auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Galaxy: galaxy automaat pakt pas bij hoog toerental

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.3 I GLX AUT 1998

Beste mensen,

ik heb een probleem met de automaat van een galaxy, hij pakt pas bij best wel hoog toerental, daarna loopt hij prima.
Alsjestopt, heb je elke keer hetzelfde probleem dus het is best wel lastig.
Er is een nieuwe bak onder gekomen, dus je zou zeggen dat het daar niet aan kan liggen.

Heeft iemand een hint voor me waar het dán aan kan liggen ?


Vriendelijke groet,
Theodoor Minnema

Geplaatst door

Minnema (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat bedoel je met "pakt bij best wel hoog teorental"? En hoe hoog is hoog?
Heb je een probleem met trekkracht bij lage toeren of moet de motor eerst 5000 rpm maken voordat je weg kan rijden?

Heb je de storing ook op benzine? Anders eerst een dagje op benzine gaan rijden.

oldford 0
badge

14 jaar

Beste Oldford,

ik heb het misschien een beetje dom opgeschreven, ik kan die galaxy kópen.
De man in kwestie vertelde dat hij hoog in toerental pas pakt, maar dan gewoon rijdt.
Maar als je stopt en weer weg wilt kom je dat natuurlijk steeds tegen.
Hij stelt dat er een nieuwe ( ik neem aan tweedehands ) bak onder is gekomen maar dat die hetzelfde doet.
De experts, zo vertelt hij, zeggen dat het aan de besturing ligtt en zijn conclusie is dat deze bak op zich goed moet zijn.
Ik heb jouw vragen weer aan hem gemaild maar heb nog geen duidelijkheid gekregen.

Hoeveel besturing zit er nou goed en wel op zo'n bak, klopt het dat er electronica in de bak zelf zit ?
Ik ben zelf nog een granada, sierra en mondeo mannetje en ken eigenlijk geen electronische besturingen.
Ik heb dus geen idee of ik er ben met het wisselen van een bak of dat ik allerlei electronische of andere problemen moet verwachten.

vriendelijke groeten,
Theodoor Minnema

Minnema 0

14 jaar

Eindelijk is de auto bij mij bezorgd, ik heb hem natuurlijk meteen geprobeerd.
De koppeling pakt zwakjes bij 3000 toeren om vervolgens weer "los te laten"
Als je niet teveel gas geeft, krijg je een schommelend wegrijden, stel je het effect van een schakelauto voor waarbij je het gaspedaal in dezelfde stand houd en steeds de koppeling intrapt.
Het toerental schommelt dan van 2000 naar 3000 toeren en al schommelend rijd je dus weg.
Dit effect blijft, ook als je al echt aan het rijden bent.
Al met al ga je niet echt hard, het is eigenlijk niet goed te doen om boven de 50 uit te komen.

In bijvoorbeeld zijn 1 of 2 zetten verandert hier niets aan, en zodra je nog meer gas geeft, lijkt het wel alsof hij helemaal niet meer wil.
Ik kan niet beoordelen of hij dan op kickdown reageert of zoiets.

Het grappige is, dat hij in zijn achteruit bij onder de 2000 toeren al prima pakt en ook als ik wat harder achteruit rij, reageert hij direct en geeft hij geen schommelingen.


Vriendelijke groeten,
Theodoor Minnema

Minnema 0

14 jaar

Doet tie dit ook op benzine?.
Welke storingen geeft tie aan met uitlezen.

primera p11 0

14 jaar

Sorry, dom van me Oldford vroeg dat ook al; ja op benzine het zelfde probleem.
Ik heb niets uit laten lezen omdat ik gek word van de monteurs met het blauwe ovaaltje op hun overall.

Wat me overigens nog meer opviel is dat ik na een paar keer diep intrappen van het pedaal een ietsje verbetering kreeg.
Op een gegeven moment kwam ik bij 4000 toeren zelfs op bijna 100 kilometer.
Zodra ik nog even dieper trapte, schoot het toerental door naar bijna 6000 maar de auto ging niet sneller.
Na zo'n 20 kilometer doorklooien zou ik hem achtruit inparkeren en die had er toen ook geen zin meer in, uiteindelijk in het parkeervak geduwd hi hi.

Kan ik bijvoorbeeld een computer uit een andere 2,3 automaat halen en omwisselen ?
Is dat dan de computer die naast de accu gemonteerd zit of is er een aparte van de bak ?

Minnema 0

14 jaar

Op deze manier gaan sleutelen heeft geen enkele zin als je niet weet waar je moet zoeken.
En door op deze manier er mee te gaan rijden help je de bak om zeep,door gewoon maar te gaan trappen.
Storings code uit laten lezen en deze hier plaatsen,zomaar wat gaan zitten prutsen heeft geen zin.

primera p11 0

14 jaar

laten we ook stellen dat een auto kopen waarvan men weet dat er zo een probleem inzit en dan ook zelf geen diagnose aan kunnen stellen toch eigenlijk een kansloze zaak is.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Weet je, op zich hebben jullie daar natuurlijk gelijk in, ik heb deze auto echter gekocht met kapottebak en een andere met kapotte motor en goede bak.
Ik was in eerste instantie van plan om gewoon de bak uit te wisselen; misschien te optimistisch vanuit het verleden, ik heb met de oudere techniek verscheidene auto's van schakel naar automaat of andersom omgebouwd en dat was best eenvoudig om te doen vond ik.
Ik zou zo graag dingen willen uitsluiten om zinloos sleutelen te voorkomen, want ik moet toegeven dat ik niet voldoende rekening heb gehouden met de hedendaagse electronica.
Ik zou overigens nooit de bak zo mishandeld hebben, maar ik was bang elke avond een vraag te moeten beantwoorden en wilde op deze manier een duidelijk verslag te geven.

Het niet uitlezen: ik tref op de een of andere manier aldoor monteurs die minder lijken te weten dan ik, ssteeds kreeg ik te horen: het kan dit of het kan ook dat zijn, geen idee; zo ver was ik steeds zelf toch ook al ?


Ik zou het erg op prijs stellen als jullie toch nog wat tips hebben.

groeten Theodoor

Minnema 0

14 jaar

Ok dan zijn er nog kansen....
Je het dus 2 automaten, 1 die echt stuk is en 1 die deze kuren vertoont begrijp ik.
De computer voor de bak zit inderdaad naast de accu, die voor de motorregeling zit achter het instrumentenpaneel en is een k** om eruit te halen.
Deze bakken hebben geen peilstok, nivo wordt gemeten bij dmv een dopje uit een stijgbuisje onderin de carterpan te verwijderen bij de juiste olie-temperatuur (40*C).

De auto eens laten uitlezen geeft toch nog wat meer informatie, wellicht kan je daarvoor nog het beste naar een VW dealer kunnen gaan, daar werden die bakken (AG4) namelijk veel meer gebruikt.


Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Beste mensen, bedankt voor jullie input, maar ik kom er achter dat er enorm veel geknipt en geplakt is in de kabelboom.
Ik ben absoluut niet bang voor draadjes, maar na het netjes solderen en van een krimpkousje voorzien van zwakke plek nummer zoveel ben ik tot de conclusie gekomen dat het een wonder was dat het ding zelfs nog maar startte.

Ik wissel nu de donorauto om met de wensauto.

Sluit dit probleem alsjeblieft af, de vragen die ik nu met de andere auto heb zal ik als nieuw probleem plaatsen.

Minnema 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.