auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford FOCUS C-MAX: Gevarenlichten op kabel set trekhaak werken niet

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: QQDB, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

De gevarenlichten op de stekkerdoos van de trekhaak werken niet , het is een kabelset van Bosal 043-078
Volgens de tekening moet de rode draad nummer 10 op de stekkerdoos via het contact aangesloten worden maar dan werken de gevarenlichten niet dan is het kastje SC031 niet bekrachtigd. Als de constante plus op de oranje draad word gezet dan is kastje SC031 bekrachtigd dan zouden de gevarenlichten volgens ons wel werken maar dan staat er ook op de rode draad nummer 10 op de stekkerdoos een constante plus deze is voor de caravan koelkast als je dan een wat langere tijd staat met de caravan heb je kans dat de auto accu leeg getrokken word door de koelkast .Ik kan geen handleiding toevoegen maar deze staat op https://www.winparts.nl/bagage-transport...

Ik hoop dat iemand de oplossing weet

Alvast bedankt

Geplaatst door

ron62 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij komt er uit het kastje (module 5C023) op de rode dikke draad een geschakelde 12 V. Dus het leeglopen van de accu wordt voorkomen. Deze 12 V geschakelde voeding wordt betrokken uit de in de auto voorziene connectoren links / rechts. Dit kan gemakkelijk gemeten worden, contact aan/uit.
Het verhaal rond de gele draad is mij eventjes te machtig gezien de mogelijke varianten volgens uitvoering auto.
Ik lees tevens dat het vermogen van de knipperlichten die aangesloten mogen worden beperkt is tot 21 watt per zijde.

phil4226 0

6 jaar

Hallo Ron,

De aansluiting is afhankelijk van wat er op dit moment in je auto zit van bedrading.
Wanneer de dikke draad links achter zit (12a)kun je hier de relais op aansluiten. Wanneer deze er niet zit gebruik je optie 1 van 12a en sluit je de kastjes aan op de sigarettenaansteker. Wanneer deze ook niet aanwezig is ga je naar optie 3 van 12a en moet je een draad naar de accu trekken. Op deze manier heb je een werkende aanhangwagenverlichting.
Nu het verhaal van de geschakelde + en de constante +.
Aansluiten constante + :
Wanneer de dikke draad aanwezig is kun je hier parallel een draad bij trekken (natuurlijk gezekerd) en deze aansluiten op pen 9 van de stekkerdoos. Wanneer deze draad niet aanwezig is zul je een dikke draad (2.5mm) naar voren moeten trekken en aan de accu aansluiten, let op niet op de sigarettenaansteker aansluiten. deze kan het opgenomen vermogen van de caravan waarschijnlijk niet af.

Geschakelde +.

Hiervoor moet je een dikke draad richting accu trekken (2.5mm). Deze draad wordt bij omgeving accu onderbroken door een zelf te plaatsen standaard relais op de pennen 30 en 87 van dit relais. Het relais zelf moet aangestuurd worden door een draad waar spanning op komt te staan wanneer je het contact aanzet. Hiervoor kun je eventueel de voeding van de bobine gebruiken (middelste draad van de drie). Aansluitpunten voor deze draad is pen 85 van relais en pen 86 van relais verbind je met de massa. Ook deze dikke draad natuurlijk zekeren.


Verhaal PDC (parkeersensoren) indien aanwezig is weer iets anders. Hoor wel van je of deze aanwezig zijn.

Probeo 0

6 jaar

Bedankt voor je reactie

1 kastje moet een constante plus( de oranje draad) hebben maar dan heeft nr 10 van de stekkerdoos ook een constante plus wat niet moet .
Ik vind het aansluitschema erg onduidelijk misschien ligt dat aan mij maar nogmaals bedankt voor je reactie

[quote=phil4226]Volgens mij komt er uit het kastje (module 5C023) op de rode dikke draad een geschakelde 12 V. Dus het leeglopen van de accu wordt voorkomen. Deze 12 V geschakelde voeding wordt betrokken uit de in de auto voorziene connectoren links / rechts. Dit kan gemakkelijk gemeten worden, contact aan/uit.
Het verhaal rond de gele draad is mij eventjes te machtig gezien de mogelijke varianten volgens uitvoering auto.
Ik lees tevens dat het vermogen van de knipperlichten die aangesloten mogen worden beperkt is tot 21 watt per zijde.[/quote]

ron62 0

6 jaar

Hoi Probeo,

Bedankt voor je reactie ,

Ik heb geen dikke draad links achter ik heb wel een sigarettenaansteker achterin zitten maar welke draad moet ik daarop aansluiten .... de oranje (M) draad ? ( de sigaretten plug is een constante plus )

constante +
Ik had al een aparte draad (S) ( bruin/wit) naar de accu getrokken en gezekerd die is aangesloten op een stekker achterin daar vandaan gaat de rode draad naar nummer 9 op de stekkerdoos ...op nr 9 heb ik een constante stroom.

geschakelde +
Ik heb nu de oranje draad die 1 kastje bekrachtigd gesloten via het contact... dat moet niet ?

Maar waar staat in de beschrijving dat er nog een draad naar voren getrokken moet worden en daar word aangesloten via een los relais, (deze zit er ook niet bij). Waar zou deze dan aangesloten moeten worden achterin . misschien zie ik het niet in de handleiding dat kan ook maar ik vind die ook erg onduidelijk .

De parkeersensoren heb ik wel maar die kan ik volgens mij ook niet aansluiten op de stekkers, dat geeft ook niet aangezien ik kan het geluid van achter parkeersensoren handmatig kan uitschakelen.

Alvast bedankt ,

Ron

ron62 0

6 jaar

Hoi Probeo,

Bedankt voor je reactie ,

Ik heb geen dikke draad links achter ik heb wel een sigarettenaansteker achterin zitten maar welke draad moet ik daarop aansluiten .... de oranje (M) draad ? ( de sigaretten plug is een constante plus )

Correct, dit is goed. De module krijgt nu voeding waardoor deze de richtingaanwijzers kan laten werken en de mistlamp achter wordt nu ook uitgeschakeld als er iets is aangekoppeld.

constante +
Ik had al een aparte draad (S) ( bruin/wit) naar de accu getrokken en gezekerd die is aangesloten op een stekker achterin daar vandaan gaat de rode draad naar nummer 9 op de stekkerdoos ...op nr 9 heb ik een constante stroom.

Ook dit is corrrect. Verder niets aan doen.
Als het goed is heb je deze aan de blauw/witte draad aangesloten.

geschakelde +
Ik heb nu de oranje draad die 1 kastje bekrachtigd gesloten via het contact... dat moet niet ?

Nee, is niet de bedoeling. Oranje is constante voeding voor de kastjes. Deze heb je al gegeven via de voeding van de sigarettenaansteker.

Maar waar staat in de beschrijving dat er nog een draad naar voren getrokken moet worden en daar word aangesloten via een los relais, (deze zit er ook niet bij). Waar zou deze dan aangesloten moeten worden achterin . misschien zie ik het niet in de handleiding dat kan ook maar ik vind die ook erg onduidelijk .

Wanneer je bij ECS ( https://www.ecs-electronics.nl/trekhaakk... ) rond kijkt zie je dat voor de + 15 een extra relais geplaatst moet worden.
Zoals vermeld via extra relais. In de kabelbundel van de stekkerdoos moet een Rode draad zitten, zit meestal dubbel geklapt onder de isolatie van deze bundel.

Succes


De parkeersensoren heb ik wel maar die kan ik volgens mij ook niet aansluiten op de stekkers, dat geeft ook niet aangezien ik kan het geluid van achter parkeersensoren handmatig kan uitschakelen.

Alvast bedankt ,

Ron

Probeo 0

6 jaar

Hoi Probeo ,


Bedankt voor de hulp , alles werkt op de stekkerdoos

GR

ron62 0

6 jaar

Wat heb je nu moeten doen dan om het werkend te krijgen , zo hebben we er niet veel aan als oplossing.

Op 12-8 heeft Probeo een bericht neergezet met mijn vragen en daaronder heeft hij de antwoorden gezet .
Als je dat leest heb je wel de oplossing

ron62 0

6 jaar

De volgende keer graag in een apart bericht zetten; nu zijn we verplicht om het hele topic te lezen om een oplossing te vinden.
Niet zo handig van Probeo...

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.