Hallo Mensen,
Ik ben een beetje ten einde raad aan het raken.
Ik ben in het bezit van een Galaxy 23 Ghia automaat van 2000 (net nieuw model).
Het volgende probleem doet zich voor:
Als ik met de auto rijdt dan verlies in enorm vermogen als ik ongeveer 50 rijdt met ongeveer 2100 toeren.
Hij valt dan in toeren terug en gaat heeeeel langzaam weer klimmen met daarmee het nodige gebok en gestotter gepaart.
Als ik nu het gas onderin trap (dus de auto hard laat werken) voel ik nog steeds dat ik niet over het vermogen beschikt wat ik zou moeten hebben.
Hij gaat dan wel beter vooruit.
Wat heb ik inmiddels al gedaan:
Uitgelezen bij autotrans (omdat ik twijfelde aan de bak) deze zeiden de eerste keer dat het vermoedelijk de gasklep positie sensor is.
Deze is gelijk vervangen, maar natuurlijk geen resultaat.
Ik twijfelde nog steeds aan de bak dus terug naar autrans om in ieder geval de olie te verversen.
Hier kreeg in een teleurstelling want ze zeiden dat de olie erg zwart was (was ook echt zo) en dat ik dus beter kan reviseren.
Ondanks hun goede reputatie heb ik hem bij iemand anders laten reviseren omdat autrans natuurlijk een redelijke maar toch voor mij hoge prijs rekende.
Na de revisie die veeel te lang duurde kreeg ik de auto terug met een defecte bobine want hij liep nog maar op 3 cilinders.
Vervolgens de bougies vervangen de bobine en de kabels (geen half werkt dacht ik nog).
De auto reed nu weer wel maar het vermogens verlies is er nog steeds.
Nu gingen de twijfels uit naar de LMM deze heb ik ook vervangen (voor een gebruikte want de put begint leeg te raken) geen verschil dus ben ik nu een beetje aan het eind van mijn latijn.
Afgelopen woensdag opnieuw uit laten lezen bij de dealer (dit zou in totaal de derde keer worden) GEEN fout meldingen op de airbag na want ik heb in de tussentijd een stoel laten repareren.
Kortom nu is vervangen en hersteld:
LMM
Bak gereviseerd
Bobine
Bougiekabels
Bougies
Stappenmotor gereinigd.
Ook heb ik nog een ''uitlees specialist'' alleen laten rijden en deze zei: het lijkt wel of hij een misfire heeft maar dan zou hij bij een hogere snelheid toch niet normaal kunnen lopen?
Trouwens bij een hogere snelheid zeg 130 kan ik hem op de cruise control mooi constant houden maar ik merk dan ook wel eens dat het toerental iets of wat terug valt en dus ook de snelheid terug loopt naar ongeveer 120 125 en daarna gaat hij meestal weer klimmen naar de 130 die ik in had gesteld.
Dus alle ideeen en suggesties zijn van harte welkom omdat ik het echt niet meer weet.
Met vriendelijke groeten,
Jeroen een Ford liefhebber met inmiddels twijfels aan zijn merk! (komt ik denk een beetje door de VW parts)
Voorgaande auto's: scorpio 2.9 ghia, sierra ghia, en nog veel meer sierra's.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schakelt de bak wel netjes,hij blijft toch niet in noodloop staan.
Wat merk je precies,houd de motor in of wil die gewoon niet trekken.
Hallo Primera,
Allereerst bedankt voor de moeite die je wil nemen om te reageren.
Ik ben er voor 99,9 % van overtuigd dat de bak netjes schakelt.
Als ik heel rustig rijdt dus de auto niet boven de 2000 toeren laat komen schakelt hij keurig.
Als ik vlotter weg rij doet hij vaak de 1 en 2 de versnelling kort achter elkaar en dus vrij direct.
De derde versnelling merk ik het probleem het beste omdat hij dan vaak net boven de 2000 toeren gaat (ongeveer 2100 a 2200) en dan tussen de 40 a 50 rijdt ook als hij vervolgens doorschakelt naar zijn 4 dan blijft hij stotteren en bokken.
Ook heb ik al wel eens gemerkt dat als ik bij een koude start vlot weg wil rijden ik het stotteren en bokken ook wel eens in de 1e en 2e versnelling heb.
Dus ik zou hier uit concluderen dat het een constant aanwezig probleem is en dus vermoedelijk niet de bak.
Voor de revisie was hij ook niet erg vlot dan had ik namelijk ook geen vermogen als ik bijvoorbeeld in wou halen was dit niet mogelijk.
Dan kreeg ik een klap op mijn bak omdat hij toen ook nog eens slipte.
Nu slipt hij niet meer dus kan ik wel de kick down aanspreken maar hij haalt er niet alles uit wat erin zit.
Ik ben echt van mening dat hij inhoudt want als ik bijvoorbeeld boven de zeg 2700 2750 toeren kom gaat hij ineens wel vlot vooruit (trekt hem dan makkelijk naar de 3000 a 3300 toeren en schakelt dan netjes weer op).
Ook als ik een constante snelheid rijdt merk ik soms dat het vermogen iets weg valt.
Trouwens misschien niet een onbelangrijk detail als de motor onbelast ongeveer 2000 toeren draait en ik hem echt op deze toeren vast houdt merk ik ook dat hij dips heeft dus terugvalllen naar 1870 1900 toeren.
Nu is het niet zo dat ik graag altijd zo hard mogelijk rijdt maar als ik de power nodig heb om in te halen o.i.d. dan moet ik er wel over kunnen beschikken.
Hopelijk lijkt het nu iets duidelijker want het is best een lastig te verwoorden probleem.
Groeten Jeroen
13 jaar
Rijdt ie toevallig op LPG? Of heeft ie dat ooit gedaan? Ik dacht eerder aan een structureel probleem met je kleppen. Vooral omdat het op hogere toerentallen beter gaat.
Goedemorgen Jopie,
Ook jij natuurlijk bedankt voor je reactie.
De auto heeft nooit op LPG gereden en rijdt nu dus ook niet op LPG.
Gas is beter om op te koken :-) toch?
Groeten Jeroen
13 jaar
Heb je er al eens 2 flesjes wynn's injectorcleaner in gegoid?.
Hoe is het benzine filter?.
Er brand ook geen storingslampje?.
Voordat je start,brand het storingslampje dan wel?.
Heeft tie idd niet op lpg gereden?.
Wat laat de viergastest zien en de fueltrimwaarden,als dit al is uitgevoerd.
je hebt een duidelijke storing,dit moet toch op te lossen zijn of het is een flut dealer die alleen maar uitlesst en dan concludeert dat er niks aan de hand is.
13 jaar
Goedemorgen Primera,
Ik heb inderdaad wel het plan om er injectie reiniger in te gooien en het benzine filter te vervangen.
De injectie reiniger kan ik vandaag nog doen het brandstoffilter wordt wat lastiger vandaag maar morgen wel bestellen en monteren.
Er heeft een tijd geleden een motor management lampje gebrandt maar dit was met uitlezen niet te zien. Erg VAG dus vrees ik.
Overigens werkt het lampje dus wel maar nu is het ook gewoon uit.
Ik ga dadelijk weer een stuk snelweg doen en dan zal hij vermoedelijk wel weer terug komen hopen dat er dan met uitlezen wel iets uitkomt.
En hij heeft idd niet op LPG gelopen.
Er is nog geen viergas test gedaan en de feultrim waarden zou ik zelf volgens mij nog wel kunnen checken via de EOBD maar dan heb ik de waarden maar ik weet dus niet wat normale waardes zijn.
En nee dus er is wat betreft viergas en feultrim waardes niets gedaan.
Ik ben ook pas sinds een paar dagen mezelf aan het vastbijten in het probleem.
Deze storing moet op te lossen zijn toch?
Overigens is het de dealer waar ik gewerkt heb dus het gebeurt allemaal tussen door en dus geen kosten (dit is natuurlijk prettig gezien het fijt de auto al erg veel geld heeft gekost).
Ach ja die jongens doen ook gewoon hun best om mij te helpen.
Misschien moet ik hem anders gewoon aanbieden ter reparatie, maar ja misschien is het wel iets wat ze dus niet opgelost krijgen omdat ze tegenwoordig voornamelijk uitlezen en dan vervangen.
Groeten Jeroen
13 jaar
Ben inderdaad ook zeer benieuwd naar de uitslag van de viergastest, kun je die een keer laten uitvoeren/uitprinten bij de dealer? Dan komen we weer een stukje verder. Blijf voorlopig nog bij kleppen als oorzaak.
Kortom die viergas test ga ik zeker laten doen.
Aankomende zaterdag moet ik toch naar de dealer voor wat kleine dingen aan de auto dus dan kan dit hopelijk gelijk ook.
nogmaals bedankt voor de tips ik ga hier zeker mee aan de slag.
Groeten Jeroen
13 jaar
Als je dat hebt gedaan,plaats dan de waarde en de eventuele foutcode's hier,dan kunnen we eens kijken.
Want er moet afwijking te zien zijn,zeker als tie bokt en hokt.
Oldford die hier ook aktief is kan er altijd wat zinnigs over zeggen en hopelijk leest tie dit.
13 jaar
Hallo Mensen,
Waardes zijn nog niet bekent hoor maar ik doe even verslag van het ritje snelweg.
Van breda naar Roosendaal ongeveer 21 kilometer denk ik zo uit mijn hoofd.
Naar Roosendaal toe gewoon rustig gereden en dus langzaam op laten warmen.
Door het rustige rijden eigenlijk weinig tot geen gekke dingen gemerkt, ik mag wel zeggen gewoon goed netjes de snelweg op zonder problemen.
Nu van Roosendaal door naar Dordrecht gereden 37 minuten stil gestaan in Roosendaal. Niet meer vooruit te branden de auto reed nu alsof het een 900 cc is en de boel dus niet kan trekken.
Dus de snelweg op was geen pretje eenmaal op snelheid is het allemaal niet zo spannend meer maar als ik mijn gas los moet laten om af te remmen voor iemand op de snelweg dan is er daarna weer geen beginnen meer aan.
Ik moet dan echt de kickdown aanspreken om een beetje van mijn plek te komen.
Ook misschien niet onbelangrijk ik ben bij thuiskomst nog even weg geweest bij het parkeer terrein waar ik moest zijn was het lekker rustig dus geef wat gas na ongeveer 30 a 40 meter laat ik mijn gas helemaal ineens los en begin te remmen om te gaan parkeren.
Merk ik dus net op tijd dat de auto is uitgevallen, misschien dat dit ook bij de oorzaak hoort en dus belangrijk kan zijn.
Morgen komt de injectie reiniger er dus in en ga ik ff een ander brandstof filter bestellen en natuurlijk vervangen.
Groeten Jeroen
13 jaar
Hallo mensen,
Het heeft even geduurt maar hier nog even wat info over de "problem"galaxy.
Het brandstof filter is inmiddels vervangen en natuurlijk zit de injectie reiniger er ook in.
helaas geeft dit geen resultaat.
Nu ben ik afgelopen zaterdag terug geweest naar de dealer en heb hier op zaterdag ochtend een monteur bereid gevonden om een oud collega op weg te helpen.
Hij had eerder al met de auto gereden maar niets gemerkt.
Nu zaterdag heb ik hem er toch van kunnen overtuigen dat er iets mis is na dat ik samen met hem even een stuk ben gaan rijden.
Bij terug komst zijn we de auto opnieuw gaan uitlezen en hebben het volgende gevonden:
de zogenaamde fuel trim heet in de uitlees apparatuur bij de dealer schijnbaar "langdurige brandstoftoevoer t.g.v. omgevingsdrukverschil" leuke woorden voor galgje.
Dit zijn de waardes die eruit kwamen:
-1,17 bij stationair toerental
-3,9 bij 2750 toeren en deze loopt alleen maar verder de min in dus -4,6 en lager is niet vreemd.
dan de inspuit tijd:
3,5 ms bij stationair
3,1 / 3,2ms bij 2750 toeren
Deze waarden gaf de maf sensor aan:
0,8 V bij stationair
1,6 V bij 2750 toeren
Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen ik kan er in ieder geval niets mee.
in ieder geval zovast bedankt als jullie wederom de tijd willen nemen om het probleem mee op te lossen.
Groeten Jeroen
13 jaar
Heeft jouw blok swirlkleppen?
of misschien een EGR die tegen zit te werken zodra hij warm word??
13 jaar
hallo Dexter,
Mijn blok heeft geen swirlkleppen en ook geen EGR was het het maar waar (had ik namelijk zelf ook al aan zitten denken).
In ieder geval bedankt voor je input.
Groeten Jeroen
13 jaar
Goedemorgen mensen,
Ik heb weer wat kunnen proberen.
Ik heb de uitlaat vanaf de katalysator losgegooid en dit gaf hetzelfde resultaat dus bij deze is de katalysator middendemper en einddemper uitgesloten.
Dus als er nog iemand ideeen heeft hoor ik het graag.
Mijn volgende stap zou zijn compressie meten en brandstofdruk deze laatste moet ik volgens mij uit kunnen lezen toch?
Groeten Jeroen
13 jaar
Brandstofdruk uitlezen? Ik denk het niet. Dat zit alleen op geregelde hoge druk systemen.
Indirect af leiden van data? Dat kan misschien wel.
Is de fuel trim al eens uitgelezen? Die moet als alles goed is rond de 0% zitten.
Bij problemen die het mengsel beinvloeden gaat de fuel trim van het middenpunt afwijken: zoals lekke slangen, te lage brandstofdruk, etc., etc.
Is bij jou al eens uitgelezen zie ik. Met waardes van onder de 5% - niet echt schokkend grote verschillen.
Zijn de fuel trims, inspuittijden, maf- en lambda signalen al eens rijdend uitgelezen? Vooral in het probleem gebied.
Je kunt eens overwegen om de auto op een rollenbank te testen. Kun je onder belasting meten zonder het risico van aanrijdingen.
Hallo Oldford,
Allereerst bedankt voor het reageren.
Ik heb eerder bij de dealer wat dingen uit laten lezen en ben natuurlijk erg benieuwd of daar wat mee te doen is het staat iets hoger in de reacties.
Misschien heb je een idee of suggesties (ik was in de veronderstelling dat ze de fuel trim hebben uitgelezen) maar ja ik wordt langzaam een beetje gek van de auto dus ik ben een beetje ten einde raad aan het raken en dus kunnen ze mij alles wijs maken.
Groeten Jeroen
13 jaar
[quote=Jeroen5351]de zogenaamde fuel trim heet in de uitlees apparatuur bij de dealer schijnbaar "langdurige brandstoftoevoer t.g.v. omgevingsdrukverschil" leuke woorden voor galgje.
Dit zijn de waardes die eruit kwamen:
-1,17 bij stationair toerental
-3,9 bij 2750 toeren en deze loopt alleen maar verder de min in dus -4,6 en lager is niet vreemd.[/quote]
Hier was de fuel trim al uitgelezen. Ik blijf nog steeds bij kleppen en mis bij de viergastest een belangrijke waarde nl. HC PPM.
Als er iets is met de kleppen gaat het HC PPM omhoog. Een waarde boven 100 is al onacceptabel.
Ik ben benieuwd naar een viergastest met HC waardes en een evt. compressietest.
Groet,
Kees
We waren gelijk aan het tikken: rijdend dan wel onder belasting uitlezen/meten.
Oke,
Dus conclusie compressie meten en viergastest en die waardes hier eens posten?
Thanks voor de input.
Groeten Jeroen
13 jaar
Hallo Mensen,
Het is al weer even geleden maar heb na lange tijd de strijdbijl weer opgegraven en heb weer wat nieuwe info.
De viergastest was oke (hij is inmiddels gekeurd).
Waardes waren perfect.
Nu heb ik mezelf recentelijk een kadotje gegeven namelijk een tooltje om uit te lezen (het is namelijk verdomd irritant als ik naar de dealer ga en er is niets meer om uit te lezen).
Het volgende heeft dat mij gebracht:
De eerste keer (in de winter - erg koud ) gaf hij een foutmelding en ben dan ook gelijk de snelweg afgegaan om uit te lezen. Het was een rit van 200 Km en pas 35 km voor thuiskomst gaf hij de foutmelding.
De code was P1131 schijnbaar lambda sensor.
Vandaag een rit van ongeveer 80 km heen en terug opnieuw een foutmelding.
De code was P1132 schijnbaar ook een lambda sensor.
Op het net worden beide codes in verband gebracht met de code P1130.
Misschien dat iemand mij nu verder kan helpen?
Het plan was lambda's vervangen en injectoren reinigen.
Doe ik hier goed aan of heb ik dadelijk geld weggegooid en nog niets wijzer?
Groeten Jeroen
(ik weet het het is een erg slepend geval)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar