Ford Focus: Motormanagement lampje (Overslag cylinder 2)

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 130

Hallo,

Dit is de Ford Focus 2011 nieuw model (1.6 VVti) Benzine uitvoering.

Sinds enige tijd (4 maanden) gaat af en toe het motormanagement lampje branden. Een bevriend autobedrijf heeft voor mij de computer uitgelezen en heeft het volgende vastgesteld:

foutcode P0302: Cylinder 2 overslag

Aan het rijgedrag is echter van deze fout weinig te merken.

Fout is gereset en fout is daarna weken weggebleven maar helaas weer teruggekomen. Auto opnieuw naar de garage en bobine is vervangen, bougiekabels gechecked en bougies gekontroleerd. Dat bracht helaas ook geen oplossing want overslag blijft af en toe aanwezig.

Compressie is opgemeten van alle cylinders met het volgende resultaat:

cil1: 10,5 bar
cil2: 7 bar
cil3: 11 bar
cil4: 9,5 bar

Na deze meting is de computer weer eens gereset. Op advies is brandstofreiniger toegevoegd die evt koolresten kan verwijderen van de kleppen als mogelijke oorzaak.
De foutmelding bleef weer enige tijd weg (enkele weken) en kwam helaas weer terug.

Wat nu?

Ik heb schrik voor hoge kosten die nu kunnen gaan komen als de motor uit elkaar moet.
Heeft iemand advies of ervaring wat dit zou kunnen zijn?

alvast bedankt!

Oerkie

oerkie

Geplaatst door oerkie (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Probeo (0), 5 jaar geleden

Hallo Oerkie,

De gemelde overslag van cilinder twee kan inderdaad een gevolg zijn van de ontsteking.
Echter de computer kan niet zien of het niet werken van deze cilinder het gevolg is van de ontsteking, injectie, valse lucht of compressieverlies.

De gemeten compressie is niet al te best.
wanneer je wilt weten of de kleppen of cilinderwand/zuigerveren de boosdoener is kun je het beste een lektest uit laten voeren. Hierbij is er meer zicht op waar het compressieverlies het gevolg van is.
Komt het langs de kleppen kun je nog altijd overwegen deze te laten reviseren.

Jammer dat bougie en kabel niet gelijk vervangen zijn, visuele inspectie wil niet alles zeggen!


Succes.

Highway (120) PRO, 5 jaar geleden

Inderdaad lektest cilinder 2 is wel laag ten opzichte van de andere.

oerkie (0), 5 jaar geleden

update 12-sep-2018:

Er is met een 3D camera gekeken in de cylinders. Het blijkt dat de klep in cylinder2 op de kop beschadigd is en dit de oorzaak is van de lagere compressie in cylinder2 en bijbehorende storingsmelding.

Volgende week zal de kop gereviseerd worden op dit op te lossen,

Oerkie

oerkie (0), 5 jaar geleden

update 24-sep-2018:

Zie foto bijlage van de "beschadigde klep" die het probleem veroorzaakte.
Revisie bedrijf heeft ook alle uitlaatklep geleiders vervangen, zijn allemaal versleten en oorzaak van beschadigde klep, oorzaak waarschijnlijk te oude of verkeerde soort olie ooit toegepast.

Kop is inmiddels volledig gereviseerd bij revisiebedrijf en teruggeplaatst. Motor loopt weer beter merk ik en ik ga er vanuit dat probleem opgelost is.

Oerkie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.