Vonken probleem
Mijn Ford ESCORT (en geen focus zoals ik verkeerd had weggezet) viel plots stil. na een kwartiertje wachten en weer te proberen startte hij weer. Dit uitvallen kwam steeds vaker voor en nu start ie helemaal niet meer. Met een identieke (werkende ) Ford Focus al vele onderdelen uitgewisseld namelijk:
- Zekeringen kast
- Bobine / verdeler.
- ECU
- bougies en bougie kabels.
Nu is er 1 verschil wat ik hebben ontdekt namelijk de aansturing van de bobine. dit zijn 3 draadjes. De middelste geeft 11,7 volt aan en de twee buitenste 10 V.
Bij de werkde ford zijn de twee buitenste tussen de 0,1 en 0,6 Volt.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst eens beginnen met de BDP sensor te verwisselen...
Maarten bedankt voor je reactie,
Vanavond heb ik het bovenste dode punt sensor vervangen maar gaf geen resultaat. helaas
12 jaar
Helaas.
Dus je hebt op de stekker 2x 10V op massa en signaal? Is dan de massa tussen motor en chassis wel oke? Tikken de injectoren wel? Brand het motorlampje bij contact aan?
Je zegt dat je de ecu ook uitgewisselt hebt, heb je de sleutels ook opnieuw ingeleerd??
Middelste draad van de bobine moet ongeveer 12 volt staan. De andere 2 draden zijn de stuurdraden van de bobine, deze kun je het beste testen met een proeflampje, stekker los en tussen pluspool accu en 1 van de stuurdraden een klein proeflampje plaatsen (geen led), dan de auto starten en dan moet het lampje zwak gaan knipperen.....
De bedrading zal ik van het weekend nog eens bekijken maarten of deze geen kortsluiting ergens maakt.
sleutels zijn zeker niet opnieuw ingeleerd. Zou dit nodig zijn dan voor een ECU? voor de ECU zijn toch alleen de motor gegevens van belang?
Het lampje is inderdaad wel een idee, moet er geen lamp worden aangesloten met de stuur draden en minpool van de accu in plaats van de plus?.
Ik heb geen elektriciteits schema van de auto maar ik meet spanning die ik niet van verklaren namelijk het volgende:
Op de werkende auto meet ik aan de bobine zijde dus middel 12 V en aan de uiteindes twee lage spaningen. Meet ik bij diezelfde auto aan de ECU dan meet ik drie keer rond de 11/12 V.?? De draden zijn doorgemeten op juistheid en er is niet alleen van kleur afgegaan. Aan deze meeting veronderstel ik dat er iets tussen zit wat de spanning onderbreekt om voor het puls effect te zorgen. en niet de ECU zelf.
Ga ik naar de niet werkende auto dan meet ik de waardes van de ECU (om de nabij de 12V) ook op de bobine aansluiting...
Klopt het dat er iets tussen zit wat de stroom/spanning onderbreekt ?
12 jaar
De ecu die geeft een massapuls aan de bobine, vandaar dat tov plus moet meten, zit verder niets tussen. Heb al vaker een kapotte ecu meegemaakt bij de focus waarbij de bobine de oorzaak is.
De eerste L1E zetec motoren hadden echter nog wel een ontstekingsversterker. Deze gingen ook wel regelmatig defect.
Verder, als je een sleutelcodering hebt, moet je wel degelijk bijbehorende sleutels gebruiken ivm de startonderbreker. Dus ZOMAAR een ecu uitwisselen kan dan niet.
Spuit hij wel brandstof in als je probeert te starten ??????
Maar de onstekingsversterker zit niet op de focus hoor! Wel op de escort met de zetec-e motor
Hahaha, na goed terug te hebben gegeken gaat dit inderdaad over een Focus. TS heeft echter bij de aanmaak van dit topic een Escort geselecteerd.
Ben ik effe op het verkeerde been gezet. Pffffff. Dacht echt dat het om een Escort Clipper ging.
Mijn excuus voor alle verwarring. het gaat over een Escort! Ik zal de openings tekst van dit topic snel aanpassen!
12 jaar
De ECU uit de niet startende ford ESCORT ;) is in de werkende ford escort gezet en deze starte gelijk... hiermee concludeer ik dat de ECU werkende is.
Het probleem deed zich gelijktijdig voor met de brandstofpomp aansturing. zowel een vonk was er niet en de brandstof pomp werd niet aangestuurd. In eerste instantie had ik geen idee dat er geen vonk was alleen dat de brandstof pomp niet aangestuurd werd. De pomp heb ik toen direct aangesloten op 12 v met een schakelaar. Aangezien de auto nog steeds niet starten kwam naar voren dat er geen ontsteking was.
De zekeringkast was doen in mijn ogen de boosdoener maar nadat we de kapotte zekeringkast in de andere auto zette startte deze gelijk.
12 jaar
Botsschakelaar niet gesprongen?? Zit rechts bij de voeten achter de bekleding, eventueel even doorverbinden met een draadje....
Meet in dat geval ook eens op de injectoren, of 1 van de 2 pennen wel een constante 12 volt heeft.
ik denk toch de bdp sensor
probleem in de bedrading?
kan je een signaal meten van de bdp sensor?
als hier namelijk een probleem in zit geeft hij geen vonk en wordt de benzine pomp ook niet aangestuurt
Ehh, denkfoutje ??, pomp wordt wel aangestuurd, maar injectoren niet.
je hebt gelijk
ik heb de pdb sensor gemeten op de ECU en deze geeft 11,5 Volt aan op alle twee de draden. de bedrading van de ECU heb ik gemeten ook naar de min of ertussen maar deze geeft geen kortsluiting weer.
Hoe werkt deze sensor trouwens is het geen simpele reedcontact (magneetsensor)? Hierop zou dan een spanning moeten staan alleen wanneer ik de stekker uit de sensor haal meet ik op beide draden 11,5 V ???
Injectoren worden trouwens niet aangestuurd tijdens het starten.
Botssensor (links) bij de voeten ook gecontroleerd maar staat uit. Dit is toch een maak contact? bij het indrukken (resetten) van de rode schakelaar staat de schakelaar uit.
Morgenavond weer een poging wagen. Ideeën zijn welkom.
12 jaar
dus toch probleem in bdp bedrading
Heren harstikke bedankt, Het zat in de stekkers.
Stekkers ingespoten met contactspray het werkt zonder problemen.! bedankt voor jullie hulp!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar