Beste mensen,
De laatste tijd heb ik een vervelend probleem met m'n Ford Ka uit 2000. Het groene lampje dat op m'n snelheidsmeter en benzinemeter schijnt valt zeer regelmatig uit.
Omdat ik vaak in het donker rij betekend dit dat ik niet meer kan zien hoe hard ik ga en ik ook niet meer kan zien hoeveel brandstof nog in de tank zit. Uiteraard kan ik m'n lamp (in het plafond) in de auto aanzetten om m'n snelheid in de gaten te houden, maar dat rijdt ontzettend vervelend. Bovendien zie je dan van de buitenwereld minder, omdat het binnenlicht weerkaatst tegen de voorruit. De overige lampjes in m'n dashboard branden overigens normaal. Ook de informatielichtjes, zoals de handrem, knipperlicht, olie, grootlicht etc. functioneren normaal. Daarnaast branden de lichtjes van de radio en klimaatinstellingen ook normaal. Voor de zekerheid heb ik m'n zekeringen eens nagelopen, maar die zijn allemaal intact. Het enige wat het niet doet is dus m'n groene licht dat op m'n tellers schijnt. Daarnaast brandt er ook geen licht in m'n klokje, maar dat is opzich geen ramp.
Als ik echter m'n dashboard een paar flinke klappen uitdeel (op willekeurige plekken) dan schiet spontaan m'n groene lampje dat op m'n snelheidsteller en benzineteller schijnt weer aan. Als ik dan met m'n gewone lichtschakelaar de zaak weer aan en uit zet blijft het groene lampje het gewoon doen. Maar als ik na een X aantal uur weer terug kom, dan gaat meestal het groene lampje niet meer aan. Vaak moet de auto dan eerst even kort opwarmen en dan na een paar tikken (of soms flinke klappen) doet het lampje het weer.
Met andere woorden / Conclusie: Het groene lampje zelf is niét defect, een zekering is niét defect (buitenverlichting, kentekenverlichting en interieurverlichting functioneren daarnaast ook prima), maar het groene lampje valt regelmatig uit. Door dus een paar klappen op m'n dashboard te geven gaat het lampje (meestal) weer aan. Meestal als de auto 1 - 5 minuten is warmgelopen.
Kan iemand mij helpen met dit probleem? Zou er eventueel een kabeltje los zitten of is er onder m'n dashboard een bepaalde schakelaar defect? Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik dit het beste oplossen? In het donker niet meer kunnen zien hoe hard je rijdt is tamelijk vervelend. En om nu continu m'n navigatie mee te hebben voor de snelheid is ook niet optimaal. Dit probleem kwam eigenlijk als een dief in de nacht, want eerder heb ik er nooit last van gehad.
Alvast bedankt voor de hulp!
Voor de goede orde: Ik ben geen professional, maar particulier. Bij de registratie van mijn account was er iets mis gegaan. ;-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch even alle lampjes vervangen. Zullen er een stuk of 4 zijn denk ik. Kun je meteen de stekkers controleren.
Hoe kom ik daar het makkelijkste bij? En aan welke lampjes moet ik dan denken?
13 jaar
Zit maar 1 in, het is een goedkoop systeem , een soort richtspotje , cockpitje even los halen, dat wijst zich wel zitten er der een paar schroefjes weet het zo niet uit mijn hoofd, klokje wip je er zo uit met een klein plat schreoevendraaiertje en dan stekker eraf, lampje zit in het midden en draai je zo los ( bajonetsluiting)
Even moderator vragen of ze je account kunnen wijzigen in particulier ( rechtstreeks mail sturen )
weet iemand welk type lampje het is. wel handig om er al een te te hebben voordat ik het dashbord demonteer.
be ook bezig om de code te zoeken van de radio v008024
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar