Enige tijd geleden koppeling, drukplaat en druklager vervangen ivm ratelend geluid (heeft overigens niet geholpen). Sindsdien trilt de auto vanaf circa 80 km/u. Als je over een hobbel rijdt kan het gebeuren dat de auto nog heviger gaat trillen (alsof de motor in eigen frequentie mee gaat trillen). Zodra je de koppeling intrapt gaat deze extra heftige trilling weg maar de 'gewone' trilling blijft. De 'gewone' trilling wordt steeds heftiger met het verstrijken van de kilometers.
De auto heeft 106.000 km gereden. Wielen zijn uitgebalanceerd. Heb ergens gelezen dat de kleine stabilisator-stangetjes om de 60.000 km vervangen moeten worden. Is dit de oplossing? Andere ideeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt alsof er iets mis is met een aandrijfas, vooral omdat het snelheidsafhankelijk is
richard heeft gelijk
ik heb pas een aandrijfas laten repareren met dezelfde klacht
er zat minimale speling op het schuifstuk
indien je hem laat repareren / controleren , let dan ook gelijk op het ophanglager
bij twijfel vervangen , voorkomen is beter dan genezen
18 jaar
Dank je,
Ik heb pas de aandrijfas er uit gehad en een kwartslag gedraaid en er weer in gestoken maar dit leek niet veel te helpen. Heb het lager al wel vervangen toen ik ook de koppeling vervangen heb. Zal morgen uitzoeken waar en of de aandrijfas gerepareerd kan worden, anders maar een nieuwe.
Jullie horen er nog van.
Alex
18 jaar
Heb een andere aandrijfas er op gezet. Heeft jammer genoeg niets geholpen. Iemand nog ideeen??
Alex
18 jaar
Is het voor of achterwiel aandrijving?
Richard
18 jaar
Weet niet zeker of deze voorzien is van een dubbel vleigwiel maar zit het daar dan niet in?
Richard,
dit is de kleine transit; heeft voorwielaandrijving.
Cornee,
wat moet ik verstaan onder een dubbel vliegwiel. Mij leek het een normaal vliegwiel?
Alex
18 jaar
OK duidelijk, wat betreft de "gewone trilling" heb ik geen idee, ben niet zo bekend met Ford. Maar wat Cornee oppert is goed mogelijk, controleer ook de trillingsdemper aan de distributiekant van de motor(misschien een gescheurd rubber o.i.d.).
Wat betreft de snelheidsafhankelijke trilling: controleer de banden goed, zowel voor als achter, bij bestelwagenbanden komen karkasbreuken regelmatig voor. Met balanceren merk je niets maar met rijden lijkt het alsof er een vierkant wiel onder zit.
18 jaar
Heb het bij grote transit ook wel eens gehad, erg trillen alsof aandrijfas uit balans was.
Zat toen ook in dubbel vliegwiel.
Deze heeft een binnen en buiten ring, binnenring kan t.o.v buitenring stuk draaien, zitten veren tussen.
Dit om trillingen op te vangen tijdens optrekken.
Maar als hij defect is werkt dat dus niet meer en krijg je wel trillingen
Jongens,
Dank voor jullie hulp maar het trillen is over. Versnellingsbak-ophangrubber gewisseld en weg is het. De Transit connect 75 pk diesel heeft geen dubbel vliegwiel. De tangentiaalveren van de koppelingsplaat waren kapot. Nieuwe handel erin en het geluid is weg.
Alex
18 jaar
Hallo Alex,
Het is gezien de datum alweer lang geleden, maar kun jij nog zeggen of je iets bijzonders gezien had aan dat ophang rubber?
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Het bovenste ophangrubber van de bak lijkt niet erg versleten maar als je vermogen vraagt vanaf 80km/h bibbert/trilt de auto als een gek. De onderste motorsteun is vervangen, evenals de assen L+R. Graag hoor ik iets van je, groeten Martijn
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar