auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Idee voor afblinden EGR op TDCI ?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0tdci 115pk

Op het forum al veel gelezen over het afdichten van de EGR klep.
Heb zelf ook probleem dat alles dicht zit met smeer/roet.
Mijn idee is nu om na het schoonmaken van het hele inlaat traject de EGR buiten functie te stellen maar hoe?

1: Gewoon afblinden kan niet ivm fout melding in motor managment.
2: Een 6 of 8mm gaatje in de blindplaat is ook niet wenselijk omdat er dan nog steeds uitlaat gassen in de inlaat komen.

Ik wil kijken of er een manier is om schone lucht in de EGR te krijgen
MAAR!!!! hoe zit het met de turbo druk? hoe hoog is deze als de EGR klep open staat? dit ivm door de klep uitblazen.
De uitlaat gassen die normaal aangevoerd worden zijn hoger dan atmosferische druk.

Het idee is dat de EGR gewoon doorstroming heeft en geen storing kan geven, maar schone lucht krijgt en geen vervuilde zoals bij het 6 of 8 mm gaatje zoals vaker wordt gedaan.
Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd?

Graag uw mening en advies.

Geplaatst door

master of disaster (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

egr is uitlaatgas recirculatie
uitlaatgas is dode lucht
als dit je motor in komt zal hij niet lopen erop
vervang je dit door schone lucht dan is mengsel te arm en zal hij niet lekker lopen
gaatje van 6-8mm in een plaatje is het beste en enige oplossing

als je stekker van de egr afhaalt dan zal je constant met storing rijden maar wel zonder egr echter raadt ik dit niet aan te doen
leraar op school was het vroeger wel gelukt dit te doen maar heeft tijd nodig gehad op compleet ic te maken om eenheid te flashen

tevens dankzij de egr wordt je brandstofverbruik ook lager
als egr open staat wordt er ook minder in gespoten
genoeg ingespoten zodat de schone lucht een goeie mengsel verhouding geeft

hierdoor houden we alleen een plaatje met gaatje over
je kan wel aan de egr slang hangen maar moet wel dode lucht zijn
echter pak je verkeerde gas dan is de verbranding in motor in geding (temperatuur) en uitlaatgas verandert door extra NOx

Werner,

Wat de hoevellheid ingespoten brandstof betreft: als er een ristrictie in komt door het 6mm gaatje komt er toch ook minder uilaatgas bij? Dit zal de verbranding temp verhogen en minder roet geven.
en de hoeveelheid ingespoten brandstof wordt toch mede bepaald door de LMM.

Het wordt toch maar het plaatje met een 6mm gat, als dit problemen gaat geven boor ik het op naar 8 mm.

Zodra ik de ristrictie in de EGR heb zitten post ik het resultaat.

Bdeankt.

Ook ik heb mijn EGR-klep VOL afgedicht, dus géén gat erin. Het zijn gewoon fabeltjes dat als je geen recirculatie van de gassen hebt, het mengsel te arm gaat zijn en de motor dan niet lekker loopt! Mijn bevindingen zijn: géén roet, meer adem, meer koppel, vinniger én minder verbruik!

beethoven 0

13 jaar

@ Beethoven,
Bij wat voor type motor heb jij dit gedaan?
Ik heb nl een 115pk tdci bj 2006, en gelezen dat het hier niet bij kan, maar als het bij jou wel lukt wil ik het ook proberen.

Groet Jan

Ik heb dit gedaan met een TDCI 115 pk/280 nm van 2005. Mijn motorblokje brandt wel, maar dat is dan ook het enige nadeel, wat eigenlijk geen kwaad kan.Dat geeft enkel aan dat de 'flow' in de klep onvoldoende is en zal zeker de motor NIET in noodloop doen gaan.Dat is nog zo'n fabeltje.
Ook voor de keuring ( in België ) kan dat door de beugel, dat is geen afkeur....Maar je moet de voordelen afwegen tegenover de (het ) nadeel. Ik heb spijt dat ik het niet eerder gedaan heb. Ik stond er eerst ook zeer weigerachtig tegenover, maar ben uiteindelijk blij dat ik het gedaan heb!
De recirculatie van de gassen is in de eerste plaats bedoeld om de verbrandingstemperatuur naar beneden te helpen en zodoende de uitstoot van NOx gassen aanzienlijk te verminderen. De praktijk leert ons dat dat maar in geringe mate ( bijna nihil ) bijdraagt, dus is zo'n klep eigenlijk overbodig. Kijk naar de oude diesels, die hadden die rotzooi toch ook niet?
Nog een voordeel van afgedichte klep is een meer efficiëntere/volledige(re) verbranding wegens zuivere lucht --> minder verbruik...
Wat ik ook stellig aanraad is de EGR en het zwarte inlaatspruitstuk proper te maken, zeker het spruitstuk, want dat zal aangekoekt zijn en is nadelig voor de
werveling van de luchtstroom...

beethoven 0

13 jaar

Ja Beethoven,je rijd dus nu continue met een storing en er kan wel degelijk noodloop optreden als je de auto flink belast met een caravan of aanhanger of met flink doorhalen.
En ook andere storingen zie je niet meer omdat je al een storing hebt staan,het lampje kan immers maar een keer aangaan.
Ik zou hier niet voor kiezen.

primera p11 0

13 jaar

De plannen in Nederland zijn om volgend jaar auto's met een bouwjaar vanaf 2006 uit te gaan lezen bij de APK.
Als er bepaalde foutcodes aanwezig zijn, dan wordt de auto afgekeurd.

oldford 0
badge

13 jaar

Primera p 11: Ik ga u lik op stuk geven, beste man: mijn auto is getuned of gechipt of hoe je't noemen wilt, dus ik haal zeer regelmatig flink door !
En nog géén énkélé keer in noodloop gegaan, beste!
Wel, ik heb mijn klep al bijna 2 jaar afgedopt en heb ENKEL de foutcode P0401: insufficiënt air flow EGR oftewel onvoldoende doorstroom EGR.
Dat is de ENIGE foutcode die ik heb! Ik heb me een OBD-scanner aangeschaft waarmee ik de foutcodes kan uitlezen, geloof het of niet, enkel de fout P 0401. En geloof me, ik scan wekeleijks!
En de auto loopt als een trein!
Waar zit je nu met je uitleg? Ik stel het proefondervindelijk vast (dagelijks)
Het voordeel van in België te wonen is dat de mensen van de keuring me zelf de raad hebben gegeven om de EGR -klep af te sluiten! En ik ben al 2 keer door de controle gekomen zonder maar één opmerking!
Sorry dat ik zo bot ben, maar als ik gelijk heb en iemand anders beweert het tegendeel, dan krijgt hij de wind van voren. Het is niet omdat ik nieuw ben hier, dat ik niet op de hoogte ben

beethoven 0

13 jaar

beethoven, er kan bij jouw auto nooit iets kapot gaan dat een fout genereerd?
Want dat kun je nu niet zien in de auto, het lampje brandt immers al.
En dat je zelf de storingen kunt uitlezen met een OBD-scanner vertelde je er eerst niet bij.
Maar het blijft gokken of je een eventuele 2e storing merkt en dan gaat uitlezen of doe je dat elke dag?

oldford 0
badge

13 jaar

Ik scan wekelijks en als er iets 'abnormaal' is, maar dat is nog NOOIT voorgekomen sinds de afdopping en tuning.....
Zelfs de monteur die mijn auto ondehoud is verstomd, zo zelfs dat hij iedere keer als ik langskom voor onderhoud eerst de IDS eraan hangt
en telkens geeft hij enkel de fout die ik zeg : P0401.
Ofwel heb ik een unieke auto, ofwel zijn het gewoon fabeltjes die er verteld worden. Wie mij niet gelooft is vrij om eens langs te komen, ik scan met plezeier mijn auto.....
groetjes

beethoven 0

13 jaar

Zul je wel een unieke auto hebben, want als je even rond kijkt op de site hier, dan weet je dat storingslampjes bij diesels regelmatig aan gaan.
Ook bij Ford.

oldford 0
badge

13 jaar

[quote=oldford]dan weet je dat storingslampjes bij diesels regelmatig aan gaan[/quote]
En zeker bij dieselmotoren van na bj 2004.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Jullie beweren dus dat ik hier prietpraat aan het vertellen ben? Of wat is het dan.
Ik moet nog aan denken dat ik een 'unieke' auto heb........
Ik pen hier mijn ervaring neer die ik proefondervindelijk dagelijks heb en jullie gaan beweren dat dit niet kan?
Ofwel draag ik meer zorg voor mijn auto dan jullie, da kan ook natturlijk.

beethoven 0

13 jaar

Prietpraat? Nee hoor, ik geloof je wel dat je maar 1 foutcode hebt. Dat is te zeggen, 1 week geleden toen je voor het laatst de codes las.

Wat je maar niet wilt lezen en begrijpen is dat naast de EGR er nog honderden andere foutcodes zijn, die allemaal dat lampje aan kunnen zetten.
En aan dat lampje - als het eenmaal brandt - kun je niet zien of je 1, 2, 3 of meer foutcodes hebt.
En dat lampje gaat regelmatig aan bij alle merken. Dus die andere fouten komen regelmatig voor.

En dan komt daar nog bij dat in de toekomst (in Nederland) de auto afgekeurd gaat worden bij de APK als je een foutcode op de EGR hebt.
Lijkt me in Nederland dan beter om een gedeeltelijke afsluiting van de EGR te gebruiken.

oldford 0
badge

13 jaar

Ach, t'is maar ieder zijn waarheid......Het kan mij niet schelen als je me niet wil geloven, maar ik weet beter. Ik zeg toch net dat ik elke week uitlees en er enkel maar die EGR -code komt. Om er toch maar zeker van de zijn heb ik voor de gein mijn LMM stekker uitgetrokken en jawel hoor, direkt foutcode!
Ik weet wel beter, maakt mij niet uit of jullie het geloven of niet, ik heb er tenminste profijt van.....

beethoven 0

13 jaar

[quote=beethoven]maakt mij niet uit of jullie het geloven of niet, ik heb er tenminste profijt van.....[/quote]
Als jij tevreden bent zijn wij dit ook...

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Wil je geen vervuiling in een diesel? Gebruik hem dan goed als ie warm is, je mag hem best wel eens goed doortrappen. Niet altijd "milieubewust" rijden, laag toerental in hoge versnelling. Milieubewust rijden staat gelijk aan hoge kostenpost door vervuiling van de motor.

jopiekees 0
badge

13 jaar

[quote=oldford]De plannen in Nederland zijn om volgend jaar auto's met een bouwjaar vanaf 2006 uit te gaan lezen bij de APK.
Als er bepaalde foutcodes aanwezig zijn, dan wordt de auto afgekeurd.[/quote]
waarschijnlijk gaat dit nog even duren en is nog niet zeker allemaal (hoe moet er gekeurt worden en welke p-codes zijn afkeur )
wat wel verplicht is een platenbank of rollenbank voor remtest te hebben.

ik denk zelf dat het uitlezen uitgesteld wordt en wie weet dat het zelfde gaat worden als met airbag
brandt het lampje dan moet je dit ook melden op de apk formulier, je hoefd er verder niks mee te doen
alleen als motormanagementlampje brandt afkeur, brandt hij niet goedkeur
fabriekanten laten ook niet bij elke storing het lampje branden

dit is een stuk makkelijker dan elke auto uit te lezen
ze spraken ook over om een universele tester te maken die je inplugt en op scan drukt hij zegt of er een probleem is of niet
maar ik heb tot op hede daar nog niks over gehoord

we zien we wat we volgend jaar extra moeten doen

@hierboven
ben ik het met je eens
maar mileubewust rijden en keer inlaat op tijd schoonmaken met air intake cleaner kan ook voor gekozen worden
en stampen met auto wil ook nog wel vuil achterlaten maar niet zoveel als langzaam gaan rijden

Tja, de RDW blijft er anders maar over voor lichten: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...
En: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...
Daar staat nog steeds invoering 1 januari 2012.

Of het allemaal zo slim is wat ze doen, daar kun je van mening over verschillen.

Die universele tester die zelf zegt of er een probleem is, bestaat al zo'n 15 jaar. Dat is een OBD2/EOBD scanner die zich aan de SAE regels houdt. Namelijk melden bij opstarten als niet alle readiness testen zijn afgesloten.
En waarom fabrikanten niet bij elke storing het lampje laten branden? Omdat wettelijk (EOBD) is voorgeschreven wanneer het lampje wel en wanneer het niet moet aangaan. Ook de MIL valt onder de EOBD regels.

oldford 0
badge

13 jaar

We krijden het straks nog druk met de APK, reken maar dat er heel wat auto's rondrijden waarbij er een storing in het systeem zit en dat het lampje is gesaboteerd. Doorgelust met het dynamolampje bijvoorbeeld.

jopiekees 0
badge

13 jaar

Doorlussen is niet meer zo simpel als vroeger en indien er geen lampjes branden en het voertuig voldoet aan de emissie wordt het voor ons niet drukker.
Voldoet het voertuig NIET aan de emissie = afkeur wordt het ook niet drukker, eerder rustiger..... ;)

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Ha ha, ja je hebt gelijk. Echter, wat wij bij ons in de werkplaats afkeuren, moeten we vaak ook repareren. Dan wordt het dus drukker, tevens zal de klant zich afvragen wie het lampje eventueel heeft doorgelust. Gelukkig zijn er steeds meer Canbus instrumenten panelen en dat is inderdaad niet meer te saboteren.

jopiekees 0
badge

13 jaar

Mijn Audi TDI de EGR laten vervallen > KAT compleet laten vervallen = uitstoot roet 0.0 je zou bijna twijfelen aan je apparatuur ;)

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

En nu is hij ook gelijk een stuk pittiger en zuiniger zeker? Krijg je geen foutmelding?

jopiekees 0
badge

13 jaar

[quote=jopiekees]Krijg je geen foutmelding?[/quote]
Motor 1.9 heeft 174PK met wat aanpassingen 368000 Km > geen drup olieverbruik > geen enkele foutmelding.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Mondeo mk3 panter black, 5deurs, 12/2005 TDCi 2.0 16V 85Kw/115 pk-280 Nm,
ABS-ESP xenons licht-regen en parkeersensoren(achter) gemapt ->by Streetperformance:[b]BEESTIG !
zwarte lederen zetels, ingebouwde navigatie(denso), a.c.c.,cruise control,
EGR vol afgedopt,lege cat, AIRTEC intercooler,automatische inklapspiegels bij afsluiten
Mijn mondeo is aangepast en gemapt, zoals je kan zien. Hoeveel pk hij momenteel heeft, ik heb geen idee, want ben niet naar de rollenbank geweest, maar het zijn er héél wat. En het is nog niet gedaan, er gaat nog een map op.
Wel, de mondeo is nog altijd tip top in orde, geen vuiltje aan de lucht, vandaag nog ns gescand --> P0401, das alles! Nu julie.
Mvg

beethoven 0

13 jaar

Jongens

Zoals we lezen heeft iedereen wel een mening en hier willen wij het dan graag bij laten.

Topic gesloten.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.