close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta 2003: Hoog in toeren en schommelen tot 2000rpm

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: A9JB, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 51

Motorcode A9JB1

Ik heb sinds kort een probleem met mijn ford fiesta 1.3 55kw. De motor loopt zeer onregelmatig, hoog stationair. Hierbij schiet hij vaak over de 2000rpm heen. vooral als de motor warm is worden de problemen erger. boven de 2500 rpm werkt de motor prima, maar wanneer de koppeling ingetrapt wordt zakt hij terug tot ongeveer 1000rpm, om enkele tellen later te gaan schommelen of te blijven hangen tussen de 1500rpm en 2000rpm. Als ik de airco aanzet, zakt hij verder terug naar ongeveer 1200rpm stationair.

Bij het uitlezen geen relevante storingen. de gaskleppositiesensor was wat dubieus, dus deze heb ik al vervangen en heb daarbij ook het gasklephuis grondig schoon gemaakt. dit heeft het probleem niet verholpen. nu denk ik aan de luchtmassameter, echter die heeft dit model niet...

Kan het de lambdasonde zijn, of moet ik dit probleem echt bij het inlaattraject zoeken?

Geplaatst door

nickfordfiesta1.3 (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk aan een lucht lek ergens. Gescheurde/losse slang, kapotte pakking, zoiets.

oldford 0
badge

4 jaar

Daar dacht ik ook aan, een vacuümprobleem ergens. echter op het eerste gezicht niets geks gevonden. maar dank voor het antwoord, zal het nog eens nalopen

Normaal gesproken kan je dit controleren door gericht te spuiten met remmenreiniger terwijl de motor stationair loopt: verandering in motorgedrag duidt dan op een luchtlek naar binnen toe.

Heino4267 655

4 jaar

goede tip! bedankt ik ga het vanavond meteen proberen.

Het probleem kan zich ook bevinden een stukje buiten het inlaatspruitstuk.
Denk bijvoorbeeld aan de carter ventilatie, de rembekrachtiger en de tankafzuiging.

oldford 0
badge

4 jaar

Bovenstaande inmiddels geprobeerd, dit had geen effect. er lijkt dus geen sprake van een luchtlek naar binnen. ook nogmaals gesklephuis gereinigd, nog steeds hetzelfde probleem. Kan dit probleem nog aan een sensor oid liggen? auto viel recentelijk ook tweemaal uit door een te laag toerental, erg onvoorspelbaar gedrag dus. Computer vindt geen storingen overigens...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.