Hallo,
Ik heb een probleem van inhouden/stotteren van mijn Focus bij rijden met constante snelheid tussen 1500 en 2000 RPM.
Zodra ik gas geef is het probleem weg. Het lijkt dus alleen op te treden bij deellast. Auto loopt en start verder goed, geen rook of id.
Lijkt op probleem zoals die optreedt bij een vuile/vastzittende EGR klep; EGR klep en roetfilter+katalysator zijn echter 20000km geleden al vervangen.
Computer is uitgelezen, geen codes aanwezig. Garage (Ford) weet het niet, evt kunnen ze nog een software update doen.
Zijn er ook oorzaken die geen foutcode opslaan? Weet iemand raad?
Alvast bedankt!
Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo
hebt u al aan de LMM luchtmassameter laten kijken
alhoewel deze moeilijk te testen zijn
gewoon effe een nieuwe erin en uitproberen
heb dit ook gehad met een opel astra
Deze auto heeft een MAP-sensor, en geen MAF (luchtmassa).
Ik zou de update bij de dealer laten laden.
Zou een software update het probleem verhelpen?
De auto heeft toch 2 jaar goed gereden met de oorspronkelijke software;
dan zou je toch denken dat er ergens een andere oorzaak moet zijn.
De auto gaat in ieder geval volgende week weer naar de garage, ben benieuwd of ze nu wel iets vinden.
Is evt rijdend uitlezen beter?? (en dan maar hopen dat het probleem net optreedt)
15 jaar
[quote=Rob_S]Zou een software update het probleem verhelpen?
De auto heeft toch 2 jaar goed gereden met de oorspronkelijke software;
dan zou je toch denken dat er ergens een andere oorzaak moet zijn.
De auto gaat in ieder geval volgende week weer naar de garage, ben benieuwd of ze nu wel iets vinden.
Is evt rijdend uitlezen beter?? (en dan maar hopen dat het probleem net optreedt)[/quote]
Hallo Rob,
Heb je al meer duidelijkheid?
Ik heb namelijk een ford focus tdci 136 pk met exact de zelfde klachten.
Mijn dealer kan ook niets vinden. En uiteraard als zij een proefrit maken doet het probleem zich niet voor.
15 jaar
Ben weer naar de dealer geweest, proefrit gemaakt maar natuurlijk deed hij toen niks.
Volgens de dealer zou het evt te maken kunnen hebben met het genereren van het roetfilter; dit gebeurd 1x per tankbeurt. Om de vereiste hoge temperatuur te krijgen gaat hij extra brandstof inspuiten etc die evt het stotteren voor een paar minuten zou kunnen verklaren.
Advies was om in de gaten te houden of het 1x per tankbeurt, na ongeveer 500-900 km na het tanken optreedt.
Ik heb nu 1 tank gereden en niks meer gemerkt. Even afwachten nog.
Volgens monteur moet het storingslampje 3x gaan branden voor er een foutcode opgeslagen wordt; dit is echter nog nooit gebeurd.
Zodra ik meer weet laat ik het weten
15 jaar
Ik heb met men Ford focus hetzelfdde meegemaakt. De dealer kon ook niks vinden! Alle wisselstukken zijn in garantie vervangen. Na de 15e keer binnenbrengen in de garage hebben ze de injectoren alle 4 vervangen en opnieuw ingesteld. Voila, probleem verholpen. Er waren bij mij ook bijna nooit foutcodes te bespeuren. Hij stotterde ook tussen de 2000 en 3000 toeren. Als ik gas gaf was het ook gedaan.
Dat eens voorstellen aan de garage
Groetjes
15 jaar
Een aantal tankbeurten afgekeken.
Stotteren is af en toe nog heel licht aanwezig. Volgens mij geen relatie met regeneren van roetfilter, hij heeft het ook eens gedaan nadat ik net getankt gehad. Ga nu eerst op vakantie en daarna kijk ik verder.
Als het inderdaad met injektoren vervangen verholpen zou zijn moet ik daar nog eens over nadenken, ik heb geen garantie op de auto dus is een duur geintje terwijl het niet zeker is dat het de storing oplost
15 jaar
Het lijkt er eindelijk op dat het probleem gevonden is!
Sinds enige tijd gebeurde het regeneren van het roetfilter om de 200km ipv 600-800km. Geen codes aanwezig. In overleg met hotline worden nu de druksensoren en pijpjes die de verschildruk van het roetfilter meten vervangen. Waarschijnlijk is de sensor niet goed, of (meer waarschijnlijk), zit er een lek of verstopping in het pijpje waardoor te vroeg een hoge druk uitgelezen werd en de regeneratie opgestart.
ik heb het vermoeden dat het eerdere inhouden van de motor hier ook mee te maken heeft, aangezien bij regeneren de motor ook onregelmatiger gaat lopen.
14 jaar
Ik heb dit probleem ook bij ongeveer 1800 toeren (CVT) Een kennis van mij heeft ook een 16 tdci maar dan met een gewonen versnellingsbak en hij heeft het ook. Ik heb al eens ergens gelezen dat dit een kwaal is bij deze motor en niets aan te doen is. We hebben beide geen roetfilter, dus dat kan het niet zijn. Misschien toch iets anders?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar