close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford FOCUS: gaat steeds in noodloop

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: FFDA, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 74

Sinds een half jaar gaat mijn fordje met enige regelmaat in de noodloop.

Even wat gegevens op een rijtje:

1.8 tdci van 2003 met 407.000 (snelweg) kilometers, (gemiddeld verbruik: 4,6ltr op 100km)
noodloop kwam meestal pas na km of 30 en ook nadat er getankt was
Na sleutel twee keer te hebben omgedraaid , weer starten en rijden.
Motor loopt netjes en niet onregelmatig of zo
Brandstoffilter vervangen, problemen leken opgelost, tevens alle stekkertjes van verstuivers en gaspedaalsensor gereinigd.
Pas geleden begon het probleem weer, brandstoffilter zit er nu zo n 2000 km in,
Nu pas na grotere afstanden en of iets hogere toerentallen, auto start daarna ook heel slecht.
Starten van de auto gaat steeds slechter, met name wanneer de auto na een rit een poosje stil gestaan heeft. t lijkt of hij geen brandstof krijgt.
retourleiding nagekeken of deze goed gemonteerd zat: er af gehaald en weer goed gemonteerd. auto start beter en loopt beter.
na 200 km weer noodloop, net als de meeste keren: afgeremd voor een afrit, afgedraaid en weer accelereren,. soms voel ik hoe de turbo oppakt en meteen gaat de motor in nood loop.
Tevens gemerkt dat de auto stevig rookt inmiddels.

ik heb al diverse fora gelezen hierover en die komen steevast met dezelfde dingen:

Verstuivers
IMV klep
Brandstoffilter (origineel ford zou klepje hebben?)
EGR klep
Krukas sensor

Nu verschillen de prijzen van voorgenoemde artikelen nogal, dus voor ik dingen ga vervangen wil ik wel iets meer zekerheid in een bepaalde richting. tevens vroeg ik me af of er geen opvoerpomp de brandstof vanaf de tank naar de pomp stuurt. Heb de auto al laten uitlezen en er kwamen codes uit die duiden op diverse storinkjes:

Slechte/geen communicatie met Verstuiver
Brandstof druk te laag.

Het gekke is dat de klachten niet constant zijn, daarmee sluit ik haast een mechanisch probleem uit.

Ik ga vandaag de EGR klep reinigen en meteen afdoppen. (begrijp sws niet waarom motoren zo nodig uitlaatgassen nog een keer door de motor gooien, volgens mij vervuild hij dan veel sneller??)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen in deze.
Groeten Patrick

Geplaatst door

PatrickSoeteman (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat waren de exacte omschrijvingen en/of het nummer van die foutcodes?

EGR zit erop om giftige stoffen (Nox) in de uitlaatgassen te verminderen.

oldford 0
badge

7 jaar

1211 en 0251
EGR blijkt behoorlijk vervuild (hoe ga ik dit schoonmaken?) lijken zelfs brokjes met rommel te zijn als je in de inlaat van de EGR kijkt.

Gr Patrick

De combinatie van deze 2 foutcodes wijst naar de hoge druk pomp.
Maar misschien heb je mazzel en lekken de injectors te veel.
EGR heeft hier niets mee te maken.

oldford 0
badge

7 jaar

Dat heb ik idd ook begrepen mbt de hoge druk pomp.

Echter is het zeer algemeen, m.a.w. het zou de pomp zelf kunnen zijn, maar ook de IMV klep of IMV sensor. Als de injectoren teveel zouden lekken of zelfs weg zoud lekken via de retour zou de drukval er ook voor kunnen zorgen dat de IMV teveel moet bijregelen om het zaakje op druk te houden. Echter dit lijken me mechanische klachten die mijn insziens dan constant van aard zouden moeten zijn, ipv dat de gehele problematiek eerst drie weken geheel weg is na vervanging van het brandstoffilter.

De EGR heeft hier idd niks mee van doen maar kan dat dan wel een reden zijn voor extreem zwarte uitlaatgassen en dus wellicht een afwijking van waardes van de Lambda? en daardoor afwijkend "inspuitgedrag" van de pomp als gevolg hiervan?

Intussen wil ik je wel alvast danken voor je meedenken in deze. Ik wil nog even gaan uitvogelen hoe de retouren van de injectoren zich gedragen. Ik begreep dat een te hoge retourflow op een injector duidt op een kapotte/versleten injector

Groet
Patrick

Hoeeveel km's doen je huidige verstuivers al dienst?

Heino4267 660

7 jaar

Werkelijk geen idee eigenlijk, wij hebben deze fijne auto inmiddels een dikke 150.000 en ze zijn door ons iig niet vervangen.

Dan zou ik als eerste denken aan de verstuivers. Kan je die laten testen?

Heino4267 660

7 jaar

Jazeker...dat kan

Hans4040 1320
badge vip badge

7 jaar

EGR afgedopt, en inmiddels een testrit van dikke 100 km, motortje wilde slecht aanslaan (net of kreeg hij helemaal geen brandstof) maar daarna prima, lekker rustig en minder roet uitstoot.
Ik ben hier over gaan redeneren en ik hoop dat iemand daar een feedback over kan posten:

De vervuilde EGR zal in alle bedrijfslasten (nullast/halflast/vollast) hebben opengestaan en de motor en de verbranding behoorlijk hebben beinvloed. daarmee dus ook de lambda waardes. deze zullen op hun beurt ,mogelijk de brandstof inspuiting dusdanig hebben beinvloed dat het lijkt of je in een vicieuze cirkel terecht bent gekomen. Ik wil nog even een verstuiver reiniger proberen om te zien wat dat doet.

Voor wie is dit herkenbaar etc?

Groet Patrick

Lambda waardes zijn bij een diesel niet echt belangrijk in normaal gebruik.
Vanwege de werking van een diesel (altijd lucht overschot) zal de lambda waarde altijd arm tot zeer arm zijn.
Ik betwijvel of jouw auto zelfs een lambda sonde heeft, maar bij een diesel wordt die gebruikt om het regeneratie proces van het roetfilter in de hand te houden, niet voor het brandstofmengsel tijdens nornaal rijden.

oldford 0
badge

7 jaar

Thx voor de feedback oldford,
Met het beter lopen en meer directe vermogen, merk ik ook bij eenzelfde rijstijl een veel lager verbruik, is zomaar even een halve liter op 100 km gedaald en heeft nu een gemiddelde van 4,2 ltr op 100km, voor zover je de boordcomputer mag geloven dan tenminste. zodra ik meer weet kom ik hier op terug.
bedankt voor de feedback tot zo ver

Hallo allemaal,

Inmiddels ruime 400 km gemaakt zonder 1 misslag, een veel lagere roetuitstoot en een nog veel lager verbruik, teller staat op 4,1 ltr op 100 km???

Auto start nog steeds slecht dwz hij slaat slecht aan. Tijdens dit starten viel me wel op hoe kort het voorgloeilampje eigenlijk brand. Rees voor mij de vraag, hoe lang moet hij eigenlijk voorgloeien?? Zelfs de transit van mijn baas gloeit een sec of 3 a 4, de mijne dus nauwelijks 1 a 2sec. , zelfs wanneer t gevroren heeft.
Zijn Gloeistiften te testen? en zo ja hoe?

Groeten allemaal...

Gloeistiften zijn te testen door de inwendige weerstand per losgekoppelde gloeistift te meten, door de opgenomen stroom per gloeistift te meten MET EEN AMPERETANG, of door ze uit te bouwen en te kijken of en hoe ze gloeien op accuspanning.

Ik zet die Ampèretang expres even vet neer, omdat elke multimeter daar bij een intacte gloeistift onder bezwijkt als je dat gaat meten.

Heino4267 660

7 jaar

Gloeistiften lijken ok te zijn.
Nu 700 km verder en nog steeds lekker rijden, heb nog een verstuiverreiniger toegevoegd en luchtfilter vervangen, het motortje draait super. Het aanslaan met koude motor wordt echter steeds slechter en met warme motor haast onmogelijk. Nu heb ik me laten vertellen dat zowel krukassensor alsook de nokkenassensor daar debet aan kunnen zijn. Gezien de prijs en de reele kans dat de fouten hiervandaan komen leek het me goed eerst deze twee te vervangen.

De Nokkenas sensor is er 1 met een grijze stekker op het kleppendeksel, maar waar zit in hemelsnaam de krukassensor en hoe herken ik die.



Groetjes Patrick

Op aangeven van een andere ford sleutelaar de startmotor gedemonteerd en schoongemaakt. Naar zijn expertise is de 1.8 tdci gevoelig voor de startsnelheid van de startmotor. Idd behoorlijk vervuild, en na een stevige poetsbeurt en wat schoon vet voor de naaldlagertjes weer een frisse startmotor. Echter geen resultaat😵
Brandstoffilter/luchtfilter/verstuiverreiniger/ startmotor. Bij controle van de retourleiding tijdens het starten, er kwam niks uit de retour???. Nu blijven alleen de sensoren : nokkenas, krukas, raildruk, en imv klep en de werking van de verstuivers over. Dus mijn garage maar gebeld en de auto afgesleept.
Afwachten waar deze mee zal komen. Fingers crossed!!

Hallo allemaal, na poosje van afwezigheid wilde ik jullie de uitkomst niet onthouden.
Focusje dus naar garage gebracht, en met hem gezocht naar de oorzaken. Uitkomst: pomp defect. We hadden nog een poging gedaan met nokkenas en krukas sensor te vervangen, maar helaas. Verstuivers bleken na getest te zijn in in orde. Pomp bleef over in dit verhaal.
We hebben afscheid genomen van onze fijne auto en zijn op zoek gegaan naar iets anders. Inmiddels rijden we sinds een paar dagen in een andere fijne auto, weliswaar iets heeeeeel anders. Landrover Freelander. Dank voor jullie feedback en succes verders.
Groeten Patrick

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.