Hallo wie herkend dit probleem en weet de oplossing?
Ik heb een Ford Transit uit 2002. Op vakantie viel hij spontaan uit. Bij de Ford "uitgelezen" geen enkele foutmelding. Wat volgens de garage zou kunnen zijn was de dieselfilter, deze vervangen, maar kwam geen vuil uit. Weer gaan rijden en na 100 km hetzelfde, spontane uitval en niet meer aan de praat te krijgen. Volgende dag starten en lopen, maar geen vertrouwen meer in. Auto teruggebracht naar Nederland.
De bus loopt goed, starte wel een keer moeizaam. Bij de garage niets te vinden. Connector op de injectiepomp schoongemaakt (was niet vuil, maar leek een probleem wat wel eens voorkwam). Gaatje in de tankdop geboord. (zou het vacuüm zuigen kunnen zijn?) Nog een keer uitgelezen, geen foutmeldingen. er is nog speciaal spul aan de diesel toegevoegd voor het reinigen van de injectie.
Afijn weer gaan rijden, maar met weinig vertrouwen. Reed een week goed, maar viel vanavond weer spontaan uit. Er gaan geen controlelampjes branden, maar hij valt gewoon stil.
Wie heeft een idee?
Met vriendelijke groet,
Dirk van Mourik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laat de retourvloeistof van de verstuivers eens meten. Verder eens rijden met tester erbij.
Hoi Maarten4874
Dank je. Sluit dit ook aan bij het feit dat het glazen metertje op de dieselfilter naar beneden is gezogen wanneer hij ermee stopt? Wat bedoel je met tester erbij rijden?
Dirk van Mourik.
13 jaar
Dirk,
wat betreft het metertje,zou kunnen.
Met de meter erbij rijden bedoel ik dat ze met een tester aangesloten rijden en de life data controleren of de raildruk blijft op het moment van afslaan.
Waarop maak jij op, dat dit om een TDCI gaat?
Ik denk ook dat het niet over een TDCI gaat. Is de injectiepomp niet overleden?
Het is een Ford TransiT 2.0 TDCI DC
Dirk.
13 jaar
[quote=Niels8175]Waarop maak jij op, dat dit om een TDCI gaat?[/quote]
Toevallig gisteren zo'n bus moeten helpen,van het zelfde bouwjaar. Dat was ook een TDCI. Dus eerlijk gezegd was het een gokje,maar in dit geval wel juist gegokt zie ik...
Eigenaar:
Er is overleg geweest met allemaal deskundigen, maar niemand wist iets, nogmaals alles uitgemeten niets te vinden. Tank eronderuit geweest, niets te vinden. Uiteindelijk bleef de filterhouder over. Deze vervangen. Twee weken goed gereden. Uiteindelijk viel hij vanochtend weer spontaan uit.
WORDT ER GEK VAN EN HEB GEEN VERTROUWEN MEER OM ER MEE TE RIJDEN. Wie heeft nog ideeen?
Dirk van Mourik
13 jaar
Probeer eens een nieuwe nokkenassensor. Als de oude zwart van kleur is dan zeker vervangen.
Ik zou eerst het brandstof filter eens vervangen (als de indicator in het rode wordt getrokken)
Indicator wordt wel in het rode gezogen, dus vacuum probleem is er. Filter en filterhouder is vervangen. Nokkenasindicator lijkt goed idee en is de volgende stap.
Bedankt heren.
Groet Dirk
13 jaar
Dan zou ik toch maar eens de leidingen en de tank controleren.
Leidingen en tank zijn al gecontroleerd. Tank er zelfs onderuit geweest, ziet er allemaal ok uit.
13 jaar
Wel gehad dat de toevoerleiding van tank af naar filterhuis een scheurtje had, zat bij hetb gedeelte wat van onderen via de linkerkant (van binnenuit gezien) van het schutboard omhoog liep, lekt niet naar buiten maar wel lucht erin.
Suc6
Mogelijk is de oorzaak iets wat door de motorregeling niet als een fout wordt herkend. Bijvoorbeeld;
- Spanning die wegvalt op de PCM (motorregeling)
- EGR die open blijft staan (wordt bij dit type volgens mij niet geregistreerd door PCM).
Je zou een blikje kunnen plaatsen op de plek van de EGR pakking zodat de EGR afgedicht is. Dus; pakking verwijderen en platte blikken of stalen pakking monteren die het gat afsluit en dan EGR weer monteren. Zal mij benieuwen of de motor dan nog afslaat.
Dirk:
Bedankt voor de snelle reacties, hebben weer wat om aan te werken, Zal het resultaat ook laten weten.
13 jaar
ben zeer benieuwd, let wel, als de auto goed rijdt, blijf het dan wel minimaal twee weken zo proberen.
Heeft mijn TDCi ook een keer gehad, echter de motor liep toen alleen nog maar stationair.
Na uitgezet te hebben en 1 min. gewacht te hebben, starten en weer lopen.
Geen foutmelding en ook de dealer kon geen foutmelding vinden.
Volgens hem zou het het gaspedaal kunnen zijn. Als deze zijn positie kwijt is
dan gaat hij over op noodloop, stationair dus.
13 jaar
Dat is te verklaren; als je de auto uitzet gaat na 5 sec. de EGR geforceerd naar zijn max. positie uit, en max. in. Dus helemaal heen en weer, en dat 6 á 7 keer. Dit is bedoeld om het systeem gangbaar te houden en de klepsteel vrij van roet en andere vervuiling te houden.
Waarschijnlijk bij de TDCi vanaf 2006, maar ik heb dit nog nooit gehoord bij de 2.0 TDCi van 2002.
13 jaar
Mijn excuses, je hebt helemaal gelijk, deze auto heeft een vacuümgestuurde EGR. Die doet dat dus inderdaad niet.
Bedankt voor je oplettendheid.
Geachte heren,
Bedankt voor alle oplossingen en het meedenken.
Eerst is nog de nokkenassensor vervangen. Ging 1,5 week goed, toe viel hij weer uit. Duidelijk was dat er een vacuum zuigen was omdat de "meter"op de dieselfilter houder weer naar beneden stond. Was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen, naar de garage gesleept.
Hierop is er een extra dieselpompje bij de filter gezet zodat de dieselpomp in ieder geval diesel toevoer krijgt. (bij sommige bussen zoals de 125 pk is dat standaard)) Hier had ik goede hoop op, maar na een 30 km viel hij weer uit.
Wel weer aan de praat gekregen door remmenvloeistof reiniger in het luchtfilter te spuiten en te gelijk te starten, (ja ik wordt er ervaren in, na 8 keer langs de weg te hebben gestaan)
De conclusie die nu getrokken is, is dat de dieselpomp kapot is. Grapje van rond de 2-2,5 duizend euro. Als dat zo is dan is het zo, maar ik wil dan eigenlijk ook niet meer voor verrassingen achteraf komen te staan. Bijvoorbeeld dat dan blijkt dat toch iets in de CPU niet goed gewerkt heeft.
Wie heeft een advies in deze?
Met vriendelijke groet,
Dirk van Mourik
13 jaar
Dag,
2000,- of meer voor vervangen van de pomp vind ik een beetje royaal. Dat moet wel goedkoper kunnen. Als je pomp zo hard aanzuigt dat je brandstoffilter-indicator in het rood komt te staan, lijkt me niet dat je pomp defect is. Het lijkt me wel aannemelijk dat je één of meer verstuivers kapot hebt. Zijn je verstuivers al getest op inwendige lekkage?
Loopt de motor wel lekker als hij loopt?
groet,
Kees.
Bedankt voor de reactie.
De verstuivers zijn niet getest, maar daar is ook geen aanleiding voor geweest omdat de motor perfect loopt. Start prims, loopt als een zonnetje, maar op overwchte momenten geeft hij het opeens langzaam op.
2500 was de opgave van de officiele Ford garage, daar ga ik het zeker niet laten doen. Naar mijn idee is het ook de pomp niet, maar iets wat steeds het vacuum zuigen oplevert.
Maar wat? De filter houder en filter is ook al vervangen. We hebben wel zitten denken om er een universele filter in te zetten om te kijken of dat werkt.
Mocht je nog iets te binnen schieten dan hoor ik het graag.
Groet Dirk.
13 jaar
Ik zal het proberen te verduidelijken: Een brandstofpomp heeft een overcapaciteit, als er meer brandstof moet komen, zorgt hij daar gewoon voor. Als je nu één of meer verstuivers lek hebt, zal er naast de ingespoten hoeveelheid brandstof ook een deel van de geleverde brandstof langs de verstuivers "lekken" en teruglopen naar de tank. Deze twee hoeveelheden brandstof (ingespoten+lekkage) worden geleverd door de pomp. Op een gegeven moment is deze hoeveelheid aangezogen brandstof zó groot, dat het brandstoffilter een obstakel gaat vormen. Omdat hier gefilterd wordt, is hier een weerstand in de doorstroming. Bij normale hoeveelheden is dat geen probleem maar nu wel, omdat er zoveel brandstof nodig is.
Om nu de oorzaak van deze klacht te achterhalen zul je dus eerst de verstuivers moeten laten testen op lekkage om ze uit te sluiten als oorzaak.
Het filter is in elk geval niet het probleem, dat doet wat het hoort te doen.
Er zijn trouwens bedrijven (o.a. Ford dealers) die verstuivers testen aan de auto, hoef je niks te demonteren. Er zijn tevens bedrijven die pompen reviseren aan de auto. Scheelt aanzienlijk in de kosten.
Mvg. Kees
[quote=Dirk52]De verstuivers zijn niet getest,[/quote]
Dus Dirk,
zoals ik een maand geleden al riep;laat je verstuivers nou eens testen.... Dit had je misschien al een hoop tijd bespaard!
Bedankt maar weer, we gaan weer aan de slag.Dirk
13 jaar
Hallo Dirk 52
We hebben op de zaak ook zo'n transit maar dan uit 2003. Hetzelfde probleem gehad. De nokkenaspositiesensor vervangen en probleem was opgelost.
13 jaar
[quote=Dirk52]Geachte heren,
Bedankt voor alle oplossingen en het meedenken.
Eerst is nog de nokkenassensor vervangen. Ging 1,5 week goed, toe viel hij weer uit.[/quote]
Nokkenas sensor was al vervangen, toch bedankt voor je inbreng, Bobkim
Groet,
Kees
En,weet je al wat?
13 jaar
hoi is de probleem al opgelost?
gr rik
Beste Dirk ik ben benieuwdt wat de
Probleem was van je ford transit?
Sins vandaag heb ik hellaaas ook het zelfde
Probleem! Auto valt spontaan uit op snelweg!
Ik zie graag je reactie !
Mvg Yunus
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar