close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: Fuel Trim too rich (Benzine) en too lean (LPG)

Bouwjaar: 2009, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1242, Vermogen (kw): 60

Ik krijg error code P0172 (systeem too rich). Ik heb de STFT en LTFT uitgelezen en het valt mij op dat de STFT maximaal 40% als ik op benzine rij en minimaal rond de 0%. Als ik op LPG rij is dit juist andersom, dan is het maximaal rond de -30% en minimaal rond de 0%.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Geplaatst door

rubenverhoef (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat zijn de waardes vam de Long Term fuel trim?

1 van beide brandstoffen heeft een verkeerd mengsel. Op dit moment beinvloeden die beide brandstoffen elkaar ook.
Op LPG is het mengsel te rijk en wordt het flink naar beneden geregeld.
Op benzine is het te arm (misschien omdat de LTFT dan erg negatief is) en moet het omhoog geregeld worden.

Zet de keuzestand op benzine (en blijf op benzine rijden).
Rij de motor warm en zet deze uit.
Wis de fouten en controleer of de LTFT dan 0% is.
Start daarna de motor en ga rijden.
Komt een foutmelding dan terug? Wat zijn de waardes van STFT en LTFT dan?

oldford 0
badge

6 jaar

Ga het vanmiddag testen! Als ik inderdaad overschakel van LPG naar benzine loopt deze nog slechter dit omdat de LTFT ook zeer negatief staat en de STFT inderdaad positief gaat bijregelen.

Verder denk ik wel dat er nog een defect zit in de auto. Een garage heeft er even naar gekeken en de bougies vervangen (waren ook aan vervanging toe) maar lost niets op.

Wat ik op internet lees is een slechte MAF of MAP sensor of een vacuüm lekkage.

Ik dacht misschien omdat ik 2 brandstoffen heb kan ik aardig wat uitsluiten wat betreft brandstofpomp, injectoren etc.

Verder zag ik een lekkage in de Valve Saver injectie slang. (deze doet het ook al een jaar niet meer kwam ik achter) kan die lekkage een probleem geven voor de motor? ik weet niet waar dat precies wordt geinjecteerd?

Als de LTFT na rijden op LPG zeer negatief staat, dan is waarschijnlijk het mengsel op LPG veel te rijk.
Mogelijk loopt de motor op dat moment op beide brandstoffen, of er is iets grof ontregeld in het LPG systeem.

Een defect aan een sensor of valse lucht zou hetzelfde effect hebben op benzine als op LPG.
Dus dat is in ieder geval niet de hoofdoorzaak.
De test die ik suggereerde kan ook daar inzicht in geven.

oldford 0
badge

6 jaar

Ik heb de test gedaan, ben op benzine gaan rijden na een tijdje stil gaan staan, motor uit en storingen gewist (meerdere keren). LTFT werd niet 0 maar wel -2.3% ipv -25%. Daarna op benzine weer verder gereden en LTFT en STFT bleven binnen de 10% afwijking (schoten soms boven de +/- 5 %)

Vanmorgen gestart op benzine en was hetzelfde als na de test, waardes ok. Daarna LPG aangezet en STFT sprong gelijk naar -25% en later de LTFT naar -25% (STFT naar -5á7).

Het ligt dus aan het LPG systeem, enig idee wat het specifiek kan zijn? Ik ga vanmiddag of morgen middag even langs de LPG garage. Kunnen ze alles even nakijken.

EDIT: Nu ik alles wat beter begrijp klopt mijn titel niet helemaal. Het is natuurlijk Benzine too lean en LPG too rich. De too rich melding krijg ik ook echt als storingscode te zien.

Ben afgelopen week bij de LPG specialist geweest en deze kan er weinig aan doen zegt hij. Maar ik zou het wel graag opgelost zien want het geeft rare problemen tijden het rijden. Schokken, uitvallen van motor als deze net gestart is etc.

Iemand idee wat het kan zijn? Brandstoftoevoer op LPG is dus 25% te hoog. Is de druk te hoog of?

Update:

APK is vandaag geweest en me auto is afgkeurd omdat de CO2 uitstoot op LPG te hoog was...

Ik gok dat er 1 ding goed fout is in me LPG systeem, maar wat?

Vermeld hier het merk en type van het LPG systeem.
Misschien dat er iemand dan iets van kan zeggen.

Gaf die "LPG specialist" ook nog een reden op waarom hij er weinig aan kon doen?

N.B.: Je bent afgekeurd op een te hoge CO uitstoot. CO2 wordt bij de APK niet beoordeeld en kan eigenlijk niet hoog genoeg zijn.
Wat waren de waardes tijdens de 4-gas test, zowel stationai als op toeren? (CO, CO2, HC, O2 en Lamnda getal)
Want misschien is ondertussen de katalysator ook beschadigd door dat rijke mengsel.

oldford 0
badge

6 jaar

Elk defect heeft een oorzaak....dus "weinig aan te doen" is lulkoek.
Misschien moet je eens naar een echte LPG specialist...

Hans4040 1285
badge vip badge

6 jaar

[quote=oldford]Vermeld hier het merk en type van het LPG systeem.
Misschien dat er iemand dan iets van kan zeggen.

Gaf die "LPG specialist" ook nog een reden op waarom hij er weinig aan kon doen?

N.B.: Je bent afgekeurd op een te hoge CO uitstoot. CO2 wordt bij de APK niet beoordeeld en kan eigenlijk niet hoog genoeg zijn.
Wat waren de waardes tijdens de 4-gas test, zowel stationai als op toeren? (CO, CO2, HC, O2 en Lamnda getal)
Want misschien is ondertussen de katalysator ook beschadigd door dat rijke mengsel.[/quote]

Ik zal vanavond even vragen bij het ophalen. Op benzine waren de waardes nog wel goed, kan het dan nog steeds de katalysator zijn?
LPG specialist was erg vaag, is goedkoop systeem en kan evt via de dealer aangepast worden oid... De auto gaat vrijdag weer naar de LPG garage, zal de LPG specialist dan ook even verder (onder)vragen.

Probeer nu zoveel mogelijk informatie te verschaffen, alles op een rijtje te zetten en aan LPG specialist door te te geven ( en duidelijk te zijn dat de CO waarde en het mengsel goed moet zijn!)

Maar het zou wel zo kunnen zijn dat de CO waarde met het foutieve mengsel te maken heeft? want ik weet als hij stationair draaid dat de LTFT niets doet, allen als ik gas geef. Dus dan zal er veel te veel LPG in het systeem worden gespoten, geeft dat een hoge CO waarde?

Als op benzine de CO-waardes nog goed zijn, dan heb je nog even uitstel op de katalysator.

Ja, als het mengsel te rijk is, dan krijg je meer CO en ook een lager Lambda-getal (lager dan 0,97 op toeren is ook afkeur).
Op LPG wordt er trouwens ook nog meer CO toegestaan bij de APK bij stationair draaien dan op benzine.
Op benzine mag je CO max. 0,3% zijn, op LPG is het 0,5% bij stationair.
Op toeren is het voor beide brandstoffen 0,2%.

oldford 0
badge

6 jaar

LPG CO waarde was 1.2 meer wist hij me niet te vertellen (omdat de apk wordt uitgevoerd door andere garage dan waar ik de beurt laat doen)

Vrijdag gaat me auto naar de LPG specialist, ga van te voeren even alles op een rijtje zetten en me log files uitpluizen. Zodat de LPG specialist het hopelijk snel en goed kan oplossen :)

Geef eerst eens het merk en type zoals Oldford heeft gevraagd van de LPG inst. op.Dan kan er gerichter meegedacht worden.
Ferry

ferdinand 60

6 jaar

[quote=ferdinand]Geef eerst eens het merk en type zoals Oldford heeft gevraagd van de LPG inst. op.Dan kan er gerichter meegedacht worden.
Ferry[/quote]

Excuses, dat zou inderdaad handig zijn alleen weet ik niet wat voor systeem het exact is. Ik heb even wat foto's gemaakt, en zal vrijdag aan de LPG specialist vragen.

Even alle data uitgezet in grafieken :) hopelijk geeft het de LPG specialist en misschien jullie wat meer inzicht

De LPG specialist zei dat het een vogels autogas systeem is. (hij zou het nooit inbouwen.)

Hij gaat nu kijken of hij wat aanpassingen in de computer kan doen of rotte injectoren oid.

En anders moet ie het ergens anders laten doen ofzo.. hij zal me vandaag op de hoogte stellen.

Gisteren me auto weer opgehaald van de LPG specialist. Via teamviewer en skype heeft er een specialist voor dit systeem naar gekeken en zag dat de instellingen op 1.6 cc stond ipv 1.2 cc.

Tevens zaten de verkeerde injectoren er in. Er zit groen in maar moet oranje zijn (of andersom, weet ik niet meer).
Vorig jaar zijn er ook al 4 nieuwe injectoren in gegaan, deze waren toen ook defect. Toen zijn de oude eruit gehaald en dezelfde terug geplaatst.

Volgende week maar weer langs voor de reparatie en hopen dat het dit keer echt verholpen gaat worden.

Het is uiteindelijk opgelost. Er zijn 4 nieuwe (andere) injectoren in gegaan en de software is aangepast zodat het overeenkomt met de motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.