close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford S-Max: In noodloop bij 2300 toeren in 5e versnelling

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci

Sinds een maandje gaat de auto af en toe in noodloop het lampje van de esp gaat dan branden en trekkracht neemt sterk af. Auot uit en aan zetten en het probleem is weer verholpen. De eerste keer gebeurde het met de caravan achter de auto. De tweede keer zonder caravan. Bij de dealer geweest maar kan zonder actuele melding niets vinden. Afgelopen weekend met de caravan weggeweest en de heenreis om de haverklap noodloop. Volgende dag lokaal een dealer proberen te vinden maar niemand had tijd om te helpen. Vervolgens toch maar gewoon flink wat rondgereden (zonder caravan) en totaal geen prolbemen. Vandaag op terugreis wat experimenten gedaan en het volgende ondervonden. Storing kan ik opwekken als in de de vijf met ongeveer 2300 toeren rij. In de vier geen storing bij 2300 toeren. Auto schokt wel wat in de vier tussen de 2300 en ongeveer 2800 toeren, daarboven rijdt hij prima. Wat kan dit zijn?

Geplaatst door

406rijder (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien de caravan erachter hangen, naar de dealer rijden, uitleesapparatuur monteren en dan proefrijden en storing opwekken.
Kunnen de foutcodes en een aantal belangrijke live data waardes ter plekke bekeken worden.

oldford 0
badge

9 jaar

Is een optie, alleen lastig op dit moment omdat de caravan nu de komende 2 maanden bij een schadebedrijf staat. Heb inmiddels wel een foutcode kunnen uitlezen: P2263. Wellicht dat dit bij iemand een lampje (geen MIL...) doet branden.

406rijder 0

9 jaar

P2263 staat normaal gesproken voor een turbo met onvoldoende werking.
Controleer het inlaattraject op lekkage mbv een rookmachine.
Vooral onder zware belasting kan deze storing dan optreden

maximaal 0

9 jaar

Even een update, inmiddels 2 maanden verder is het volgende gedaan:

Gehele inlaattraject is gecontroleerd met een rookmachine, geen lekkage gevonden
Volledige diagnose op inlaat/turbo uitgevoerd
Drukregelaar schoepenverstelling vervangen

Daarna een kleine maand probleemloos gereden toen toch weer diverse keren in noodloop. Weer naar diagnose bedrijf en nu was het voorstel de turbo te reinigen met speciale vloeistof. Dit is vervolgens gedaan en daarna afgelopen week op en neer naar de Frans Alpen geweest. Auto reageert veel vlotter op het gaspedaal na de schoonmaak. Echter heenweg 7 keer in noodloop geweest. Soms om de paar kilometer maar ook met tussenstukken van 400 a 500 km. Die 400 a 500 km rijdt de auto dan werkelijk probleemloos. Heel soms schokt de motor vlak voor dat hij in noodloop gaat. Terugreis slechts 2 keer in noodloop. Een keer na 600 km (trapte toen het gaspedaal diep in om in te halen) en een keer na 500 km tijdens rijden op cruisecontrol. Daarvoor en tussenin probleemloos zonder schokken. Rijdt dan heerlijk!

Voorstel van diagnose bedrijf is nu de turbo te vervangen, omdat deze versleten zou zijn. Kosten ruim 1200 euro. Schrik hier nogal van omdat ik inmiddels ook al een aanzienlijk bedrag heb uitgegeven aan werkzaamheden. Is het mogelijk dat een turbo die vesleten is ook zoveel kilometers probleemloos kan werken?

Oja de auto is ruim 70 dkm geleden getuned, zou volgens expert deel van het probleem kunnen zijn. Zou kunnen maar heeft de afgelopen 70dkm probleemloos gereden. Laat voor de zekerheid wel binnenkort tijdelijk de oude software terugzetten.

406rijder 0

8 jaar

Probleem lijkt opgelost! Zelf via IDS/VSM de storing uitgelezen en daar werd door IDS bij storing P2263 vermeld dat indien de storing bij stationiar toerental opkomt de turbo verdacht is maar als de storing tijdens rijden voorkomt dat dan de MAP sensor gecontroleerd/vervangen dient te worden. Vervolgens MAP sensor gedemonteerd en toen bleek dat het rubberringetje behoorlijk beschadigt was en zeer waarschijnlijk lekte. Preventief er een compleet nieuwe sensor opgezet en rij nu al geruime tijd storingsvrij.

406rijder 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.