Goedendag allemaal,
Zal mijzelf eerst even voorstellen ik ben Berto en al bijna 20 jaar automonteur ruim 6 jaar Toyota en Kia, 11 volkswagen groep (voornamelijk Seat) en inmiddels al weer bijna 3jaar BMW en Mini. Heb zelf al de nodigge merken gereden en ben gauw tevreden...Functioneel staat boven bij ons. We hebben een fiesta en een mondeo station gehad stuk voor stuk veel plezier van en mee gehad.... Maar nu komt het....
Sinds kort hebben wij een focus 1.6 16v station uit 2003. Ook weer lekker praktisch maar tijdens onze vakantie naar Frankrijk begonnen de instrumenten uit te vallen, en tot op heden steeds vaker! Toen ik de auto gekocht had bleek de snelheids sensor op de bak al vervangen te zijn. Heb zo,n beetje alle forums e.d al af gespeurd om mogelijke oplossingen te vinden. Heb gelezen over massa punten...(allemaal al verbeterden waar twijvel was extra massa erbij gemaakt)
interventie van bougie,s/onsteking naar tempratuur sensor bedrading...(sensor draden hiertegen beschermd)
accu gewisseld,dynamo rimpel en opbrengst gecontroleerd,
vuile printplaat tellerpaneel (gereinigd met wasbenzine)
teller zelftest gedaan(r31,e001,ffff en code dtc d262 afgelezen)
Zonder enigge schema,s van electrische cicuits en/of verklaring van deze deffecten kom ik niet veel verder...
canbus is mij zeker geen raadsel maar kan iemand mij AUB mischien even een zinnig advies geven?
Is soms mijn paneel al met enigge zekerheid deffect?????
Heb ook gelezen over het reviseren hiervan bij ac tronics, is dit een aanrader?
ook heb ik weer ergens wat gelezen over een massa op pin 2 van de teller stekker,en deze een extra massa te geven, maar is deze zwart oranje draad wel een massa???
Ga zelf niet zonder zekerheid meten en al helemaal niet zomaar iets aan massa leggen natuurlijk.
Ik kan natuurlijk wel direct even naar de ford garage rijden om uit te lezen enz.. en vind het dan ook niet erg om geld uit te geven maar doe dit wel graag met een permanent en positief resultaat..
Geld uitgeven voor jan met de korte achternaam doet niemand met plezier dacht ik zo...
Hoop dat iemand mij kan helpen en als ik iets voor iemand kan betekenen verneem ik dat dan ook graag.
bij voorbaat dank Berto
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Plus en min kabels vervangen voor nieuwe.
Heb ik al vaak goede resultaten mee gehad.
Okay... laat ik deze nou al hebben liggen ..vrijdag al even uit de garantie stelling bij ons toegeeigend haha. Nou wilde het weer nog even niet meewerken anders haden ze er zoiezo ook al op gezeten, dus ga dit zsm effe regellen en laat het resultaat zeker weten.
Zijn overginds bmw kabels met polen maar dat zal het effect er niet minder door maken want zijn om anderre redenen vervangen.
Top! bedankt Niels voor het meedenken en morgen hoop ik positief resultaat te kunnen melden
Berto
13 jaar
Nou iets later dan gepland maar de nieuwe kabels zitten er op en er viel mij meteen op dat dynamo lampje nu uit bleef en in ieder geval mijn tankmeter weer direct werkte, echter de km, toeren en tempratuur meter gaven samen met het gele uitroepteken en motor lampje nog wel problemen.
Ben een stuk gaan rijden en leek erop dat als ik zachtje,s rem en of op de motor afrem de storing af entoe verdwijnt (toch nog een los contact???)
Maargoed, doorgereden en wonderwel ging het steeds beter uiteindelijk zonder klachten, uitval, en of lampjes thuis aangekomen.......
Ben dus erg benieuwd hoe het straks gaat als ik nog een ritje maak mmm vertrouwen heb ik er nog niet echt in maar het lijkt wel iets beter te zijn geworden. Ik sta nog open voor sugesties hoor... Voel u aub vrij te reageren.
P.S. kan iemand mij vertellen of er achter het dashbord nog ergens een massa punt zit????
13 jaar
Hallo,
Ik werk ongeveer 10jaar bij een Ford dealer en ik ken het probleem dat je met je Focus hebt.
Dit komt alleen voor bij een Focus van bouwjaar 2003 tot eind 2004.
Je zal dit alleen kunnen oplossen door een nieuw instrumentenpaneel te plaatsen.
Mvg
David
Hier zat ik ook al aan te denken. Heb dit probleem bij mijn focus ook gehad. In de garantieperiode is er toen een nieuwe tellerunit geplaatst, waarna het probleem nooit meer is terug gekomen.
Het was volgens de dealer een slechte serie units die gemonteerd waren. Ik was schijnbaar niet de enigste.
Gr fred
13 jaar
hartelijk dank heren voor de reactie,
begon zelf ook al steeds meer hier aan te denken, maar vind het top dat ik nu vrijwel zeker kan zijn van de oplossing. Zoals ik wel vaker zeg geld uitgeven is niet het ergste maar nuttelooos..... daar kan ik lang van balen. Ik ga mijn bolide aanbieden bij mijn Ford vrienden hier en het instrumenten paneel laten vervangen,inleren enz...
Thanks mvg Berto
13 jaar
heb vrijwel exact hetzelfde probleem met een mondeo uit 2007. Waarschijnlijk de dynamo die af en toe en te hoge spaning afgeeft. Instrumenten worden dan een voor een uitgeschakeld om te voorkomen dat ze kappot gaan. Die te hoge spanning is incidenteel, je moet mazzel hebben om het te constateren. Bij mij is ook het instrumenten paneel vervangen maar dat was niet de oplossing.
Misschien heb jij hetzelfde probleem als ik
(zie post http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=18...
13 jaar
had ook een zelfde probleem met een foqus 18tdci van 2003 indicatie lapje motor uitroepteken en batterij gingen regelmatig branden, toerenteller snelheidsmeter en temperatuurmeter vielen regelmatig uit.
Ik heb het massa contact aan de batterij eens gereinigd (was redelijk geoxideerd), en na een uur weer aangesloten, en voorlopig heb ik geen probleem meer.
13 jaar
met interesse heb ik jullie problemen en oplossingen gelezen.Ik heb dezelfde klachten met nog een extra klacht van een onregelmatig lopende motor.ik schrik van de mogelijkheden en de kosten (las al iets over 1000) is dit geen garantieklacht en te verhalen?
De Forddealer heeft een snelheidssensor geleverd ,dat zou de probleemoplossing zijn.maar ik zie al dat het het begin is.Hebben jullie nog steeds geen problemen?
Ik heb een aardig lijstje samengesteld,en ga aan de gang.ben benieuwd,ik laat het weten.
12 jaar
waarschijnlijk was het een combinatie van 2 problemen,dat is in de praktijk altijd mogelijk,blijkt.
de bougies en kabels zijn vervangen,de motor loopt beter(bijna goed) en de storingen vertonen zich niet meer?!ra,ra.
nu nog het inhouden bij het optrekken oplossen en we zijn weer tevreden.
12 jaar
inhouden heeft meestal te maken met de bobine bougies en kabels heb je al vernieuwd las ik dus als ik jou was zou ik een nieuwe bobine monteren.
Succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar