet weer kent qua lopen.
Deze zelfde motoren lagen ook in de Saab 96 en ook bij Spykstaal zijn ze gebruikt in de winkelwagens.
Voor een ander blokje moet je op een andere site zoals MP zijn. Daar is deze site niet voor bedoeld.
Succes.
dus de kans dat er iets anders aan de hand is, word klein geacht, en kan ik de auto wat dat betreft rustig kopen?
@ jonker, de motor heeft maar 33000km gelopen, dus zgan imo, en dan had ik dit getik ook niet bij verwacht.
Zou het ook nog mogelijk kunnen zijn dat een klepveer lam is geworden, na jaren ingedrukt te hebben staan?
11 jaar
Dat laatste kom je wel achter als je kleppen gaat of laat stellen. Zou dan eerder een gebroken veer verwachten maar die kans acht ik eigenlijk niet zo groot omdat de motor wel op 4 cilinders loopt.
En anders eerst kleppen (laten) stellen alvorens tot koop over te gaan.
Ok bedankt voor je hulp. Ik ga voorstellen om ter plekke de kleppen te stellen. loopt hij beter, neem ik hem, zo niet, dan laat ik hem staan.
11 jaar
Dat moet jezelf weten ik zou hem niet laten staan want zijn gewoon leuke simpele pruttelblokjes die zoals hierboven al vermeld af fabriek al beetje onregelmatig en tikkend lopen.
Trouwens wat ik hoor in het filmpje is een motor die op zich redelijk loopt en die felle tik schrijf ik ook toe aan de kleppen.
Motor stuk? nou en ...als het verder een harde auto is..meenemen :)
Eerst maar de kleppen stellen, dan is het meeste lawaai ook weg.
Gewoon deze transit kopen als de prijs goed is!!
11 jaar
Nou, ik heb hem gekocht en de kleppen gesteld, maar kwam 2 grote problemen tegen, en het eerste was dat beide kleppendeksels geheel onder de dikke grijze smurrie zitten, en van de rechter cillinders, (gezien als je met je hoofd onder de kap staat) hadden ieder gigantisch veel speling op de inlaatkleppen, en dan niet een paar tiende mm, maar gewoon dik 5 mm of meer! Om die speling op te heffen, heb ik de stelbouten tot bijna tot hun einde er in moeten draaien, dus zo erg is het. Dan de motor weer eens gestart, en pakt hij wel véél vlugger op z'n toeren, maar het blijft een bonk gerammel, dus lijkt me dat er wel iets flink kapot of versleten moet zijn, dus
wie heeft ervaring met dit probleem, of gehoort, gezien of zelf meegemaakt?
Btw, ik heb héél vroeger wel eens eerder de kleppen gestelt van een transit, maar weet heel niet meer wat voor bouwjaar dat was en wat voor motor, maar ik weet nog wel dat het kleppen stellen met een schroevendraaier ging om een stelbout te verstellen, en een borgmoer om hem vast te zetten, maar in deze transit is dat gewoon een stelbout die je met veel kracht moet verdraaien, en er verder geen borgmoer aan te pas komt. Hij is van 69, en is het zoals ik begrijp een essex motor, want de ontsteking zit achter de carburateur, en bij duitse blokken schijnt dat voor te zitten.
De transit is van een duitse brandweer geweest, dus zou het kunnen dat er toch een andere motor in is gekomen?
11 jaar
Die 5 mm speling geeft wel te denken, ja. Dat is veel. Zou eens naar de stoterstangen kijken of die niet krom zijn.
V.w.b. die stelboutjes: die zelfborgende boutjes is een algemeen bekende manier. Dat werd wel bij meer merken toegepast ( o.a. bij Opel maar die deden dat met een moer ) zoals ook de andere manier die je noem": boutje met contramoer.
Die grijze smurrie zou verklaarbaar zijn door het feit dat er geen afstanden met dat soort auto's werd gereden.
Als die stoterstangen krom zijn, hoe is dat dan zo gekomen? Kan dat zijn door de kleppen die soms vast hebben gezeten van het lange stilstaan? En die slurrie is wel heel erg veel om alleen condens te zijn van een niet warm gereden motor.
11 jaar
De motorolie die erin zit , is ook zo grijs ?
Kan condens zijn , maar ook iets anders , koelvloeistof in de olie bv.
Voor wat betreft links of rechts , praten we altijd in rijrichting , dus bedoel je denk ik de bestuurderskant , dus links ?
Nee, aan de peilstok is niks te zien. en vanaf de bestuurderspositie is het idd links
11 jaar
Zit er niets aan de peilstok , of is de olie daar gewoon zwart ?
met niks te zien bedoelde ik niks ongewoons, dus ziet de peilstok er normaal uit met zwarte olie en geen grijze slurrie.
11 jaar
Dan ga ik voor condens .
Stelschroeven zitten inderdaad erg diep.
Hoe is je klepligthoogte ? , en de stoterstangen al gecontroleerd ?
Kleppen wel op de juiste wijze gesteld ?
toen ik het kleppendeksel er af haalde, en de tuimelaars beet pakte, zag ik meteen dat het mis was, dus heb ikzelf niks fout gedaan.
Verder heb ik gewoon een schoevendraaier gebruikt om het bdp te bepalen vd zuiger zodat ik weet dat de kleppen dicht staan en ik dan de kleppen kan stellen. Het zou dan ook een ng groter probleem zijn geweest als de kleppen op wisselen zouden staan en er dan nog zoveel speling opzat, Morgen ga ik compressie meten en de stoterstangen bekijken of ze niet krom zijn.
Op het engelse forum had iemand meegemaakt dat de nokkenas bij een v6 afgesleten waren, en dat zou door een te heet geworden motor zijn geweest.
En wat die slurrie betreft, het is wel vreemd dat alleen de kleppendeksels dat hebben, maar verder niks te zien is, zoals je op de foto kunt zien, want daar is alles schoon.
11 jaar
Dat die smurrie alleen in de deksels zit is normaal en logisch. Die warmen het makkelijkst op ( dun materiaal ) en koelen dan ook weer het snelst af. En verdampend water trekt altijd naar boven.
Dat van die versleten nokkenas of nokvoligers was mijn achterliggende gedachte bij de vraag die ik gesteld heb over de klepligthoogte.
Als namelijk je nok afslijt , gaat je klep minder ver open , en bij het langdurig niet stellen krijg je dit soort verschijnselen.
Ben ze regelmatig tegengekomen in de spijkstaal srv wagens met hetzelfde verschijnsel.
ik vraag me nu af of die 2 kleppen niet gewoon zijn blijven hangen, want anders zouden die nokken op de nokkenas toch zo goed als compleet rond moeten zijn, want hoe anders kan er bijna een halve cm speling ontstaan?
11 jaar
Ik heb vele jaren aan deze motoren gewerkt.
Als de ontsteking achter de carburateur zit is het een Duitse V4. Oftewel een Cologne (Keulen) motor.
Er zijn vrijwel zeker een paar nokken versleten. De oorzaak daarvan is het verdraaien van een nokkenaslager waardoor het gaatje van de olieboring geblokkeerd raakte.
De nokkenas krijg dus geen of veel te weinig olie.
Dat wordt dus zoeken naar een andere motor of deze demonteren en nieuwe onderdelen monteren.
Ook de lagers van de balansas.
Meteen de distributietandwielen meenemen en het asje van de oliepomp.
En eigenlijk ook de waterpomp en het lager van de ventilator.
Compleet reviseren dus.
Nog een gratis gouden tip van mij:
Gebruik een goede kwaliteit olie en voeg bij elke verversing 0,1 liter Wynn's Friction Proofing toe.
11 jaar
Bedankt Ed. Weet je ook toevallig hoe je het verschil kunt zien tussen een 1300, 1500 en 1700cc motor?
En zou ik er niet beter aan doen om dan maar meteen een 1700 op de kop tikken en die reviseren?
11 jaar
Van augustus 1970 tot april 1975:
1300 LC heeft code JX
1500 LC heeft code EX
1700 LC heeft code EY
LC staat voor Lage Compressie.
De code staat volgens mij op een randje linksvoor op het blok, net onder de cilinderkop.
Links is de kant vanuit de stoel gezien.
Een andere motor kopen is zeker een goede optie. als je er al eentje kan vinden.
11 jaar
bedankt weer Ed, dit is allemaal info waar ik veel aan heb. Verder is het zeker moeilijk, nee onmogelijk een andere motor te vinden, want ze zijn er gewoon niet. Ik snap dan ook niet dat een transit niet veel meer waard is dan een vw T2, want daar wordt je letterlijk mee doodgegooid, en zo ook qua onderdelen. verder heb ik al globaal een beetje zitten rekenen wat de revisie kost, en dat is behoorlijk veel geld. Ik hoop dan ook dat een totaal revisie niet nodig zal zijn.
11 jaar
Kijk eens op marktplaats daar staat een V4 motor tekoop , weet niet wat het is , misschien is het wat.
In meerkerk of daar in de buurt zit een handelaar in spijkstaal winkelwagens , misschien heeft die wat.
Ed, je bent echt scherp van geest, want de enorme speling komt dus van 2 versleten nokken op de nokkenas, en van de 2 stoterstanggeleiders, of hoe je die dingen ook noemt die de over de nokkenas lopen, en daar was zo op het eerste gezicht dik 3 tot wel 4mm vanaf! Dan zag ik dat het voorste nokkenaslager wat chipjes afgebladdert waren, en was het timingtandwiel, dat van pertinax of iets dergelijks is gemaakt, een hoop stukjes van de tanden miste, dus van elke tand een stukje eraf, en dan op willekeurige plekken.
Om hem er af te halen moest ik even 2 schroevendraaiers gebruiken om hem los te wringen, en hoefde ik maar een beetje kracht te zetten om weer een beetje materiaal van dat tandwiel af te brokkelen, dus gewoon verteerd/broos materiaal door ouderdom.
Al met al een dure grap dus, dus is het dan niet beter om een 1700cc te gaan zoeken? Want dit is een 1300cc, en die is eigenlijk gewoon véél te licht, en denk ik dat potenciele kopers daar alleen maar gruwelijk blij mee zijn, want ook met een 1700cc zijn het geen hardlopers.
Ook heb ik even een winkelhaak over de klepstelen gelegd, en zitten de kleppen niet allemaal even hoog, dus om het goed te doen, zouden die ook gereviseerd moeten worden, of niet? Ik begin dan ook het gevoel te krijgen dat deze bus geen 35000km maar 135000km heeft gelopen.(zucht)
@Kaleido
Bedankt voor de tip, ik ga meteen kijken.
11 jaar
btw, past een blok uit een saab ook, en hoeveel cc zijn die? En ik heb ook iets begrepen van lage en hoge compressie blokken, dus
hoe zit dat met de saab versie?
11 jaar
Even bellen met de saab motor , en gegevens vragen , anders blijft het gokken , je weet wat je wilt hebben.
Ik heb ondertussen even op een saab forum gelezen dat de saab blokjes door saab op verschillende punten zijn verbeterd, en
dan ook aanbevolen worden als je een andere motor in een transit wilt hangen, dus het emailtje is al verstuurd.
Ik hoop dat het een goedlopend blok is, waar niks aan gereviseerd hoeft te worden, dan alleen een pakkingset en een grote beurt.
Ik heb net nog eens gekeken wat ik zo 'n beetje kwijt zou zijn incl. nieuwe koppen, en dat is gewoon belachelijk duur voor zo'n simpel
oud motortje. Die saab blokjes zijn volgens mij 1500cc motoren, maar toch betrouwbaarder en sterker dan de 1700 van de transit, dus
altijd beter dan de 1300 die er nu in ligt/lag.
11 jaar
Ik ben niet zo bekend met ford, wel met Saab. De Ford V4 motoren zijn er in 2 smaken... de keulse v4 en de essex v4. Welke in jouw ford ligt weet ik niet, in de Saab ligt een keulse V4. Tussen Essex en Keulse V4-en is niets uitwisselbaar.
De keulse V4 blokken zijn er in 1500cc HC en 1700cc LC (lage compressie) met ongeveer evenveel power. Wil je een upgrade kan moet je op zoek naar een 1700HC (hoge compressie). Het verschil in de 1500 en 1700 zit in de slag... krukas is dus anders; de boring is hetzelfde.
bedankt voor de uitleg. Verder nog een vraag, en dat is of je de nokkenaslagers kunt vervangen zonder de krukas te hoeven lichten?
11 jaar
De nokkenaslagers kunnen verwisseld worden zonder de krukas te lichten. Maar het lijkt mij verstandiger om de krukaslagerschaaltjes ook mee te nemen.
Wat betreft om een 1700HC motor te plaatsen moet er veel aangepast worden.
Een 1700HC heeft namelijk een tweetraps carburateur, dat luchtfilterhuis is groter en dat past niet onder de motorkap.
Verder zit je met de gaskabel en wat koelwaterslangen, en misschien nog dingen wat ik na al die jaren vergeten ben.
Maar als je die problemen hebt overwonnen gaat hij lekker van zijn plek af. Wat heb ik vroeger vele heerlijke kilometers gemaakt in de servicewagen (met 1700HC dus).
11 jaar
opgelost
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar