Ford Escort: Geen teken van leven meer van motor

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Sinds een paar dagen start onze ford escort Clipper niet meer.

Er komt werkelijk geen teken van leven meer uit het motorgedeelte. Ik dacht misschien kapotte startmotor, maar het heeft de laatste dag waarmee nog gereden heeft, niet geregend. Dus iets van vocht erin lijkt me stug.

Zodra de sleutel wordt gedraaid gebeurt er niks, alleen gaan alle lampjes uit op het dashboard. Draai je de sleutel terug dan gaan de controle lampjes werken. Hier is niks vreemds te zien. Draai je de sleutel dan weer op ontsteking dan hoor je uit het motorgedeelte een harde klik. Is dit de choke? De klik treedt dus niet de eerste keer op als je de ontsteking inschakelt, maar bij herhaald proberen starten (vanaf de 2e keer).
Ik hoor wel iets van de brandstofpomp vanuit de achterkant van de auto draaien zodra ik hem op contact zet.

Ik heb de accu-spanning getest. Ik dacht misschien te weinig spanning om een vonk te maken. De spanning was eerst erg laag. Dus accu eruit en opgeladen. Zodra ik de accu weer aan sloot (buiten de auto stond hij op 12V) daalde dit tot zo'n 10.5V. Toen met een starthulp ernaast de auto proberen starten, nog steeds niks. Voltage stond hierna weer op 12V. Later die dag nog eens gekeken en toen was het weer gezakt tot zo'n 10.5V. Het leek er dus op dat er iets stroom onttrok. Daarna dus alle zekeringen nagelopen. Bij het eruit trekken van de zekering voor binnenverlichting/radio/klok(nr 29) schoot de spanning omhoog richting de 11.5 en bleef deze gestaag stijgen. Helaas startte de auto nog steeds niet. Stak je de zekering er weer in dan zakte het voltage tot 9.zoveel. Alle binnenverlichting gecontroleerd. Deze stonden uit. Ook de sigarettenaansteker stond uit. De radio toen losgehaald, omdat dit nog ongeveer het enige kon zijn. Gek genoeg stond hierna de spanning weer op 11.8V. Helaas nog steeds geen startende motor. Ik zal morgen de spanning nog eens controleren maar heb niet het idee dat het hier aan ligt. Als er kortsluiting ergens zou zijn dan moest er toch een zekering knappen. Ook de zekeringen bij de accu zelf zijn nog goed.

Wel is gek genoeg nu het knipperlichtje van de startonderbreker gestopt met knipperen, maar deze onderbreker is er al een hele tijd geleden uitgehaald omdat het toetsenbordje niet meer werke. De auto startte echter ook niet toen het lampje nog knipperde. Dit was voor het loshalen van de accu.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Redfish

Geplaatst door Redfish (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

waarschijnlijk startmotor overleden. die tik is je start relais dat inschakelt. de vasthoud spoel is kapot. deze houdt het anker vast, om de motor te laten starten. De primaire spoel trekt hem aan, en gaat aan massa op het moment dat hij volledig bededient is, dit is die tik

Redfish (0), 14 jaar geleden

De klik komt van vlak bij de onderkant van het motorblok ongeveer op dezelfde plek waar je geluid hoort als je door de versnellingen beweegt. Zit daar het relais?

Aan welk bedrag aan onderdelen moet ik denken voor een nieuwe startmotor en spoel zou dit het geval zijn? En hoeveel uur werk schat je in voor dat klusje?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

startrelais zit aan je startmotor vast, die spoel zit in je startrelais. Hoeveel werk weet ik zo ff niet. Startmoter zal denk om en na bij de 200 kosten

Redfish (0), 14 jaar geleden

Ik heb me maar even in de terminologie ingelezen en het klinkt inderdaad aannemelijk wat je zegt. De hoofdstroom gaat nooit lopen waardoor de startmotor niet start. Kun je die kleine beweging in de starterkrans die in eerste instantie optreedt door de kleine stroom door de bedieningsspoel ook horen of anders waarnemen? We horen namelijk helemaal niks, dus misschien is de hele spoel kapot en niet alleen de vasthoudspoel. Maar dat maakt denk ik niet veel uit want ze zullen vast geen enkel relais vervangen. Ik heb al een startmotor voor de auto op internet gezien van 109 euro dus dat valt reuze mee.

hobby-monteur (0), 14 jaar geleden

Heb je al gekeken of je spanning krijgt op de stuurdraad van je startmotor op het moment dat je de contactsleutel in de start-positie draait?
Ik zou eerst alles controleren en dan pas overgaan tot vervangen van onderdelen,voor t zelfde geld is het een draadbreuk of een haperende startonderbreker.

Redfish (0), 14 jaar geleden

Ik heb de startmotor nog niet visueel kunnen vinden. Ik kan het beste gewoon de dikke rode kabels vanaf de accu volgen neem ik aan? Eentje moet naar de startmotor lopen.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Er zijn verschillende mogelijkheden :
1. Accu defect.
2. Startmotor defect.
3. Motor vast.

Je schrijft dat de controlelampjes uitgaan als je start, dus dan zakt de spanning in. Meet eens de accuspanning tijdens het starten.

Je kan ook nakijken of de motor vastzit door de auto met enkele mensen te duwen en dan in 4e of 5e de koppeling laten opkomen. Dat moet de motor iets ronddraaien.

Zo te beoordelen ken je niet zo veel van autotechniek, en dan zal het volgens mij heel moeilijk fout zoeken worden.


Succes ermee,
Harald.

hobby-monteur (0), 14 jaar geleden

die dikke rode kabel is de voeding voor de startmotor,deze kabel wordt via het startrelais geschakeld,
wat ik ook wel s heb gedaan,met een hamer de startmotor een beste mep verkopen,
als er wat vastzit,heb je een kleine kans dat de startmotor weer tijdelijk werkt.
de stuurdraad van de startmotor is een kleine draad,die ergens tussen de beide dikke aansluitingen van het startrelais is aangesloten,meestal 2 draadeindjes waarop de kabel met oogjes vastzit,met een moer erop.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Als het relais van de startmotor niet werkt, gaan de controlelampjes niet uit bij het starten, want dan neemt de starter geen stroom af.

hobby-monteur (0), 14 jaar geleden

nou,dat zou je zomaar denken,
mijn ford had een draadbreuk in de stuurdraad,maar toch,alle controlelampjes gingen uit,maar de startmotor niet rond,
ik heb alles gecontroleerd,had de nieuwe startmotor al besteld,maar toen bleek toch het stuursignaal weg te zijn,
kan ook liggen in de contacten die gemaakt worden tijdens het starten,
vraag me niet hoe het kan,maar blijkbaar kan het wel.

Redfish (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de handige antwoorden heren. Ik ga er vanmiddag (met mijn gebrekkige kennis) toch nog eens mee aan de slag. Dan zal ik proberen antwoord te geven op jullie vragen.
Dat aanduwen wordt denk ik problematisch want de auto staat op een heuveltje waar veel andere auto's geparkeerd worden door de buren.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Tipje mijnerzijds; van de heuvel afduwen, werkt makkelijker dan ertegenop!!

S6

Redfish (0), 14 jaar geleden

Ja maar als hij niet start dan staat hij op de grote weg en kun je met 5 man gaan omhoog duwen :)

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Haha, 5 sterke mannen aanwezig ?? Deze kunnen dat wel....

S6

Redfish (0), 14 jaar geleden

Toevallig waren de buren net weg en was er plaats. Ik heb hem in de 4 gezet en wat laten rollen, toen de koppeling omhoog laten komen. Met 3 harde bonken en geschok draaide de motor rond. Ik denk dat dat wel voldoende is. Toen ik probeerde te starten hoorde ik weer een nieuw geluidje: een soort oeeeew, dat van hoog naar laag ging. Het schakelen van het relais kwam pas na een aantal keren proberen het contactslot te draaien terug.

Ik heb de startmotor ook gevonden, maar deze zit onder en achter de motor. Ik kom er van boven niet bij en heb geen brug, dus dat wordt niks. Ik heb ook de kabel van het contactslot -> startmotor gevonden. Het stekkertje even losgehaald. Bij het contact maken komt er 34V op de kabel. Het lijkt me dat die kabel het gewoon doet.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

34Volt? ONMOGELIJK!

Redfish (0), 14 jaar geleden

Ik draaide de sleutel, dus ik weet niet wat die persoon gezien heeft met de multimeter, of hij zei 0.34. Er kwam in ieder geval stroom op.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

De rooie vis heeft ofwel een meetfout gemaakt, of hier een schrijfvout !!

Redfish (0), 14 jaar geleden

Toen ik het stekkertje los haalde, was er uiteraard helemaal geen geluid of teken van leven van onder de motorkap. Hij gaat dinsdag naar de garage. Ik houd jullie op de hoogte.

Schijnbaar is er toch iets van sluipverbruik in de cabine elektronica, want de accu stond onder de 10V. Toen de zekering voor de binnenverlichting eruit gehaald en even later stond hij weer op 12V.

hobby-monteur (0), 14 jaar geleden

het voltage kan nooit uit zichzelf oplopen,wat wel kan is dat de binnenverlichting brand,en de accu dus vermogen moet leveren,
daarom kan de spanning lager zijn,
en in rust dan 12 volt,al is de normale rustspanning van een accu meestal boven de 12 volt,ik heb net ff gemeten en ik meet 13,2 volt.
Het heeft er trouwens,al ik dit zo teruglees,ook alle schijn van dat je accu met zijn laatste levensfase bezig is.

Redfish (0), 14 jaar geleden

Zou inderdaad kunnen, want hij zit er al vanaf het begin in, maar dan nog zou hij met een starthulp erbij gewoon moeten starten.

De binnenverlichting staat uit. De klok tikt wel maar die doet dat maar 1x per minuut. De radio kan eigenlijk het enige nog zijn wat stroom trekt. Ik weet niet wat nog meer onder binnenverlichting valt. Een handschoenenkastjelampje is er niet. Misschien dat het toch iets met de startonderbreker is, dat die lastig doet, want volgens mij valt het toetsenbord ook onder de binnenverlichtinggroep.

Ik vind het ook zo gek dat de meter 10V aangeeft als de zekering erin zit en trek ik hem uit, dan staat hij na een paar minuten weer rond en nabij de 12V. Je ziet ook direct op de multimeter een toename in het voltage. En ik meet toch echt de accupolen en niks in de kringloop.

hobby-monteur (0), 14 jaar geleden

Tja,
het wil wel s gebeuren dat het ook met startkabels niet wil,
als je het zeker wilt weten kun je beter een goede accu in je auto zetten,
en eens kijken wat er dan gebeurt.
Mijn motto is eerst de basis goed,en dan verder kijken.
en als die accu inderdaad 15 jaar oud is zou ik hem feliciteren met zijn erg lange levensduur,en dan vervangen.

Redfish (0), 14 jaar geleden

Nou laten we hopen dat het zo simpel is. Het blijft wel gek dat hij het dan van de ene op de andere dag besluit te begeven. Hij is wel een maand of 3 terug redelijk ontladen geweest door verlichting die is aangebleven, maar daarna geen problemen meer gehad en de auto startte ook bij koud weer direct.

Ik heb helaas geen accu bij de hand, dus dat wordt gewoon afwachten tot dinsdag.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

een klapband komt ook plotseling, "van de een op de andere dag".

S6

aven (0), 14 jaar geleden

probleem is vermoedelijk een defecte accu.
het komt wel meer voor dat deze het opeens begeeft.
ik heb het meegemaakt met accu,s van nog geen 2 jaar oud.

je geeft aan dat de accu +/-3maanden geleden ontladen is geweest.
in de wintermaanden kun je een (bijna) lege accu beter met een acculader opladen.

door de kou is namelijk de interne weerstand van de accu erg laag .
als je nu via de dynamo de accu oplaad gaat er een erg grote laadstroom lopen .
deze kan de accu beschadigen waardoor je later problemen krijgt.

Redfish (0), 14 jaar geleden

Het was dus gewoon de accu zoals sommigen van jullie dachten. Gelukkig maar. De auto draait weer als een zonnetje nu. Bedankt voor het advies.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.