Ford Escort: stuur doet vreemd na vervangen draagarm

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Heb van het weekend de linker draagarm (incl fusee) vervangen. Alles zat mee en het ging dus voorspoedig. Echter na een kort proefritje blijkt dat na een bocht het stuur niet helemaal terugkomt naar de middenstand. Het stuurwiel blijft
op 10 voor 12 staan. De auto trekt op dat moment ook sterk naar links. Als je vervolgens het gas even loslaat en daarna weer gas geeft , keert het stuur naar de normale middenstand op een rechte weg. Is dit nu een kwestie van uitlijnen of is er iets anders mis? Wie weet hier meer over?

jacques1967

Geplaatst door jacques1967 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

jan T (20) PRO, 11 jaar geleden

nou ik zou eerst uitlijnen voor dat ik anders zou doen.

groetjes jan.

Hans4040 (325) PRO, 11 jaar geleden

Uitlijnen...fusee heeft nu een andere stand

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

Ik ben met de escort langs een bandenspecialist geweest en de auto is daar uitgelijnd. Daarna is er een proefrit gemaakt. Er is geen wezenlijk verschil te vernemen. De specialist vermelde eigenlijk hetzelfde als wat ik bij aanvang opperde. Het stuur reageert nog steeds heel sterk op spoorvorming . Dan gaat het stuur zowel naar links of rechts. Het verschijnsel lag dus niet aan de matige uitlijning oid. Dus terug naar af en ik ga de draagarm incl fusee nog eens goed bekijken ,met name de bevestiging van de fusee tov fuseehuis. Indien ik hierbij wat vindt dan meld ik het het.

jan T (20) PRO, 11 jaar geleden

als er een afwijking in je fussee zit had dat toch in /met het uitlijnen tezien moeten zijn.
of hebben ze alleen naar de sporing gekeken.

groetjes jan.

kaleido 1 (1705) PRO, 11 jaar geleden

Bij uitlijnen wordt ook gekeken naar de wielvlucht kpi askanteling en sporing dus er zal toch iets niet gecontroleerd zijn?
Anders zou dat zoeken toch te verklaren zijn.
Heb je een uitdraai gekregen van de uitlijngegevens ? zoja post deze even als dat gaat.

Hans4040 (325) PRO, 11 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Bij uitlijnen wordt ook gekeken naar de wielvlucht kpi askanteling en sporing...[/quote]
Bij een goed uitlijn bedrijf wel, ja.
Er zijn er zat die alleen de sporing doen

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

Heb geen uitdraai gekregen met de uitlijngegevens. Alleen een rekening. Maar ben vanmiddag nog even bezig geweest in mijn garage en heb een paar controles uitgevoerd. Ook heb ik de pen vd fusee wat verder(dieper) in het fuseehuis gestoken. Was al een verbetering maar nog niet 100% . Het stuur schiet nu dus tijdens het rijden niet meer alle kanten op, nu alleen nog maar van 10 voor 12 terug of viceversa. Na handmatige controle blijkt dat er speling zit op de binnenste stuurkogel/spoorstang , zo,n 1.5 a 2 mm. Dus deze moet vervangen gaan worden. Alleen loop ik in de bestelsites tegen twee mogelijkheden aan. Er zijn schijnbaar twee fabrikanten van het stuurhuis. Trw en Wuelfrath. Hoe kan ik er achter komen welke uitvoering ik heb , zonder alles los te halen ? De maatvoering van het schroefdraad is van de trw tov wuelfrath is verschillend.
bvd Jacques.

kaleido 1 (1705) PRO, 11 jaar geleden

Bij welke b...h... ben je geweest voor het uitlijnen , ik ging mijn geld terug halen , uitlijnen kan met zoveel speling nooit goed gedaan zijn.
Was toch niet bij k.....

Hans4040 (325) PRO, 11 jaar geleden

er zit alleen verschil in links en rechts, merk maakt niet uit.
heeft te maken met linkse of rechtse schroefdraad.
na het vervangen van de stuurkogel dient de auto uitgelijnd te worden.

en hoezo de pen verder in de fusee gestoken?
fuseekogel past maar op 1 manier en aantrekken met het vereiste koppel. (25-30 Nm)

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

Dank voor de uitleg, Hans. Ik zal nu ff een nieuwe binnenste stuurkogel voor de linkerzijde bestellen.

Helaas kun je de pen v.d fusee bewegen in de hoogte (niet vanzelf) indien de moer gelost is op het fuseehuis. Er zat dus verschil in hoogte (gemeten is welk deel uitsteekt aan de bovenzijde op het fuseehuis) tussen links en rechts. De pen vd fusee op de vervangen draagarm zit nu dus een mm of 4 verder in het fuseehuis dan voorheen! Raar maar waar! Nu is die hoogte in elk geval gelijk en steken de pennen vd fusee evenveel in het fuseehuis. Merk vd draagarm/fusee is Bolk.

Lijkt allemaal een beetje slordig echter de draagarm leek in eerste instantie correct gemonteerd , heb vandaag echter het rubber vd fusee iets terug geschoven om hier meer lengte te creeren voor de pen in het fuseehuis. Schijnbaar heeft dit rubber niet helemaal goed gezeten want in eerste instantie was de fusee tot aan het begin vh rubber hoesje gemonteerd, wat achteraf dus niet correct bleek.

Het bedrijf dat de uitlijning heeft verricht meldde achteraf direkt dat er iets niet in orde was , boden aan om eventueel op een latere afspraak zelf de zaak te repareren. Echter ik kies om zelf de oorzaak te zoeken,(ben zelf ook monteur van beroep). Ik vind dus ook dat het bedrijf niets te verwijten valt. Het is wel jammer dat ik geen uitdraai vd afstelgegevens heb ontvangen en ik zal daar volgende keer zeker om vragen. Heb overigens wel een aanzienlijke korting gekregen op het normale tarief en de volgende keer hoef ik ook minder te betalen. Het was wel een beetje chaotisch(drukte van klanten) op het moment dat de Ford op de brug stond en met zo,n laser/computersysteem gecontroleerd/bijgesteld werd. Echter de kwaliteit was niet minder en een beunhaas betreft het zeker niet aangezien zij veel voor verschillende leasemaatschappijen doen.

Hans4040 (325) PRO, 11 jaar geleden

Volgens mij zit het niet goed....in die pen van de fuseekogel zit een gleuf; daar valt de borgbout in,
dus de pen kan maar op 1 manier gemonteerd worden, dus niet hoger of lager.

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

Ja zo zit het normaal ook. Ook op deze pen zit die sparing maar schijnbaar is die wat ruim aan de maat... Echter diameter enz klopt verder wel en eenmaal vastgebout zit er geen beweging meer in, zit vast dus.

kaleido 1 (1705) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt jacques voor het rechtzetten van mijn idee , dus sorry van mijn kant , in de regel wordt het namelijk niet zo opgelost.
En inderdaad als je een uitdraai hebt is hier op tezien wat er wel en wat niet afwijkt.

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

The story continues; Heb nu dus de linker binnenste stuurkogel vervangen , vervolgens ook maar nieuwe remschijven en blokken gemonteerd na controle en reiniging/smeren van alle onderdelen op de remklauw. De remblokken waren zeer verschillend van dikte , de schijven waren niet de nieuwste meer . Ook heb ik de bevestigingspunten van de linker draagarm iets gelost om vervolgens de draagarm onder een iets gewijzigde voorspanning(onder een andere hoek) terug vast te zetten. Ik had in eerste instantie de draagarm los hangend in de lucht , zonder wiel vastgezet , later las ik dat de wielen op de grond moeten staan ivm de juiste voorspanning, daarom de zaak gecorrigeerd.

Het heeft allemaal wel iets geholpen maar ben nog steeds niet 100% tevreden. De reacties in het stuur zijn zeer afgezwakt en het vanzelf naar links en rechts bewegen is bijna over . Zou het kunnen zijn dat een eventueel matige rechter draagarm hier een rol in kunnen spelen ? Wellicht is de nieuwe linker draagarm stijver qua werking dan de oude ongewijzigde rechter draagarm? Lijkt me persoonlijk niet heel veel uit te maken aangezien de oudere rechter draagarm zeker niet defect of vergaand versleten is. Iemand nog tips?

kaleido 1 (1705) PRO, 11 jaar geleden

Nu dus nog uitlijnen , of is dit al gebeurd ? indien nog niet ,dan op alle delen uitlaten lijnen , sporing , kpi wielvlucht , askanteling.

jan T (20) PRO, 11 jaar geleden

je hebt de boel nu verandert is hij nu weer uitgelijnd want dat zal nu wel anders staan.

groetjes jan.

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

Zag dit bericht nog open staan , Sorry, maar ik heb de auto momenteel geschorst en er verder geen aandacht aan geschonken. Staat in mijn garage. Maar ga er binnenkort weer mee aan de slag. Zolang het niet is opgelost laat ik niemand in die bak rijden. Ook is het verschijnsel er zeker nog maar is mij opgevallen dat de besturing heel erg reageert op gas geven en gas los , al rijdend geconstateerd. Het stuur (en de auto dus ook) lijkt uit zichzelf dan sterk naar links te trekken , dan wel naar rechts. Remmen zijn nieuw , speling op stuurkogels/fusee zit er niet meer op en uitlijnen gaat dit verschijnsel echt niet verhelpen. Al gaat ie wel uitgelijnd worden uiteindelijk. Zeg het maar? Andere draagarm ook maar vervangen? Of kan een homokineet van een aandrijfas zo een verschijnsel geven?

mvg Jacques

jan T (20) PRO, 11 jaar geleden

nou als ze hem goed uitlijnen dan kunnen ze wel zien of er misschien ergens wat krom is wat dat zou ook kunnen omdat hij zo n rar rij gedraag heeft.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.