Ford Ka: Stuurbekrachtiging probleem Ford Ka 1.3 bwj 2000

Bouwjaar: 2000

Ik heb een probleem met de ford ka (bouwjaar 2000 met stuurbekrachtiging) van mijn vrouw. Vorig jaar hadden we steeds lekkage van de stuurbekrachtigingsolie, bleek een lekke stuurhuis te zijn. Dit is vervangen en nooit meer problemen gehad. Afgelopen week heeft mijn vrouw weer 1 keer het jankende geluid gehoord. Vanochtend heb ik de auto maar eens meegenomen naar het werk om te kijken of ik iets hoor. Wat me opviel, tijdens het rijden geen problemen, geen gejank geen zwaar stuur, maar toen ik op mijn werk de parkeerplaats opstuurde begon die ineens te janken. Ik ben erachter dat het vooral bij stationair en laag toerental is. Als ik stationair wat gasgeef en het stuuromdraai is er geen gejank hoorbaar. Ik heb het reservoir bekeken en deze zit vol met olie. Misschien nu de pomp kapot, of te slappe riem

robin_geersing

Geplaatst door robin_geersing (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Heel bekend probleem, de stuurhuizen af fabriek waren al bijna lek.
Ook die van ons is vervangen.
Ik denk dat het gewoon een slippende multiriem is.
Bij maximale stuuruitslag en laag toerental kan die best even doorslippen, het is een behoorlijk lange riem die heel wat lussen maakt , dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp indien aanwezig.
Je rijdt nu meestal met licht aan dus de dynamo zal ook wat zwaarder draaien, zit de riem er al een jaar om? vervang hem dan maar eens.
De riem word automatisch gespannen door een dikke verende spanrol, ook deze kan wel zwakker geworden zijn.
Als ie weer piept doe dan eens licht uit of spuit bwv proef wat kruipolie of wd 40 op de riem ( gegroefde zijde ) en kijk of het ineens even stopt.

robin_geersing (0), 12 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Heel bekend probleem, de stuurhuizen af fabriek waren al bijna lek.
Ook die van ons is vervangen.
Ik denk dat het gewoon een slippende multiriem is.
Bij maximale stuuruitslag en laag toerental kan die best even doorslippen, het is een behoorlijk lange riem die heel wat lussen maakt , dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp indien aanwezig.
Je rijdt nu meestal met licht aan dus de dynamo zal ook wat zwaarder draaien, zit de riem er al een jaar om? vervang hem dan maar eens.
De riem word automatisch gespannen door een dikke verende spanrol, ook deze kan wel zwakker geworden zijn.
Als ie weer piept doe dan eens licht uit of spuit bwv proef wat kruipolie of wd 40 op de riem ( gegroefde zijde ) en kijk of het ineens even stopt.[/quote]
Het is niet zo dat je de riem hoort slippen, maar echt de pomp die jankt. Ik hoef het stuur stationair maar een klein stukje te draaien en je hoort hem al, dus niet alleen bij volledige aanslag.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.