Hallo,
net een Ford Focus diesel 90pk gekocht,rijd goed maar een probleempje heb ik;kachel word niet warm.
De onderste slang aan de kachelradiateur word wel warm en volgens mij de electrische kraan ook, maar de retourslang blijft koud.Radiateur verstopt of moet ik het ergens anders zoeken?Zal morgen eens de tuinslang op de leidingen tegen het schutboord zetten kijken of er rommel uitkomt,maar ik weet het niet want er komt geen enkele wrmte uit de kachel dus of hij zit pot dicht of misschien toch de electrische kraan ??Ik meet op de kraan alleen maar massa,klopt dat?
mvrgr jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zo even wat gestruind op het web en ik denk dat er dus gewoon lucht in zit!Heel soms komt er even warme lucht nadat ik geprobeerd heb om te ontluchten.
Dat ontluchten moet dat met de dop van het expansievat erop of eraf????Ik heb het nu dus geprobeerd met de dop erop,auto rechtsvoor op de babybrug van 25cm hoog en dan de warme motor even 3500rpm laten lopen alleen doet mij dat zeer aan de oren!!Het resultaat was dus dat ik even warme lucht kreeg maar nadat hij weer staionair liep werd het weer koud?Ik heb ook al gelezen dat je het expansievat eraf moet halen en zo hoog mogelijk moet houden?Maar dan zonder of met dop erop??
Jeroen
ps,dacht dat een Chevrolet Transport last te ontluchten was ,maar deze kan er ook wat van :-)
Indien het koelsysteem voorkort niet open is geweest kan er geen lucht in het koelsysteem zitten / komen.
Het euvel zal zich toch ergens anders bevinden..
Gr. paul
Dat weet ik dus niet en daarom probeer ik eerst te ontluchten en dat lukt dus gedeeltelijk?Maar ontluchten met of zonder dop???
11 jaar
Probleem nog niet echt gevonden wat wel opvalt dat ik inmiddels na onluchten en het verwijderen van de kleine kunsstof venauwing (deze zat dicht met rommel)uit de linkerslang linksvoor op het expansievat wat warmte krijg.Als ik hem 2500 a 3000 rpm laat lopen dan word de kachel warm laat ik hem dan weer terugvallen naar staionaiar dan word hij weer koud??Denk aan de waterpomp want als daar het schoepenradje los zit dan bouwt hij geen druk op???Nog meer optie's?
Het vreemde is dat de tempmeter gewoon in het midden staat alleen als de motor koud is staatc hij links en zodra de motor opgewarmd is blijft hij "vast"in het midden.
Jeroen
11 jaar
oliekoeler zit waarschijnlijk dicht , komt wel meer voor
En dan word de kachel niet meer warm?Ik zie het verband niet zo??
11 jaar
[quote=sleen42]Ik zie het verband niet zo??[/quote]
Denk eens aan weerstand in de circulatie.......
Gr. paul
Bedoel je daarmee de kleine oliekoeler die achter tegen de motor zit?Waar de retourslang van de kachel doorloopt,die vierkante oliekoeler?En dan zou die dus verstopt kunnen zitten aan de waterkant,nog niet aan gedacht!Ga morgen meteen even doorspoelen.De onderste slang van de radiateur word ook niet warm,zou er zoveel rommel in het circuit kunnen zitten dat er ergens een verstopping zit?En waar dan meestal?Hoe krijg ik die er eventueel uit,met cola erin of sodawater?
Jeroen
11 jaar
ja die , gewoon even de slangen doorverbinden en dan weet je het
Ga ik morgen meteen even proberen!En met wat kan ik het koelsysteem schoonspoelen,kan ik daar soda of cola voor nemen?Heb het morgen toch allemaal weer los liggen dus kan het systeem dan mooi schoon spoelen,voor ik er weer koelvloeistof in gooi!
Waar is die vernauwing(busje met klein gaatje)eigenlijk voor want hij zit in de slang die vanaf het thermostaathuis naar het expansievat gaat en zit dus ,volgens mij,na de thermostaat gemonteerd?Ik heb hem eruit gehaald,uit de slang,heeft dat nog ergens invloed op?
Jeroen
11 jaar
Is om het systeem te ontluchten en te voorkomen dat er teveel koelvloeistof terug gaat naar het expansietankje.
Maar op zich kan het niet zoveel kwaad als het een dun slangetje betreft.
Dan zat daar waarschijnlijk ook het euvel dat hij niet zelf ontluchte!Ik ga hem morgen even helemaal schoonspoelen en dan het busje er weer in.Ik heb gewoon het originele slangetje er weer op gedaan.Maar waar kan ik het hele systeem het beste mee schoonmaken?
Jeroen
11 jaar
Er zijn speciale middelen te koop bij een automaterialenzaak , soda doet ook wonderen , maar wat zit erin het motorblok qua vervuiling ? daar het reinigingsmiddel op aanpassen lijkt mij.
Wat het is weet ik ook niet, roest en gewoon troep na een paar jaar gebruik van de auto.Probeer het eerst wel even met soda dat kan dacht ik in ieder geval geen kwaad.
Jeroen
11 jaar
Gebruik om het koelsysteem te spoelen geen agressieve middelen, dit tast / vreet het koelsysteem aan.
De oppervlakte wordt zo ruw wat weer sneller een verstopping kan veroorzaken.
Forté flush is een heel geschikt middel hiervoor....
Gr. Paul
Hij word weer warm!!
Stationair zakt de kacheltemp wel iets maar gewoon rijdend is het lekker warm in de Fod!Ik heb gewoon de meeste slangen eraf gehaald en daar de tuinslang in gestopt!Wel van de verkeerde kant erin laten spuiten,dus zodat de troep er weer uitging,roest en zeer troebel water!
Ik weet dus nog steeds niet zeker waar het aan lag behalve natuurlijk door de troep die in het systeem zat,misschien inderdaad de oliekoeler?Ik heb er geen reiniger in gedaan omdat ik bang was dat de troep die dan los komt de verstopping alleen maar erger zou maken,ik kijk het deze winter aan en als het moet gooi ik er van het voorjaar wel reiniger in.
In ieder geval weer bedankt voor het meedenken allemaal!!
Jeroen
11 jaar
mooi.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar