Ford Mondeo: Foutcode P0171 " System to lean bank 1"

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

Met enige regelmaat krijg ik de laatste tijd foutcode P0171 " System to lean Bank1" . Na resetten gaat het een tijdje goed, maar nooit lang, bv 100 km.
Merk , op het moment dat het gebeurt even dat de motor iets schokt, daarna loopt ie weer goed.
Recent heb ik brandstoffilter en bougies vernieuwd, daarna ongeveer 1000km gereden voordat het probleem voor het eerst optrad.

Freeze frame data ( ScanXL):

Fuel system 1 status CL ( closed loop)
Fuel system 2 status Off
Calc. load value 35,3 %
Engine coolant temp. 91 gr C.
STFT Bank 1 0,0%
STFT Bank 3 -38,3%
LTFT Bank1 23,4%
LTFT Bank 3 33,6%
IMAP 51 kPa
RPM 1899
Speed 67km/h

inmiddels heb ik gecontroleerd op vacuum lekkages, IMAP sensor gereinigd,electrische aansluitingen (stekkers) van de div sensoren/inspuiting gecontroleerd/gereinigd , maar dat heeft allemaal niet mogen baten.

Wie weet een oplossing/ volgende stap ?
Overigens : kan iemand mij uitleggen hoe ik de onderverdeling Bank1/ Bank 3 moet verklaren ?

Alvast dank !

kjv

Geplaatst door kjv (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij deze motoren ken ik bank 1 (cilinder 1 en 4) en bank 2 (cilinder 2 en 3) wellicht dat de software van jouw tester dit anders noemt.

Cilinderbank 1 te arm, mogelijke oorzaken: klepspeling, luchtlekkage of injector.
Ik zou beginnen met controleren op luchtlekkage,
Dan om de klepspeling te controleren, koude motor:
inlaatklep 0,22 - 0,28mm
uitlaatklep 0,27 - 0,33mm
Indien ok dan injectors verwijderen en (laten) testen.

De onsteking heeft er natuurlijk ook me te maken alhoewel hij dan eerder met een foutcode mbt overslag zal komen.

Suc6

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Volgens de Freeze Frame data staat bank 3 nog armer dan bank 1, welke bank dat dan ook moge zijn.
Ik denk dat de foutcode wel klopt, dus je moet het in bank 1 zoeken, maar dan wel met een professionele scanner, want dit frutsel zet je wel op het verkeerde been.

Vervoorn (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit probleem zou ook kunnen duiden op een defecte ( of minder wordende katalysator).

IK heb in het verleden ook problemen gehad dat een universele tester, niet de goede bank aangaf en
ik dus totaal op de verkeerd plek zocht.

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Vervoorn]Dit probleem zou ook kunnen duiden op een defecte ( of minder wordende katalysator).

IK heb in het verleden ook problemen gehad dat een universele tester, niet de goede bank aangaf en
ik dus totaal op de verkeerd plek zocht.[/quote]
oud toppic, klacht zou wel verholpen zijn mag ik hopen, er is al een jaar geen reactie geweest van ts.

Groet,

Vervoorn (0) PRO, 12 jaar geleden

Sorry, foutje

kjv (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Vervoorn]probleem opgelost, er zat een software fout in, waardoor hij een minder wordende katalysator als "defect" zag, computer is vervangen en geen problemen meer gehad.[/quote]
Bovenstaande reactie behoort niet bij dit topic , kennelijk iets verkeerd gegaan .
Ik was dit hele topic ( als "probleemeigenaar") al vergeten en zie het nu weer voorbijkomen .

Maar even het vervolg dan , beter laat dan nooit, we zijn inmiddels 2 jaar en 40.000 km verder :
Storing is destijds overgegaan , kwam een half jaar geleden eenmalig nog eens terug . Ook toen weer vanzelf verdwenen. Opvallend was dat ik voordien m`n tank vrijwel helemaal had leeggereden, pomp net gehaald.

De 1 e keer dat de storing optrad had ik voordien het brandstoffilter gewisseld , er komt dan natuurlijk ook lucht in het brandstofsysteem.

Zou mogelijk lucht in het brandstofsysteem een oorzaak kunnen zijn voor deze storingscode ?
Misschien zijn er anderen die dit probleem herkennen?

Groet ,


KJV

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.