close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: How to: koppeling + drukgroep vervangen 1997 Ford Clipper

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

beste forumgenoten:

De koppeling van mijn clipper 1.4i is versleten.
Die zou ik graag zelf vervangen. Heb eventueel beschikking over een brug.

Wie heeft de globale stappen die ik moet doorlopen om deze te vervangen ?

Alvast eneorm bedankt voor jullie reacties !!

Geplaatst door

Jeroenneke (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

even een vraagbaak scoren in de bibliotheek (of een paar copietjes maken ervan?)

master 0

14 jaar

He super !

Iemand anders nog tips ? Of iemand met ervaringskennis die zin heeft ?

mvg, JN

Jeroenneke 0

14 jaar

kan je als tip meegeven een zogenaamde engine-gearbox support te gebruiken, google die maar even, op marktplaats staan ze te koop.
Werkt veilig en gemakkelijk

klaasqatar 0

14 jaar

Hoi,

OK, maar alle tools heb ik wel. Brug, steunen, gereedschap etc.

Het gaat mij om de volgorde, en wat ik los moet nemen (volgorde, wel geen blok laten zakken, steekas lossen etc...)

Dus eigenlijk iemand die dit al vaker heeft gedaan oid.

Daar is deze site toch voor bedoeld ? Ik krijg nu alleen maar reclame voor gereedschap en handboeken in mijn inbox.........
Wacht even, ik heb het door, deze site is teloor gegaan aan marketing en reclame terreur.
Men wil geen issues oplossen, maar enkel klanten opsporen om ze spullen te slijten !

Geniaal ! Ik had ook beter mijn best moeten doen op school...;-(

Ik ga weer googelen....

Jeroenneke 0

14 jaar

Het enige speciale is een houten balk(keeper)Klop ter hoogte van de gootjes van de spatborden een dakpanlatje vast zodat hij daar draagt.Ter hoogte van het hijsoog van de motor boor je een gat.Plaats er een draadstang door met haak zodat je de motor kunt ophangen.Het is nodig omdat je de motorsteunen moet verwijderer langs de boitezijde.De rest ken je wel hopelijk omdat je raad vraagt om zoiets.Die man met de brug heeft normaal zoiets in ijzer staan.Een diesel moet je met sub chassis en stuurhuis en motor+boite laten zakken.Een benzine heb ik nog niet gedaan.Doe het toch met 2 man(35 kg)

De student 0

14 jaar

Hey Jeroenneke, het is niet moeilijk....ff de bak eruit pakken , koppeling vervangen, wel centereen tov de prise-as, bak er weer in en starten maar.

ongeveer 2 uurtjes werk

peeter5 0

14 jaar

Het gaat ongeveer zo.... http://www.forum-auto.com/pole-technique... (tekst helaas frans)

JdeP 35

14 jaar

In F is het warm en regent het niet zo gauw.Na 2 dagen goed rijden is de Ford total loss..Dus let op.Die koppelingshefbomen durven wel eens kapot gaan aan die tandjes.Zie het even na.

De student 0

14 jaar

Heren,

OK, thanks so far, het is blijkbaar alles of niets !
Peeter5 geeft me wat hints, maar niet zoveel. Bak eruit, vervangen, centreren en starten is weer erg grof.
De franse link is zeer uitgebreid, dus da's al beter, maar veel meer dan 2 uurtjes werk ! Dus klopt dat wel ?
Ik zoek nog even verder, anders wordt het toch naar de garage. Het liefst had ik een stappenplan, wat er los moet.

Thanks anyway !
JN

Jeroenneke 0

14 jaar

[quote=Jeroenneke]Hoi,

OK, maar alle tools heb ik wel. Brug, steunen, gereedschap etc.

Het gaat mij om de volgorde, en wat ik los moet nemen (volgorde, wel geen blok laten zakken, steekas lossen etc...)

Dus eigenlijk iemand die dit al vaker heeft gedaan oid.

Daar is deze site toch voor bedoeld ? Ik krijg nu alleen maar reclame voor gereedschap en handboeken in mijn inbox.........
Wacht even, ik heb het door, deze site is teloor gegaan aan marketing en reclame terreur.
Men wil geen issues oplossen, maar enkel klanten opsporen om ze spullen te slijten !

Geniaal ! Ik had ook beter mijn best moeten doen op school...;-(

Ik ga weer googelen....[/quote]
Voor iemand die nog maar net op deze site is, blaas je wel heel erg hoog van de toren.........
Kan me daarom heel goed voorstellen dat sommige lieden denken: "Kennelijk weet hij het zo goed, dan vindt hij het ook wel vanzelf uit!"

Met een vraagbaak zijn jouw meeste antwoorden wel beantwoord. Ff langs de BIEB is toch niet zoveel moeite?
Elke klus vergt voorbereiding. In JOUW geval was dat zo'n vraagbaak geweest. Had je alles eerst rustig door kunnen lezen. Nu wek je een beetje de indruk dat alles en iedereen direct voor jou klaar moet staan. Vergeet niet dat iedereen hier vrijwillig aan meewerkt. Als je eisen wilt stellen, kun je beter naar de dealer gaan....

Santa 0

14 jaar

zoals ik al zij even de vraagbaak halen en als je de juiste gereedschappen en materialen hebt kun je dat op een dag wel zelf fixen. Ik denk zelfs binnen 4 uur als je weleens gesleuteld hebt. Succes!!

master 0

14 jaar

Helemaal met Santa eens...sommige mensen willen alles op een presenteerblaadje.

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Tsjonge jonge , Men heeft de beschikking over een brug en ALLE gereedschappen.... Wat moet je daarmee als je geen kennis hebt?
IK heb nooit getwijfeld bij zoiets, maar dacht altijd zo: stuk is het toch al, dus laat ik eens gaan kijken wat er stuk is. Dat ik daar door schade en schande wijzer mee geworden ben.. Ja inderdaad. Maar als ik altijd op advies of stappen van iemand anders had moeten wachten, was ik nu ook klant bij de dealer...
EEn versnellingsbak loshalen, d'r is toch wel iemand (de eigenaar van die brug en gereedschappen) die je ff wat aanwijzingen kan geven? anders heeft ie jouw auto straks een hele week op de brug staan... Enne 2 uurtjes, ja voor een ervaren monteur, en voor de knutselar met wat verstand van zaken een uurtje of 3 a 4.

ff een tip, (vooruit) je googled nogal wat, maar vindt niet de juiste woorden denk ik.
type eens in clutch repair of clutch replacement... en dan video's ... een Ford is echt niet veel anders dan andere voorwielaandrijvers. We hebben hier zelfs een citrofiel die fordmonteur is geworden...
succes

Mercury 0
badge

14 jaar

ha Peco, hoor ik hier mijn naam door de gangen schallen ?

hij had beter citrofiel kunnen blijven :-)

master 0

14 jaar

Niet echt :) Fordofiel bevalt beter :)

[quote=fordmonteurtje]Niet echt :) Fordofiel bevalt beter :)[/quote]
Het zit iets anders in elkaar.... het merk citroén was waarschijnlijk iets te hoog gegrepen.
Met het merk Ford begin je als het ware weer onder aan het trappetje :)

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

En je hebt altijd werk ====> F(ix) O(r) R(epair) D(aily) :-)

gr

Peco

Mercury 0
badge

14 jaar

[quote=Mercury]Tsjonge jonge , Men heeft de beschikking over een brug en ALLE gereedschappen.... Wat moet je daarmee als je geen kennis hebt?
IK heb nooit getwijfeld bij zoiets, maar dacht altijd zo: stuk is het toch al, dus laat ik eens gaan kijken wat er stuk is. Dat ik daar door schade en schande wijzer mee geworden ben.. Ja inderdaad. Maar als ik altijd op advies of stappen van iemand anders had moeten wachten, was ik nu ook klant bij de dealer...
EEn versnellingsbak loshalen, d'r is toch wel iemand (de eigenaar van die brug en gereedschappen) die je ff wat aanwijzingen kan geven? anders heeft ie jouw auto straks een hele week op de brug staan... Enne 2 uurtjes, ja voor een ervaren monteur, en voor de knutselar met wat verstand van zaken een uurtje of 3 a 4.

ff een tip, (vooruit) je googled nogal wat, maar vindt niet de juiste woorden denk ik.
type eens in clutch repair of clutch replacement... en dan video's ... een Ford is echt niet veel anders dan andere voorwielaandrijvers. We hebben hier zelfs een citrofiel die fordmonteur is geworden...
succes[/quote]
Ik heb het wat korter gehouden maar de strekking van je verhaal komt overeen, Peco!

Santa 0

14 jaar

[quote=P. Kelder][quote=fordmonteurtje]Niet echt :) Fordofiel bevalt beter :)[/quote]
Het zit iets anders in elkaar.... het merk citroén was waarschijnlijk iets te hoog gegrepen.
Met het merk Ford begin je als het ware weer onder aan het trappetje :)

Gr. Paul[/quote]
dat was helaas niet de oorzaak, eerder een gebrek aan werk

[quote=fordmonteurtje][quote=P. Kelder][quote=fordmonteurtje]Niet echt :) Fordofiel bevalt beter :)[/quote]
Het zit iets anders in elkaar.... het merk citroén was waarschijnlijk iets te hoog gegrepen.
Met het merk Ford begin je als het ware weer onder aan het trappetje :)

Gr. Paul[/quote]
dat was helaas niet de oorzaak, eerder een gebrek aan werk[/quote]
altijd werk ====> F(ix) O(r) R(epair) D(aily) :-)


Zei ik toch al.

Mercury 0
badge

14 jaar

De Franse "how to" is "parfaitement" en voilá ne pas de problème. Even serieus met zo'n foto sessie moet je met wat sleutel ervaring er goed uit kunnen komen. Zonder ervaring moet je aan zo'n klus nooit beginnen.

tedkroon 0

14 jaar

logische volgorde is:

Auto op de brug.
Olie aftappen.
Eventuele kabels losmaken en ruimte maken zodat je er goed bij kunt.
Steekassen eruit.
Bak eraf.
Koppeling eraf.
De boel schoonmaken.
Koppeling erop en centreren.
Koppeling vastmaken.
Bak eraan.
Steekassen erin.
Olie erin.
Alle andere zooi terugplaatsen.
En vlammen met die handel...

als je een beetje logisch kunt nadenken dan kom je er wel. Ik werk met autistische kinderen en repareer Rover/MG's voor de hobby, heb zelfs al een paar blokken compleet gereviseerd (nieuwe krukas, zuigers etc) die alweer 20K hebben gedraaid zonder problemen... succes.

VFR16V 0

14 jaar

vergeet ook niet de drukgroep te ontvetten!

[quote=VFR16V]logische volgorde is:

Auto op de brug.
Olie aftappen.
Eventuele kabels losmaken en ruimte maken zodat je er goed bij kunt.
Steekassen eruit.
Bak eraf.
Koppeling eraf.
De boel schoonmaken.
Koppeling erop en centreren.
Koppeling vastmaken.
Bak eraan.
Steekassen erin.
Olie erin.
Alle andere zooi terugplaatsen.
En vlammen met die handel...

als je een beetje logisch kunt nadenken dan kom je er wel. Ik werk met autistische kinderen en repareer Rover/MG's voor de hobby, heb zelfs al een paar blokken compleet gereviseerd (nieuwe krukas, zuigers etc) die alweer 20K hebben gedraaid zonder problemen... succes.[/quote]
Hey, super.

OK, dus beide steekassen (incl. homokineet) moeten eruit ?
En je schrijft niet dat het hele blok moet zakken, dus dat is geen vereiste ?

Thanks, JN

Jeroenneke 0

14 jaar

Als je de bak loshaalt is het makkelijker om de steekassen te verwijderen. En bij de meeste oudere auto's (behalve die van mij) kun je de bak loshalen van het blok zonder het blok te verwijderen. Ik durf niet te zeggen of het bij jou auto ook niet hoeft. Maar dat kun je zelf beoordelen.

Is er genoeg plaats om de bak naar links of naar rechts te verplaatsten zodat je de as uit het vliegwiel kan trekken? Zit er geen subframe in de weg als je de bak laat zakken? Daar moet je rekening mee houden, dan komt het vast wel goed. Hier zitten vast wel meer mensen die je er meer over kunnen vertellen...

EN MET DE OLIE AFTAPPEN BEDOEL IK DE VERSNELLINGSBAK OLIE...

VFR16V 0

14 jaar

jeroeneke, ik neem aan dat je nu meer dan genoeg info hebt om de koppeling te vervangen? Er is anders al genoeg over op dit forum gezet! De krik eronder en gaan!!

master 0

14 jaar

hmmm, d'r is hier opgeschoond merk ik.

Mercury 0
badge

14 jaar

Zeg dat wel o.O


Maar eh de bak er al achterweg?

Manne,

Het is gelukt, maar het is een lastige klus om de bak eraf en erop te krijgen.
Beide steekassen eraf is een must. De drukgroep zelf was makkelijk, maar de rest was best veel werk.
Desondanks rijd hij weer fantastisch ! Thanks voor de hulp !

Jeroenneke 0

14 jaar

Jij ook bedankt voor de terugkoppeling. En nu kun je de volgende keer een vraag van iemand anders beantwoorden die het niet kan... jij bent nu de ervaringsdeskundige ;)

VFR16V 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.