Ford Transit: Identificatie onbekende motor

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: Capri? Granada?

Ik heb een Ford Transit Camper uit 1978 met daarin een 6 cyllinder in V. Waar kan ik nu aan zien welke motor dit is en wie weet of ik die motor op gas kan laten lopen?
Ik kan meer foto's opsturen

PsstPeet

Geplaatst door PsstPeet (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

garage van horne3459 (0) PRO, 14 jaar geleden

zoek de motorcode op het onderblok,bij capri en granade zijn dit 3 letters

PsstPeet (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord garage van Horne, FO 142536, is dat de motorcode?

Edje Raketje (0), 14 jaar geleden

Bij een Keulen (Duitse) V6 staat de motorcode naast de onsteking.
De ontsteking zit dan achteraan.
Waarschijnlijk zie de letters YY, dat is dan een 2300 cc.
Vanaf fabriek zijn deze nooit ingebouwd.

Als de ontsteking aan de voorkant zit is het een 3 liter Essex van 100 PK.
Waar bij deze de motorcode staat weet ik zo niet meer, maar de code is dan SG.

PsstPeet (0), 13 jaar geleden

Ik ben er nu achter dat het een 2,3 V6 Granada motor is, typeC. Ontsteking zit idd achteraan. Er zit een grill van een diesel op en ik ben niet zeker of de radiator er wel bij hoort.
Probleem is dat de motor erg heet wordt. volgens mij zo heet dattie bijna vast loopt, als de motor dan afslaat krijgt de startmotor hem nauwelijks rond gedraaid. Als afgekoeld (kan wel half uur duren) dan start hij weer prima.
Vanmiddag de koelslang van de pomp naar radiator los getrokken. Bij starten spoot koelvloeistof er goed uit.
Koelslang onder, van radiator naar thermostaat blijft koud.
Radiator zit niet dicht, je kan het water door de radiator blazen.
Zou de pomp slecht kunnen zijn? Dattie het maar half doet?

Edje Raketje (0), 13 jaar geleden

Als er een Essex V6 ingebouwd werd moest er ook de grille van de diesel opgeschroefd worden, omdat de grille van de V4 nu eenmaal kleiner is.
Omdat de koelvloeistof er met starten goed uitspuit lijkt mij dat de pomp wel goed is.
Ik denk dat er een luchtbel in het koelsysteem blijft.
Met draaiende motor de hoogste slangen (kachel, chokehuis) voorzichtig losnemen tot overal de lucht uit is.
De motor zo heet laten worden dat deze bijna vastloopt is niet zo slim, je hebt zo een warmtevreter te pakken.
(schade aan de zuiger(s).

PsstPeet (0), 13 jaar geleden

Het blijft een mysterie met de transhit.
Vandaag slangen weer vast gemaakt, koelwater bijgevuld, slang van pomp naar kachel los gemaakt, maar daar komt meteen water uit. Dus luchtbel rond de pomp lijkt me niet het geval. De kachel wordt niet warm.
De compressie opgemeten, op alle 6 cilinders vrijwel gelijk, op de grens tussen rood en groen, de cilinder links achter iets lager.
Vandaag na wat stationair draaien, bijvullen en voelen dat onderste slang en radiator warm worden een stukje gereden. Al na 2 kilometer bij stoplicht slaat de motor af. Startmotor draait met grote moeite de motor enkele slagen rond. Motor voelt handwarm. Aanduwen lukt wel. Thuis motor afgezet, weer starten, weer met moeite enkele slagen van de startmotor en niet aanslaan. De startmotor wordt hierbij erg heet. Eerst koffie zetten, half uurtje later startmotor draait weer als een zonnetje, motor slaat aan, loopt mooi. We hebben de startmotor al gedemonteerd, schoongemaakt en bewegende delen in het vet, koolborstels zien er goed uit. Ook een andere startmotor geprobeerd maar precies hetzelfde. Ook verschillende accu's en startkabels geprobeerd.
Ik heb toch de indruk dat de motor wat weinig vermogen levert. Als je bijna geen gas geeft of plankgas, maakt weinig verschil.
De transit is door de vorige eigenaar in 2001 gekocht, naar huis gereden over 150 kilometer, daarna gedemonteerd, gestraald, gespoten, remmen en leidingen vernieuwd, afgelopen woensdag apkgoedgekeurd, uitstoot in orde, liep eigenlijk iets hoog stationair maar vooruit, zal wel goedkomen als hij weer regelmatig rijdt.
Toch nog niet geschikt voor lange vakanties, de langste ritjes tot nu toe waren hooguit 20 km waarbij problemen door afslaan en niet meer willen starten en erg hoge temperatuur.

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

ik had dit probleem ook bij een escort en scorpio
kachel werd niet warm maar de rest wel.
wat ik deed was de slangen die door schut bord lopen omgedraaid
de ingang werd uitgang en uitgang werd ingang
toen werd me kachel wel heet...

PsstPeet (0), 12 jaar geleden

Probleem is op gelost door monteren van een andere startmotor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.