Ford S-Max : Koelventilator en airco werken niet

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci

Koelventilator werkt niet. Koelventilator zelf is in orde (draait als deze direct wordt aangesloten). Airco werkt ook van de een op de andere dag niet meer. Auto is reeds bij een lokale garage geweest die heeft laten weten het probleem niet te kunnen vinden, er is wel het nodige doorgemeten.

In een oud topic staat een vergelijkbaar probleem.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Ik zou graag de violetkleurige draad controleren en ben inmiddels zo ver dat ik de PCM/ECU heb gevonden. Luchtfilter verwijderd, voorste bodemplaat losgemaakt, deel wielkast losgemaakt. De kant van de koelventilator is uiteraard geen probleem.
Op de PCM/ECU zitten drie stekkers met ieder tien tot twintig draden. Nu is mijn vraag welke stekker moet ik hebben en hoe kan ik de draad controleren? Kan je de draden uit de stekker trekken?
Of kan ik beter de U bocht openmaken en daar kijken of de draad beschadigd is?

Andere suggesties zijn uiteraard ook van harte welkom.

onderstaand de tekst, inclusief reacties uit het oude topic

-------------------------

Koelventilator werkt niet. Foutcode P145C. Koelventilator zelf is in orde. Voorschakelweerstand bij ventilator reeds vernieuwd. Spanning en massa goed bij voorschakelweerstand, draad aansturing (violetkleurig) niet te meten. Na bekijken van de elektrische schema's loopt de aansturingsdraad naar het regelapparaat van de verwarming en airco. Waarschijnlijk zit hiertussen een draadbreuk of stuurt het regelapparaat niet goed.

Weet iemand waar dit regelapparaat zich precies bevindt?
Nog andere tips suggesties?

--------------------------

bij ford veel problemen met de kabelboom l.v onder in de "U" bocht door vocht waardoor de bedrading aangetast
word.

--------------------------

De PCM/ECU bevind zich in de wielkuip, LV.
Is te bereiken vanaf onderkant door het verwijderen van de voorste onderplaat.
Veel voorkomend probleem is inderdaad de bedrading. Controleer de dunne draad op de motor van de koelvin.

------------------------

Bedankt voor de tips. Inderdaad was in de U bocht een draadbreuk in de dunne draad. Deze was niet zichtbaar, wel meetbaar. Bij uit elkaar trekken van deze draad bleek deze onder de kunststof laag door gecorrodeerd was.

Bij het vervangen van de draad bleek dat er in het verleden al meerdere andere draden vervangen zijn. Navraag leert dat de auto in het verleden startproblemen heeft gehad ook veroorzaakt door slechte bedrading in de U bocht.

Alex111

Geplaatst door Alex111 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford S-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jopie5864 (0) PRO, 8 jaar geleden

IK zou beginnen met de bedrading in de bocht.

Alex111 (0), 8 jaar geleden

Kabel in de bocht heb ik gisteren gecontroleerd, bleek niet het probleem te zijn.

Iemand nog andere suggesties?

Alex111 (0), 8 jaar geleden

Inmiddels de violet kleurige draad vervangen en de auto uitgelezen. Ik krijg hierbij de volgende foutcode:

===PCM DTC P0645:00-2F===
Code: P0645 - A/C Clutch Relay Control Circuit

Status:
- DTC Present at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.